عصر خودرو

انتشار ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولتی در یک سال گذشته

عصر بازار- بانک مرکزی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، دولت از ابتدای بهمن ماه سال۱۳۹۴ تاکنون ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرده ‌‌است که بالغ بر هشت هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال آن به فروش رسیده است.

انتشار ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولتی در یک سال گذشته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه گزارش های ایام دهه فجر خود، امروز (پنجشنبه) گزارش عملکرد بخش اعتبارات این بانک را منتشر کرد.
    بر اساس این گزارش، بابت طرح‌های شهرداری های تهران، مشهد ، اصفهان و تبریز در مجموع بالغ بر 26 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شد که 15 هزار و 651 میلیارد ریال آن به فروش رسید.
    همچنین از ابتدای سال 1394 تاکنون 23هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به فروش نرفته دولت، دوباره به بازار عرضه شده و به پیمانکاران طلبکار دولت واگذار شده است.

    **انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام)
    از ابتدای بهمن 1394 در مجموع 269 هزار و 500 میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری(عام) منتشر شده است که بالغ بر 136 هزار و 690 میلیارد ریال آن فروخته شده است.

    **اعلام سود قطعی اوراق مشارکت سررسید شده
    سود قطعی اوراق مشارکت انتشار یافته توسط شهرداری‌های قم و قزوین در سال 1388 محاسبه و اعلام شد.
    بانک مرکزی، سود قطعی اوراق مشارکت شهرداری قم را 23.5 درصد (3.5 درصد مازاد سالیانه) و شهرداری قزوین را 20.3 درصد (0.3 مازاد سالیانه) اعلام کرد.
    سود قطعی اوراق مشارکت انتشار یافته توسط شرکت نفت و گاز پارس در سال 1389 نیز 6.97 درصد اعلام شد.

    **انتشار و فروش اوراق مرابحه
    33 هزارمیلیاردریال اوراق مرابحه با موضوع خرید محصولات استراتژیک کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی در طول یک سال گذشته انتشار یافت که 29 هزار و 600 میلیارد ریال آن توسط بانک‌های مسکن، ملت، سپه، اقتصاد نوین، کارآفرین، پست بانک،‌ سینا و خاورمیانه خریداری شد.
    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در یک سال گذشته 40 هزارمیلیارد ریال اوراق مرابحه با موضوع تامین مالی برای خرید دارو با هدف بازپرداخت بدهی‌های بیمه سلامت با عاملیت بانک رفاه کارگران منتشر کرد.

    **تدوین دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط
    در راستای رسالت شبکه بانکی برای تامین مالی نظام اقتصادی کشور، دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای تسهیل تامین مالی این گونه واحدها از طرف بانک مرکزی تدوین و به شبکه بانکی کشور برای اجرا ابلاغ شد.

    **مستثنی شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی برای بهره‌مندی از تسهیلات
    بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی از شمول شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی برای بهره‌مندی از تسهیلات مستثنی شدند.
    بر اساس آخرین آمار، از ابتدای سال 1395 تا 26 دی ماه، بالغ بر 140.7 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از 20.3 هزار بنگاه کوچک و متوسط اعطا شده که از این تعداد، بخشی از طرف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به بانک ها معرفی شد و بخشی نیز به صورت مستقیم از طرف بانک‌ها پرداخت شده است. همچنین برآورد می‌شود این رقم تا پایان سال به 160 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

    برچسب ها