عصر خودرو

بانک مرکزی اعلام کرد:

رشد ۱۵.۴ درصدی شاخص بهای اقلام قابل تجارت و غیر قابل تجارت

عصر بازار: بر اساس اعلام بانک مرکزی شاخص کل اقلام قابل تجارت و غیر قابل تجارت در دوازده ماه منتهی به مرداد ١٣٩٤ نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد ١٣۹۳ معادل ۱۵.۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۱۵.۴ درصدی شاخص بهای اقلام قابل تجارت و غیر قابل تجارت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی قابل تجارت (صادراتی و وارداتی) و غیرقابل تجارت (مسکن و خدمات) در مناطق شهری ایران را اعلام کرد که براین اساس شاخص کل آن در دوازده ماه منتهی به مرداد ١٣٩٤ نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد ١٣93 معادل 15.4 درصد رشد داشته است.
    بر همین اساس شاخص کل اقلام قابل تجارت در این دوره 12 درصد و شاخص کل اقلام غیرقابل تجارت 19.6 درصد با افزایش مواجه شده است.
    بر اساس اعلام بانک مرکزی، درصد تغییر شاخص کل، اقلام قابل تجارت و غیرقابل تجارت در مناطق شهری ایران در مرداد 1394 نسبت به ماه قبل در شاخص کل 0.1 کاهش داشته ضمن اینکه شاخص کل اقلام قابل تجارت نیز با 1.6 درصد افت مواجه شده اما در همین حال شاخص کل اقلام غیر قابل تجارت در این دوره 1.6 درصد رشد داشته است.
    همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، این شاخص در مرداد 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل 12.6 درصد رشد داشته و در همین حال نیز شاخص کل اقلام قابل تجارت 9.3 درصد افزایش و شاخص کل اقلام غیرقابل تجارت 16.6 درصد رشد است.
    بر اساس اعلام بانک مرکزی شاخص کل در پنج ماه اول سال ١٣٩٤ نسبت به دوره مشابه سال قبل با 15.1 درصد رشد مواجه شده و در این دوره شاخص کل اقلام قابل تجارت 12.5 درصد و شاخص کل اقلام غیرقابل تجارت 18.4 درصد افزایش داشته است.
    قابل ذکر است: در یک دسته بندی کلی می‌توان اقلام مصرفی در بخش خانوارهای هر کشور را به اقلام قابل تجارت یک و غیرقابل تجارت 2 تقسیم کرد. اقلام قابل تجارت اقلامی هستند که می‌توانند در مکانی دیگر و دورتر از جایی که تولید شده‌اند، به فروش برسد، بنابراین این اقلام بالقوه دارای ویژگی صادرات یا واردات هستند. عمده کالاهای صنعتی و کشاورزی و نیز بخشی از خدمات، در دسته کالاهای قابل تجارت جای دارند. مسکن و بخشی از خدمات در بخش تولیدات غیرقابل تجارت جای می‌گیرند.
    شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران مجموعه ای از اقلام قابل تجارت و غیرقابل تجارت را شامل می‌شود. گزارش بانک مرکزی با جداسازی و شاخص سازی مجدد تغییرات دو گروه مذکور را با هم و با شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (شاخص تورم) مقایسه کرده است. 

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها