عصر خودرو

جزئیات طرح صادرات گاز به عمان

عصر بازار- سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: صادرات گاز به عمان از روزانه ۳۴۰ تا ۳۵۰ میلیون فوت مکعب آغاز شده و تا سقف ۱.۵ میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است.

جزئیات طرح صادرات گاز به عمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی امیرانی امروز با تشریح جزئیات طرح صادرات گاز ایران به عمان و تبدیل به ال.ان.جی(گاز طبیعی مایع شده) افزود: صادرات گاز به عمان به احتمال زیاد از سال 2020 آغاز شود.

    سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ظرفیت نهایی خط لوله صادرات گاز به عمان روزانه 1.5 میلیارد فوت مکعب خواهد بود، اضافه کرد: در این طرح، قرار است گاز را به عمان تحویل داده و آنها در مقابل، محموله ال.ان.جی برای صادرات به ما تحویل دهند.

    وی یادآور شد: در گام نخست، صادرات روزانه 340 تا 350 فوت مکعب گاز (معادل 1.5 میلیون تن در سال) پیش بینی شده و روند افزایش آن به شرایط بازار جهانی ال.ان.جی بستگی دارد که در صورت فراهم بودن شرایط، افزایش می یابد.
    سرپرست مدیریت صادرات گاز شرکت ملی نفت ایران درباره بازارهای هدف برای ال.ان.جی صادراتی ایران نیز بیان داشت: بازار اصلی کشورهای شرق آسیا خواهد بود.

    «علی اصغر هندی» مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت نفت و «سیف حمد السلمانی» مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان، دیروز (سه شنبه) سند «چارچوب کلی توافق احداث خط لوله صادرات گاز» را با توجه به انقضای زمان توافق پیشین، تمدید کردند.

    نشست هیات های ایرانی و عمانی برای تمدید این توافق و بررسی آخرین وضعیت آماده سازی مقدمات ساخت این خط لوله صبح دیروز(سه شنبه) در حضور وزیران نفت 2 کشور در مرکز همایش های وزارت نفت برگزار شد.
    تاکنون شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) پیشنهادهای خود را برای مشارکت احتمالی در این طرح ارایه کرده اند.

    بیژن رنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از پایان مذاکره روز گذشته با هیات عمانی گفته بود: تا پایان فوریه (اوایل اسفند) درباره چگونگی اجرای ساخت خط لوله صادرات گاز به عمان به جمع بندی می رسیم.
    تهران و مسقط در سال 1392 یادداشت تفاهمی برای صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن، گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود.
    قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال.ان.جی این کشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود که البته هنوز جزئیات آن نهایی نشده است.

    با توجه به مخالفت امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور، این خط لوله از آبهای عمیق دریای عمان عبور می کند.
    فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آبهای عمیق (با ژرفای بیش از یک هزار متر) را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود.
    چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت و گاز عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال، شل و کوگس برای حضور در این طرح برگزار شد.

    برچسب ها