عصر خودرو

اشتباهات مشترک سرمایه‌گذاران در بازار «خرس نشان» سهام

عصر بازار- بسیاری از تحلیلگران و معامله گران در بازار سهام دو اصطلاح «خرس نشان» و « گاو نشان» (من با الهام از آدامس«خروس نشان» ایام جوانی این دو بازار را با پسوند «نشان» مطرح می‌کنم) به وفور به کار می‌برند، ولی شاید فرصت جست‌وجو برای یافتن منشا این دو را پیدا نکرده‌اند.

اشتباهات مشترک سرمایه‌گذاران در بازار «خرس نشان» سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، این «گاو» و «خرس» را برای توصیف بازار سرمایه و سهام و چشم انداز سرمایه‌گذاران برای روند صعودی و نزولی بازار سهام به کار می‌برند. اجازه دهید قبل از اشاره به ریشه این دو واژه به معنی مفهومی رایج آنها در ادبیات و زبان بازار سهام بپردازیم.
    یک بازار «گاو نشان» (bull Market) به دوره‌ای از زمان گفته می‌شود که قیمت دارایی¬ها، مثل قیمت سهام، قیمت اوراق مشارکت (اگر بازار ثانویه داشته باشد)، قیمت مسکن و غیره برای چند ماه یا حتی چند سال روند صعودی به خود بگیرد (معمولا بازار سود 15 درصدی یا بیشتر به بار می‌آورد).
    به طور معمول، بازارهای «گاو نشان» وقتی پدیدار می‌شود که اقتصاد کلان جامعه با تورم پایین مواجه است و سرمایه¬گذاران به آینده خوشبین هستند. اقتصاد غرب در اواخر دهه 1980 و 1990 قوی‌ترین بازار گاو نشان را تجربه کرده است. برای نمونه شاخص S&P500 عایدی 580 درصدی در فاصله 2000-1987 برای سرمایه¬گذاری خود به ارمغان آورده بود.

    بازار «خرس نشان» (bear Market)
    این بازار مخالف بازار "گاو نشان" است. وقتی اقتصاد با کسادی و بی رونقی مواجه می‌شود و نرخ بالای تورم و بیکاری (رکود تورمی) اعتماد تولیدکننده و مصرف‌کننده را سلب می‌نماید و روحیه بدبینی نسبت به آینده در سرمایه‌گذاران پدید می‌آید و صف فروش سهام بر بازار مسلط می‌شود، در نتیجه قیمت سهام روندی نزولی به خود می‌گیرد. به چنین بازار سهام ترسناکی بازار «خرس نشان» می‌گویند. مصیبت بارترین و طولانی ترین بازار خرس نشان در تاریخ غرب مربوط به دوره «بحران بزرگ» یعنی از سپتامبر 1929 تا جولای 1932 است. برای نمونه شاخص میانگین صنعتی داوجونز افت دردناک 2/89 درصدی را تجربه کرد.
    درباره ریشه این دو دانش واژه آنچه توضیح تحلیلگران بازار سرمایه می‌گوید، آن است که جهت حمله گاو با شاخ‌هایش، آدم را به سوی آسمان و هوا پرتاب می‌کند (پرتاب گاوبازان اسپانیا را به سمت «بالا» را پس از ضربه گاو به یاد آورید)، در حالی که جهت حمله خرس با چنگال¬های تیزش به سمت «پایین» و رو به زمین است. بنابراین روند نوسانات بازار سرمایه و به خصوص سهام را بر مبنای نحوه حمله گاو و خرس نام گذاری می‌کنند. البته اگر حوصله من و شما اجازه می‌داد، شرح داده می‌شد که لااقل این دو واژه از دهه 1700 میلادی که در کتاب «هر فرد کارگزار خود است» توماس مورتیفر آورده شده، باب شده است.
    یکی از نا بختیاری‌های بازار «خرس نشان» و «گاو نشان» آن است که اغلب سرمایه‌گذاران در آن شرایط به جای تصمیم گیری بر مبنای «تحلیل» به صورت «هیجانی» با آن بازار برخورد می‌کنند. مثلا در بازار «خرس نشان» از این ترس دارند که زیان بیشتری را متحمل شوند و در بازار «گاو نشان» صف خرید فشرده و طولانی تشکیل می‌دهند که مبادا سود روند صعودی قیمت آن سهم را از دست بدهند. اگرچه با این روش‌ها ممکن است شما مقداری سود عایدتان شود، ولی علم و عمل بازارهای سرمایه و علم و هنر سرمایه‌گذاران و فعالان بورس‌ها در این نکته باید تجلی کند که ایمن‌ترین راه برای جلوگیری از این نوع اشتباهات سرمایه‌گذاران آن است که برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار سهام با نظم و قاعده مشخصی اندازه و سرمایه‌گذاری ثابتی را روانه بازار نمایند و به خرید سهام دید بلندمدت داشته باشند. شاهد هستید که می‌خواستم درباره اشتباهات مشترک سرمایه‌گذاران در یک بازار رکوردی و «خرس نشان» بحث کنم. مقدمه طولانی شد، لذا اجازه دهید در یادداشت هفته آینده بدان مهم بپردازیم.

    نویسنده: دکتر احمد یزدان پناه/اقتصاددان و استاد دانشگاه
    برچسب ها