عصر خودرو

برآورد eia از متوسط بهای نفت خام در ۲۰۱۷

عصر بازار- با نزدیک شدن به انتشار آمارهای دقیق از تولید نفت خام جهان در ماه ژانویه به عنوان نخستین ماه اجرای توافق جهانی برای کاهش تولید، هفته اخیر هفته‌یی محافظه‌کار برای نفت خام بود. از سویی دیگر ترامپ نیز با اقدامات عجیب خود، ارتعاشاتی در بازار ایجاد کرد که احتمالا تا مشخص‌تر شدن مواضع او ادامه خواهد یافت.

برآورد eia از متوسط بهای نفت خام در ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تعادل، یک روز پس از آنکه موسسه S&P پلتس اعلام کرد که توافق اوپک برای کاهش یک میلیون و 200هزار بشکه عرضه نفت خام نسبت به ماه اکتبر سال 2016 معادل 91درصد در ماه ژانویه سال جاری محقق شده است، اداره اطلاعات انرژی امریکا با انتشار گزارش «چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی» عنوان کرد که بازار نفت خام در سال 2017و 2018 به تعادل نسبی می‌رسد. این برآورد EIA حسب افزایش ذخایر نفت خام در جهان محاسبه شده است. اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی ابتدا به این مساله اشاره کرده است که افزایش ذخایر نفت خام دنیا در سال 2016 معادل روزانه 800 هزار بشکه افزایش را تجربه کرده است. حالا اما در سال 2017 EIA کاهشی 100هزار بشکه‌یی در این رشد ذخایر را برآورد کرده و تخمین زده است که حجم inventory  نفت خام جهان در سال 2018 به 200هزار بشکه در روز برسد. در بازار نفت همواره گزارش‌های هفتگی در مورد حجم ذخایر نفتی تاثیر شدیدی بر قیمت نفت خام می‌گذارد و این خبر نیز باعث خواهد شد، اندکی از تشویش بازار نفت خام در سال جاری که چند روز پیش رییس شاخه آسیایی شرکت ویتول از آن سخن گفته بود، کاسته شود.

    باداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش خود عنوان کرده که دلیل تجدید نظر در اعلام حجم موجودی نفت خام، نشانه‌های قابل توجه از افزایش مصرف جهانی سوخت است. Eia در بخشی از گزارش خود متوسط تولید نفت خام امریکا در سال 2016 را 8 میلیون و 900هزار بشکه در روز تخمین زده و برآورد کرده است که ایالات متحده در سال‌های 2017و 2018 به ترتیب و به طور متوسط روزانه 9میلیون بشکه و 9میلیون و 500 هزار بشکه در روز تولید نفت خام داشته باشد. این برآورد Eia از این حکایت می‌کند که توافق اوپک و افزایش قیمت نفت خام حداقل در سال 2017 تاثیری چشمگیر بر تولید نفت خام امریکا ندارد و این آمار تنها 100هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. آماری که در قیاس با کاهش روزانه حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه‌یی از سوی کشورهای اوپک و غیراوپک نمی‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر خاصی گذاشته و سیر آنها را نزولی کند. طبق گزارش«چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار انرژی» متوسط قیمت نفت خام برنت در ماه ژانویه 55 دلار در هر بشکه بوده که افزایشی یک دلاری را نسبت به ماه دسامبر 2016 نشان می‌دهد. اما تفاوت فاحش وضعیت فعلی بازار با سال گذشته را می‌توان از قیاس میان متوسط قیمت نفت خام برنت از دیدگاه Eia در ماه‌های ژانویه سال 2017و سال 2016 دریافت. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، متوسط نفت خام برنت در ژانویه 2017 معادل 24دلار بالاتر از متوسط این شاخص در ژانویه سال گذشته میلادی است. متوسط 55 دلاری قیمت نفت خام برنت در ژانویه سال جاری بیشترین قیمت متوسط این شاخص از ماه ژولای سال 2015 به حساب می‌آید.

    پیش‌بینی Eia از متوسط قیمت نفت خام در سال 2017 نیز از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. Eia که اغلب در برآوردهای خود دست پایین را در ارائه قیمت داشته و جانب احتیاط را حفظ می‌کند؛ در گزارش خود برای شاخص برنت در سال جاری میلادی متوسط 55 دلار در هر بشکه و برای سال 2018 متوسط 57 دلار در هر بشکه را در نظر گرفته است. اداره اطلاعات انرژی امریکا همچنین برای متوسط قیمت دبلیوتی‌ای در سال 2017 قیمتی یک دلار پایین‌تر از نفت خام برنت را در نظر گرفته است.

    در نظر گرفتن متوسط یک دلاری برای تفاوت قیمت دبلیوتی‌ای و برنت از سوی Eia نیز قابل تحلیل است. اساسا گسترش فاصله قیمت این دو شاخص به نفع پالایشگران و نزدیک شدن بهای این دو به نفع تولید‌کنندگان نفت خام است. با توجه به رویکرد بازار در چند سال اخیر تفاوت یک دلاری قیمت میان متوسط برنت و دبیلوتی‌ای حاکی از نزدیک‌تر شدن بهای این دو شاخص به یکدیگر است. این مساله از یک جنبه می‌تواند ناشی از افزایش کم‌تر از انتظار تولید نفت خام امریکا باشد که قیمت دبلیوتی‌ای را به برنت نزدیک‌تر کرده است؛ اما مسائل دیگری نیز می‌توانند در این مساله تاثیرگذار باشند.  از سوی دیگر طبق گزارشی که چندی پیش منتشر شد به واسطه کاهش چشمگیر تولید نفت خام در خاورمیانه، نفت خام دوبی نیز افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده و به سطحی بالاتر از دبلیوتی‌ای رسیده است، مسائلی که در نهایت می‌تواند زمینه آربیتاژ را در بازار فراهم کند.  Eia  در گزارش خود همچنین عنوان کرده که براساس ارزش‌ قراردادهایی که در 5 روز منتهی به 2فوریه در بورس نیویورک برای تحویل در آوریل 2017 منعقد شده است، انتظار بازار برای قیمت دبلیوتی‌ای در آوریل بازه‌یی از 45دلار تا 65 دلار در هر بشکه نفت خام را در بر می‌گیرد.

    با وجود اینکه اداره اطلاعات انرژی در گزارش خود تولید نفت خام امریکا در 2017 را 9میلیون بشکه تخمین زد، بازار حساس نفت خام دیروز نیز در واکنش به افزایش بیشتر از حد انتظار در ذخایر نفت خام امریکا با کاهش مواجه شد. مارکت واچ نوشت که دیروز نفت خام دبلیوتی‌ای برای تحویل در ماه مارس با 51 دلار و 57 سنت معامله شد. رقمی که کاهشی یک دلار و 17سنت یا 0.6درصدی را نشان می‌داد. کاهش قیمت برنت اما از دبیلوتی‌ای کمتر بود و معامله این نوع نفت خام برای تحویل در آوریل 2017 با 45سنت کاهش به بهای 54 دلار و 59 سنت رسید.

    برچسب ها