عصر خودرو

وزیر نفت:

پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید بسیار خوب است

عصر بازار- وزیر نفت وضع پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: واکنش بازارهای جهانی نفت خام به تصمیم اعضای اوپک مثبت بوده است و این روند ادامه دارد.

پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید بسیار خوب است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه شامگاه سه شنبه (١٩ بهمن ماه) پس از دیدار و مذاکرات هیئت ایرانی و ونزوئلایی در محل هتل اسپیناس پالاس تهران در جمع خبرنگاران گفت: دوستان ونزوئلایی ما هر چند وقت یک‎بار این ابتکار را دارند که برای تحکیم روابط سفرهایی در برنامه خود می‎گذارند.

    وی افزود: روابط تهران و کاراکاس چه در زمینه همکاری‎های دوجانبه و چه در مسائل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) راهبردی است، سال‎های بسیار طولانی است که تهران و کاراکاس مواضع مشترکی در اوپک دارند.

    وزیر نفت تصریح کرد: در یک سال اخیر هم که فعالیت‎ها به تصمیم اوپک برای کاهش تولید منتهی شد، مواضع ایران و نزوئلا بسیار نزدیک بود و ما بسیار از یکدیگر پشتیبانی کردیم.

    زنگنه با بیان این که نگاه ما به ونزوئلا نه تنها به عنوان یک دوست، بلکه شریکی راهبردی است، گفت: ما به آقای مارتینز که به تازگی وزیر نفت ونزوئلا شده اند، خوشامد گفتیم، ونزوئلا همیشه عضو فعال و صاحب ابتکاری در اوپک است و ما از مواضع این کشور در این سازمان حمایت می‎کنیم.

    زنگنه گفت: وضع پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید بسیار خوب است و کشورهای غیرعضو اوپک هم کاهش تولید خود را آغاز کرده اند و قول دادند به سرعت تولید خود را به ارقام تعیین شده برسانند.

    وی عنوان کرد: واکنش بازار به تصمیم اوپک مثبت بوده است و این روند ادامه دارد، پایبندی سبب ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین کاهش سطح ذخیره سازی‌های نفت خام می‎شود.

    براساس گزارش وزارت نفت، اعضای اوپک 30 نوامبر سال 2016 (10 آذرماه) در وین توافق کردند روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از مجموع تولید نفت خام خود بکاهند و این رقم را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند.

    در همین حال کشورهای غیرعضو اوپک برای کمک به کاهش مازاد عرضه نفت در بازار، در نشست تاریخی 10دسامبر (20 آذرماه) اوپک و غیراوپک در وین متعهد شدند از یکم ژانویه تولید خود را روزانه 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

    در پی اجرایی شدن توافق اعضای اوپک و همراهی کشورهای غیرعضو این سازمان، قمیت‎های جهانی نفت خام هم اکنون در سطوح بالای 50 دلار برای هر بشکه معامله می شود.

    وزیر نفت ونزوئلا، تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی نفت ونزوئلا (پی دی وی اس ای) و مقام‎های وزارت امور خارجه این کشور عضو اوپک آمریکای جنوبی امشب همراه هئیت ونزوئلایی به ریاست دلسی الوئینا رودریگز گومز، وزیر امورخارجه برای دیدار و مذاکره با هیئت ایرانی به ریاست زنگنه به تهران سفر کردند.

    امیر حسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، بهروز بیک علیزاده، سرپرست اداره کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز از اعضای هیئت ایرانی به ریاست وزیر نفت بودند.

    برچسب ها