عصر خودرو

معاون توسعه بورس در تشریح جزئیاتی از روش جدید:

ناشر بورسی با ثبت دفتری به شفافیت و خریدار به تحلیل هدایت می‌شود

عصر بازار: پس از گذشت دو هفته از انتشار گزارش سایه روشن روش جدید عرضه اولیه زیر ذره‌بین توسط خبرگزاری فارس، معاون توسعه بورس تهران به تشریح جزئیات جدیدی درباره عرضه به روش ثبت دفتری و تاثیر آن در فرآیند عرضه اولیه پرداخت.

ناشر بورسی با ثبت دفتری به شفافیت و خریدار به تحلیل هدایت می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، علی عباس کریمی ضمن اشاره به اینکه روش ثبت سفارش در بسیاری از کشورها، روشی استاندارد و متداول برای عرضه اولیه سهام است گفت: «این روش از حرف و حدیث‌ها در خصوص تعیین قیمت عرضه جلوگیری می‌کند.»

    وی در تشریح معایب روش حراج که آخرین بار در جریان عرضه پتروشیمی مبین در 8 اردیبهشت 94 مورد استفاده قرار گرفت، کشف قیمت نامناسب را بزرگترین نقص این روش دانست و افزود: عمده سرمایه‌گذاران، تعیین قیمت سفارش خرید را به کارگزار خود محول می‌کردند، کارگزاری که علاقه‌مند به انجام معامله بود و بنابراین قیمت پیشنهادی خود را در رقابت با کارگزاران دیگر  افزایش می‌داد.

    کریمی، کشف قیمت بیمه دانا را نمونه ای از این دست خواند و با تاکید بر اینکه برآورد شرکت بورس برای قیمت این سهم در حدود 800 تومان بود، تصریح کرد: این رقابت برخی از کارگزاران بود که باعث شد دانا به قیمت 2610 تومان عرضه شود.

    در روش حراج، مسئولیت تحلیل و تعیین ارزش ذاتی سهام بر عهده سرمایه‌گذاران یا کارگزاران آن‌ها بود، اما بر اساس دستورالعمل جدید ناشر و متعهد پذیره‌نویسی ملزم شده‌اند تا قیمت پیشنهادی خود را به عنوان قیمت پایه عرضه به بازار گزارش کنند.

    معاون توسعه بورس، تضمین متعهد پذیره نویسی به خرید مانده سهام در روز عرضه به قیمت پایه پیشنهادی خود را مهمترین عاملی دانست که وی را به ارائه شفاف اطلاعات و تعیین قیمت جذاب تشویق خواهد کرد و گفت: متعهد پذیره‌نویسی قیمتی را پیشنهاد خواهد داد که اگر مجبور به خرید مقداری از سهام شد، آن را در روزهای آتی با کمترین زیان به فروش رساند.

    وی تصمیم نهایی بورس درباره استفاده قیمت تبعیضی را عامل دیگر در کشف قیمت مناسب معرفی کرد و با اشاره به اینکه در روش حراج تمام خریداران صرف نظر از قیمت پیشنهادی خود، سهام را به یک قیمت می‌خریدند افزود: معامله به قیمت تبعیضی باعث می‌شود، تا هر خریدار، سهام را به قیمت پیشنهادی خود خریداری کند و این، سرمایه‌گذاران را در پیشنهاد قیمت‌های بالا محتاط خواهد کرد.

    کریمی محدودیت حجمی برای سفارشات را در روش ثبت دفتری وابسته به حجم عرضه و تقاضا عنوان کرد و با اشاره به اینکه احتمالا محدودیت‌، بعد از جمع‌آوری سفارشات اعمال خواهد شد، گفت: سعی بر این است که محدودیت کم شود، اما حذف نشود.

    معاون توسعه بورس هدف از تغییرات در روش‌های اجرایی بورس را ایجاد مسولیت برای سرمایه‌گذاران توصیف و تاکید کرد: شرکت بورس تمام تلاش خود را خواهد کرد، تا سرمایه‌گذاران و به ویژه حقوقی‌ها، نقش تحلیل را در معاملات خود پر رنگ کنند.

    برچسب ها