عصر خودرو

مشارکت ایران و هلند برای احداث واحد جدید پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت پتروشیمی لاوان با تشریح آخرین وضعیت احداث پتروشیمی لاوان، از توافق با شرکت استامی کربن هلند به منظور تامین دانش فنی واحد اوره این طرح پتروشیمیایی کشور خبر داد.

مشارکت ایران و هلند برای احداث واحد جدید پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمد تقی قاسمیان درباره آخرین وضعیت ساخت پتروشیمی لاوان، با اشاره به دوره چهار ساله برنامه زمان بندی ساخت این واحد شیمیایی، گفت: عملیات اجرایی از ابتدای سال 1394 آغاز شده و در صورتی که طبق برنامه پیش برود، باید تا سال 1398 تکمیل شود.

    مدیرعامل شرکت شیمیایی لاوان با تاکید بر اینکه هم اکنون پیشرفت ساخت این مجتمع پتروشیمی حدود 10 درصد است، تصریح کرد:  پتروشیمی لاوان سالانه به 2/2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت نیاز دارد که در فرآیند تولید 676,500 تن آمونیاک به عنوان محصول میانی و 1,072,500 تن اوره به عنوان محصول نهایی تولید خواهد شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون اقدامات مختلفی در بخش‌های طراحی، مهندسی پایه و تفصیلی و خرید دانش فنی انجام گرفته است، افزود: در این راستا از دو صاحب لیسانس اوره و آمونیاک استفاده شد و نکته مهم اینست که در دانش فنی آمونیاک برای نخستین بار از یک شرکت ایرانی استفاده شد؛ به این ترتیب که شرکت هدکو و پژوهش فن آوری پتروشیمی دانش فنی و مهندسی واحد آمونیاک  و شرکت استامی کربن هلند دانش فنی و مهندسی پایه واحد اوره را انجام داده است.

    وی یادآوری کرد: اجرای این پروژه در قالب قرارداد  EPCC به ارزش 387 میلیون یورو به کنسرسیوم همپاهدکو واگذار شده است که تاکنون پکیج مهندسی اصولی واحد اوره و واحد آمونیاک تکمیل شده و در بخش مهندسی تفصیلی آمونیاک  40 درصد پیشرفت داشته است.

    به گفته قاسمیان زمین این پروژه با مساحتی حدود 25 هکتار در فاز دوم عسلویه قرار دارد، بخشی از این زمین از آب دریا استحصال یافته و به دلیل متاثر بودن از آب دریا برای عملیات تحکیم و تسطیح و در نهایت فنس کشی قراردادی با شرکت ره گسترنفت به عنوان پیمانکار این بخش امضا شده است.

    وی با تاکید بر اینکه حدود 7 ماه از فعالیت شرکت ره گستر می گذرد و تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت داشته است، تاکید کرد: براساس برنامه زمان بندی قرارداد، عملیات آماده سازی زمین تا مرداد سال آینده نهایی خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت شیمیایی لاوان  با اشاره به مشکلات پیش رو در مسیر انجام عملیات مهندسی تفصیلی گفت: از حدود 10 سال گذشته این زمین برای شرکت لاوان در نظر گرفته شده بود، ولی قرارداد امضا نشده بود.

    وی، ادامه داد: سپس برای نخستین بار در کشور، از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی زمین پروژه برای مدت 25 سال به شرکت شیمیایی لاوان اجاره داده شد، ولی پس از گذشت مدتی از اجرای پروژه با بیان این موضوع که قرار است زمین را به شرکت خارجی بدهند، ادامه عملیات اجرایی از جمله مهندسی تفصیلی را با ابهام رو به رو کرده و در مجموع موجب تاخیر در کارها شده‌اند.

    مدیرعامل  شرکت شیمیایی لاوان با بیان اینکه در طول یکسال گذشته جلسات مختلفی با مسئولان پتروشیمی داشته ایم ولی متاسفانه به نتیجه نرسیده و مسئله معلق مانده است، تبیین کرد: درخواست اولیه ما این بود که برای گرفتن زمین به ما فشار نیاورند، زیرا طراحی اصولی تغییر خواهد کرد و پروژه بیشتر از گذشته تاخیر پیدا می کند.

    این مقام مسئول کل سرمایه گذاری ارزی و ریالی مورد نیاز را 510 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در گذشته نام این شرکت هم در لیست صندوق توسعه ملی قرار گرفته و قرار بود پوشش مالی دهند، ولی پس از دستور وزیر نفت مبنی بر اینکه تسهیلات مالی صندوق به شرکت‌های در اولویت داده شود؛ نام شرکت لاوان از لیست اولویت دارها خارج شد.

    قاسمیان همچنین گفت: بنابراین ما از آنها خواستیم که در این شرایط ما را در اولویت دریافت تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی قرار دهند. در خصوص بخش (ساخت) C از قرارداد  EPCC معمولا هزینه ها باید از منابع داخلی تامین شود. همچنین برای تامین مالی با شرکت های مختلفی از جمله تکنیپ ایتالیا و چندین شرکت چینی مذاکره شده ولی به دلیل شرایط نامشخص هیچ کدام قطعی نشده است.

    وی درخصوص سهامداران اصلی شرکت شیمیایی تشریح کرد: 55 درصد سهام شرکت مربوط به شرکت انرژی سپهر، 25 درصد مربوط به شرکت پتروشیمی شازند اراک و 20 درصد مربوط به شرکت پترو فرهنگ است.

    قاسمیان در ادامه اظهار کرد: شرکت شیمیایی لاوان 11 سال پیش ایجاد شده و ابتدا شرکت هندی  (SAB Industries سهام 55 درصدی را داشته که در تغییرات ایجاد شده به شرکت انرژی سپهر منتقل شده است.

    وی از اخذ مجوز خوراک از معاونت برنامه ریزی وزارت نفت خبر داد و گفت: لازم است تمدید قرارداد مجوز خوراک صورت گیرد و طبق قرارداد موجود با شرکت پتروشیمی دماوند، ماهانه 50 میلیون تومان به عنوان آبونمان پرداخت می کنیم.

    برچسب ها