عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از راه‌اندازی تالار تخصصی معاملات بورس، ظرف دو هفته آینده در کرمان خبر داد و گفت: از اول فروردین ماه احکام برنامه ششم توسعه اجرایی خواهد شد، همچنین همه محصولات کشاورزی می‌توانند در بازار بورس قرار گیرند و ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه فراهم شده است.

    محمدرضا پور ابراهیمی ادامه داد: : همچنین ابزارهای تخصصی که امکان معاملات در بحث‌های غیر نفتی در بازار بورس داشته باشیم، ایجاد شده است که برای تامین مالی از این ابزارها استفاده می‌شود.

    "تنظیم بازار و شفافیت"، ثمره راه اندازی تالار پسته و زعفران

    نشست خبری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سه شنبه گذشته با حضور اهالی رسانه در محل این سازمان برگزار شد که شاپور محمدی در این نشست خبری در رابطه با  راه اندازی بورس زعفران و پسته از سوی بورس کالای ایران گفت: بورس زعفران و پسته به عنوان تالار یا تابلویی در بورس کالای ایران راه اندازی می شوند که این اقدام باعث می شود در مسیر تنظیم هر چه بیشتر بازار این دو محصول و همچنین شفافیت بیشتر در اقتصاد حرکت کنیم.

    وی با بیان این مطلب که هر چه محصولات بیشتری در بورس کالا عرضه و معامله شود، از حجم اقتصاد زیر زمینی کاسته می شود، افزود: بورس ها عوامل مهمی در کاهش معاملات زیر زمینی هستند، بر این اساس باید از عرضه کالاهای همگن و آن محصولاتی که عرضه آنها در بورس کالا مداوم و دارای بازیگران متعدد هستند، حمایت شود.

    تنظیم فاصله نرخ محصول در مزرعه تا مصرف کننده

    عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس هفته گذشته درباره وضعیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: بورس کالا با توجه به ظرفیت های اقتصادی که دارد، می تواند به عنوان یک فرصت اقتصادی تلقی شود؛ اما باید برای موفقیت در ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا در گام نخست تشکل ها فعال شوند.

    علی اکبری در ادامه با بیان اینکه  بورس برای ارائه کالاهای کشاورزی باید شفاف باشد تا شاهد ایجاد بازار دلالی در بورس نباشیم، تصریح کرد: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا نه تنها ضروری  است بلکه بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ زیرا تولیدکنندگان می توانند بطور مستقل از این فرصت ها استفاده کنند.

    گشایش بورس زعفران از هفته آینده

    مدیر عامل بورس‌کالای ایران طی هفته اخیر از آغاز به‌کار بورس زعفران از یکشنبه آینده (24بهمن) خبرداد و گفت: بازار معاملات کشاورزی در بورس‌کالا رفته‌رفته رونق پیدا می‌کند، بعد از عرضه‌های موفقیت‌آمیز امسال حالا نوبت به زعفران رسیده و قرار است تا پایان سال پسته هم در بورس‌کالا عرضه شود. ایران مهم‌ترین تولیدکننده زعفران در دنیاست اما به‌دلیل برخی مشکلات برخی کشورهای همسایه در تلاشند تا بازار زعفران ایران را به‌خود اختصاص دهند.

    حامد سلطانی‌نژاد، در ادامه افزود: بازار معاملات گواهی سپرده زعفران از هفته آینده در بورس‌کالا گشایش می‌یابد و کشاورزان می‌توانند در این بازار از طریق سپردن محصولاتشان به انبار استاندارد تعیین شده سازمان تعاونی روستایی، زعفران تولیدی‌شان را در بورس‌کالا بفروشند.

    سبد وسوسه انگیز بورس کالا برای سرمایه گذاران

    مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته طی گفت و گویی برای آشنایی بیشتر با عملکرد ابزارهای نوین در بورس کالا گفت:معاملات آتی، گواهی سپرده و قرارداد اختیار معامله سکه طلا به عنوان ابزارهای مالی و مشتقه، در حالی اکنون همزمان باهم در بورس کالای ایران، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد که بهره‌گیری از این سه ابزار نوین برای یک محصول خاص در تاریخ بازار سرمایه ایران بی‌نظیر است.

    مسلم پیمانی در ادامه توسعه ابزارهای مالی را عامل مهمی عنوان کرد و گفت: توسعه ابزارهای نوین می‌تواند، علاوه بر عمق دادن به بازارها، سبدی متنوع از ابزارها را برای کسب سود و پوشش ریسک، پیش روی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران قرار دهد. همچنین تجربه نشان داده، وجود این ابزارها برای کاهش نوسانات قیمتی کالاها در بازار نقدی بسیار موثر است و می‌تواند فعالیت نوسان‌گیران و واسطه‌ها را به سمت تولید هدایت کرده و به تبع آن از هیجانات قیمتی و لطمه به بازارهای فیزیکی بکاهد.

    قیمت گذاری خارج از مکانیسم عرضه و تقاضا، محکوم به شکست است

    عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن هفته گذشته خواستار آزادسازی قیمت سنگ آهن و فرآورده های آن از جمله کنسانتره و گندله شد و گفت: هر گونه قیمت گذاری که بر مبنای عرضه و تقاضا در بورس انجام نشود محکوم به شکست است.

    مهرداد اکبریان از مبحث قیمت گذاری انواع محصولات سنگ آهن و فرآورده های آن و نزدیک کردن قیمت ها برای تولید و قیمت جهانی به عنوان نقطه اختلاف بخش معدن با بخش صنعت یعنی تولید کنندگان سنگ آهن و فولاد نام برد و گفت: در مقابل تلاش فولادی ها برای خرید مواد خام یا ماده اولیه به قیمت پایین تر، بهره برداران معدن در تامین منابع مالی اجرای طرح های توسعه ای خود با مشکل مواجه اند.

    درخواست راه اندازی تابلوی مجزا برای اموال تملیکی

    نشست خبری مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هفته گذشته برگزار شد و امین دلیری با بیان اینکه انتخاب بورس کالا به عنوان مسیری برای فروش سازمان املاک تملیکی با استقبال زیادی مواجه شده است، گفت: طی یک ماه و نیم اخیر دو محموله یک هزار و 500 و یک هزار و 600 تنی ورق فولادی به صورت رول و تخت در بورس کالا عرضه شد که خوشبختانه هر دو محموله با تقاضای خوبی مواجه شد و به فروش رفت. همچنین طبق مذاکراتی که با مسئولان بورس کالا انجام داده ایم، درخواست ایجاد یک تابلوی معاملاتی مجزا در این بازار مالی برای سازمان اموال تملیکی ارائه شده است.

    مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری بورس کالای ایران مبنی برنامه سازمان اموال تملیکی برای عرضه کالاهای جدید در بورس کالا چیست؟ گفت: در آینده نزدیک فروش محصولات متنوع تری را در بورس کالا شاهد خواهیم بود به طوریکه اقدامات برای عرضه محصولاتی که قابلیت پذیرش در این بورس را داشته باشند در حال انجام است، به طوری که در حال برنامه‌ریزی برای ورود کالاهای متنوع همچون خودرو، جواهرات، گندم و غیره (کالاهایی که استانداردهای ورود به بورس کالا را دارا باشند) به این بازار مالی هستیم.

    فصل جدید همکاری های بورس کالا و صنعت فولاد

    در جلسه مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و مدیرعامل و معاونان بورس کالای ایران که هفته گذشته برگزار شد به گسترش همکاری های این دو سازمان پرداخته و بر استفاده از ظرفیت های بورس کالا جهت رفع مشکلات فولادسازان کشور تاکید شد.

    نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران با حضور حمیدرضا طاهری زاده نایب رئیس هیئت مدیره، احمد خوروش عضو هیئت مدیره، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن و وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و همچنین حامد سلطانی نژاد مدیرعامل، علی پناهی معاون عملیات و نظارت، عباس یعقوبی، مدیر عملیات بر بازار و سید جواد جهرمی، مدیر نظارت بر بازار بورس کالای ایران برگزار شد

    برچسب ها