عصر خودرو

پورابراهیمی:

نرخ سود بین بانکی۲۵ درصدی برای نظام بانکی فاجعه است

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی، شنیده ها حکایت از این دارد که نرخ سود بین بانکی تا ۲۵درصد افزایش یافته که این موضوع برای نظام بانکی فاجعه است یعنی نرخ تامین مالی بانک تا ۳۰ درصد هم می رسد.

نرخ سود بین بانکی۲۵ درصدی برای نظام بانکی فاجعه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در خصوص زیان ده بودن برخی بانک ها گفت: در سال های اخیر در شیوه افشای اطلاعات مالی بانک ها عمدتا رویکرد سازمان حسابرسی اعمال می شد و این موضوع باعث شد که خیلی وضعیت مالی بانک ها بصورت شفاف منعکس نمی شد. 

    نماینده مردم  کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیر پوست واقعی اطلاعات بانک ها وضعیت نابسامانی وجود داشت افزود: به دلیل اعمال استانداردهای حسابرسی که بعضا اطلاعات واقعی را افشا نمی کرد شاهد وضعیتی بودیم که برخی بانک ها سود شناسایی و حتی قصد داشتند سود به دست نیآمده را توزیع کنند.

    این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اخیرا موضوع افشای اطلاعات مبتنی براستاندارد های بین المللی گزارشگری مالی(IFRS)که در نظام بانکی دنیا معتبر و قابل استناد است مورد تاکید بانک مرکزی قرار گرفت و زیان واقعی عملکرد برخی بانک ها مشخص شد.

    پورابراهیمی داورانی ادامه داد: افشای اطلاعات مبتنی بر استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی IFRS  باعث شد بانک تعدیل های منفی در صورت های مالی انجام دهند و تاثیر آن در شاخص بورس مشهود است. 

    عدم وجود رابطه منطقی بین نرخ تامین مالی و نرخ سود تسهیلات بانکی

    وی ادامه داد: رابطه منطقی بین نرخ تامین مالی و نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ بازپرداخت تعهدات مربوط به سهامداران وجود ندارد.

    پورابراهیمی داورانی تصریح کرد: در سال های اخیر حوزه نظام  بانکی با نرخ بالا تامین مالی کرده و نتوانسته با نرخ های سود بالا تامین مالی را در قالب تسهیلات در اختیار دیگران قرار دهد.

    وی افزود: بانک ها بعضا با ارائه نرخ سود حدود 30 درصد از مردم سپرده دریافت می کنند و باید سوال کرد در کدام بخش اقتصاد امکان بازدهی سود با نرخ 40 درصد وجود دارد تا بانک ها بتوانند بطور مثال به سود دست 10 درصدی دست یابند بنابراین برخی بانک ها توان بازپرداخت تعهدات خود را ندارند و زیان ده می شوند.

    بخش زیادی از دارایی بانک ها غیرفعال است

    پورابراهیمی داورانی به خانه ملت گفت: نرخ تورم تک رقمی است بنابراین نرخ سود سپرده بانکی باید حدود 2الی3درصد بیشتر باشد.

    وی افزود:به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی، شنیده ها حکایت از این دارد که نرخ سود بین بانکی تا 25درصد افزایش یافته که این موضوع برای نظام بانکی فاجعه است یعنی نرخ تامین مالی بانک تا 30درصد هم می رسد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش زیادی از دارایی بانک ها غیرفعال است و حتی در بانک های خصوصی نیز این وضعیت وجود دارد.

    برچسب ها