عصر خودرو

رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی در سومین سالگرد ابلاغ اقتصاد مقاومتی:

۲ مشکل اصلی اقتصاد ایران/اقتصاد مقاومتی درپی شکست برنامه‌های توسعه ابلاغ شد

عصر بازار- رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه دلیل ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه‌های ۵ ساله توسعه بوده، گفت:دو مشکل اصلی اقتصاد ایران نفتی بودن و دولتی بودن است.

۲ مشکل اصلی اقتصاد ایران/اقتصاد مقاومتی درپی شکست برنامه‌های توسعه ابلاغ شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در آستانه سومین سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، مجتبی خالصی در برنامه اقتصاد ایران که شب گذشته از شبکه پنج منتشر شد، با اشاره به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در شهر قلعه گنج کرمان گفت: اقدامات مناسبی در این زمینه صورت پذیرفته و استاندار کرمان این آمادگی را دارد تا نتیجه عملکرد را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه دلیل ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه‌های 5 ساله توسعه  بوده یادآور شد،زمانی که شوک ها یا تکانه‌های بیرونی اتفاق می‌افتد هر کدام به نحوی بر رشد اقتصاد کشور اثر گذاشته و به تبع منجر به کاهش ثروت، تولید و درآمد کشور می شود.
    خالصی با تاکید بر اینکه دو مشکل اصلی اقتصاد ایران نفتی بودن و دولتی بودن است، گفت: برای رفع این مشکلات اقتصاد مقاومتی روی مردمی کردن اقتصاد و برون گرایی تاکید دارد.
    معاون سازمان برنامه بودجه تاکید کرد، درون زایی، برون گرایی  و استفاده از فرصتهای خارجی، دانش بنیانی، عدات بنیانی و توزیع عادلانه منافع حاصل از رشد و همچنین مردمی بودن 5 شاخص کلیدی اقتصاد مقاومتی است.
    به گفته خالصی افرادی که قصد دارند در اقتصاد مقاومتی اظهار نظر و قضاوت کنند، اگر 24 بند سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را به درستی مطالعه کرده باشند بهترین مبنا را برای قضاوت در اختیار دارند.
    وی افزود، تا کنون اقتصاد کشور مبتنی بر منابع نفتی بوده ولی امروز به سمت درآمدهای جایگزین حرکت کرده ایم، در اقتصاد مقاومتی بهترین سرمایه در اختیار نیز نیروی انسانی است که قابل جایگزینی با هیچ منبع دیگری نیست.
    خالصی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی چیزی به جز طرحی که ما را به رشد و پیشرفت برساند نیست و قصد دارد برنامه هایی که نتوانسته است ما را به رشد رساند اصلاح کند.
    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یک هدف کوتاه مدت نیست و هدف آن تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز است تاکید کرد، یک عزم کلی برای اجرای این سیاستهای بلند مدت باید ایجاد شود، دولت هیچ وقت نیامده است به جز سیاستهای مربوط به برنامه توسعه اقدام برنامه ریزی خاص کند اما دولت برای سیاست های کلی اقدام به طراحی 12 برنامه کرده است.
    معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: از آنجا که سیاستهای کلی اجماع اقتصاددانان را به همراه داشته به همین دلیل میتواند اجماع در اجرا را نیز به همراه داشته باشد.
    خالصی با اشاره به اجرای 121 پروژه دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی تاکید کرد، شور و انگیزه مناسبی در دولت برای اجرای این پروژه ها در دستور کار قرار گرفته است.
    وی افزود، یکی از عوامل رشد افزایش بهره وری است، که دراین راستا دولت تصمیم گرفته است تکنولوژی  را در صنایع به روز کند. همچنین در 10 بنگاه اقتصادی چرخه اصلاح مدیریتی را در دستور کار قرار داده است.
    خالصی در حوزه برون گرایی اقتصاد مقاومتی به صادرات کالا و خدمات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: از سوی دولت،  در مناطق آزاد 30 درصد افزایش صادرات مجدد ابلاغ شده است.
    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد، ابتدای سال رهبر انقلاب 10 نکته را برای اجرا متذکر شدند، در همین راستا دولت 121 پروژه را تعریف کرد تا تولید رونق بگیرد.
    وی با شاره ابلاغیه دولت در باره 7500 بنگاه مشکل دار به وزارت صنعت گفت: 11643 بنگاه کوچک و متوسط تا 16 بهمن ماه موفق به دریافت 8.2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی شده اند، از طریق  سامانه بهین یاب در وزارت صنعت سامان دهی این بنگاهها انجام شده است.
    خالصی با اشاره به اینکه در سال 92 میزان تولید گندم 4.8 درصد رشد داشته  گفت: رشد تولید سال 95 نسبت به سال 92، 21 درصد بوده است، در 10 ماهه سال 95 میزان خرید تضمینی گندم 11.5 درصد رشد داشته است.
    به گفته خالصی در حوزه نفت به وضعیت سابق بازگشته ایم وبه عنوان مثال فاز یک پروژه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسیده است، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا جای ممکن از فعالان صنعت نفت حمایت کرده است.
    رئیس دبیرخانه شورای اقتصاد مقاومتی گفت: ظرفیت تولید پتروشیمی های کشور از 55.73 میلیون تن  در سال 91 امروز به 62 میلیون تن رسیده است و پتروشیمی لرستان اخیرا افتتاح رسمی شده است.

    برچسب ها