عصر خودرو

با نگاهی به بازارهای جهانی برآورد می شود؛

دور دوم رونق در تالار پتروشیمی

عصر بازار- روز گذشته عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا در شرایطی صورت گرفت که قیمت پایه این محصولات، یکشنبه جاری جهت‌گیری مثبتی را تجربه کرد و روندی صعودی داشت. بررسی‌ها از بازارهای جهانی حکایت از آن دارد که روند رو به رشد قیمت‌ها در این بازارها آغاز شده و در صورتی که قیمت دلار نیز با این روند در بازارهای داخلی همراهی کند به زودی دور تازه‌ای از رونق را در این بازارها مشاهده خواهیم کرد.

دور دوم رونق در تالار پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس در این گزارش با بررسی روند حرکتی گروه‌های متفاوت کالاهای پتروشیمی در تلاشیم تا برآوردی از تحرکات آتی بازار محصولات پلیمری داشته باشیم. میثم باقری کوپایی، کارشناس ارشد این بازارها درباره تحلیل این بازارها گفت: پلی‌پروپیلن‌ها از جمله گروه‌های کالایی بودند که طی این هفته در بازارها از افزایش قیمت تاثیر چشمگیری پذیرفتند.

    وی افزود: طی هفته جاری قیمت جهانی این گروه کالایی رشد خوبی را تجربه کرد. نکته قابل توجه این بود که این اتفاق به خصوص برای پلی‌پروپیلن‌هایی که MFI‌های بالاتری دارند پررنگ‌تر بود و این در شرایطی است که به سبب بالارفتن قیمت‌های جهانی قیمت‌های داخلی این محصولات هم بالاتر رفته است.

    این کارشناس ارشد بازارها در ادامه به بالارفتن تقاضای پلی‌پروپیلن‌ها در بازارهای داخلی اشاره کرد و گفت: با نزدیکی به عید نوروز، مصرف فرش، موکت و کالاهای اینچنینی بیشتر می‌شود و به دلیل اینکه پلی‌پروپیلن‌ها ماده اولیه تولید این محصولات نهایی هستند تقاضای این محصولات نیز بالا رفته و این عامل، در کنار افزایش قیمت‌های جهانی سبب بالارفتن قیمت این محصولات در بازارهای داخلی می‌شود. این کارشناس بازار در ادامه به گروه‌های کالایی که با استایرن منومر‌ها سرو کار دارند اشاره کرد و گفت: کالاهایی همچون پلی‌استایرن‌ها (مقاوم، معمولی، انبساطی)، سیر صعودی را در بازارهای جهانی تجربه کرده‌اند. علت این امر هم افزایش قیمتی استایرن منومرها است. شاهد این مدعا افزایش قیمت این محصولات از اول آبان تا به الان است. قیمت این محصول بر اساس قیمت‌های جنوب شرق آسیا، در اول آبان هزار و 30 دلار بوده است که این مقدار در شرایط کنونی به هزار و 508 دلار رسیده و جهشی 46‌درصدی را تجربه کرده است. وی در ادامه به خانواده بنزن‌ها و هماهنگی که میان استایرن منومرها و بنزن‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: با بررسی روند قیمتی بنزن‌ها، شاهدیم بهای این کالا بر اساس قیمت‌های جنوب شرقی آسیا، 61 درصد افزایش را تجربه کرده است.

    باقری در ادامه اظهار کرد: به باور من این روند درخصوص این کالا ادامه خواهد داشت و البته این در حالی است که انتظار می‌رود شیب این افزایش کاهش یابد و با شیب ملایم‌تری به راه خود ادامه دهد. وی در ادامه به پلیمرها اشاره کرد و افزود: مثلا اگر به پلی‌استایرن مقاوم به‌طور مشخص بپردازیم، می‌بینیم از ابتدای آبان قیمت این محصول از هزار و 240 دلار استارت خورده و به هزار و 505 دلار رسیده است. مقایسه این دو رقم نشانگر رشد 25 درصدی برای این کالا است. به باور من پلی‌استایرن مقاوم روند افزایشی را ادامه خواهد داد، علت هم آن است که این محصولات در بازارهای جهانی متناسب با باقی محصولات، افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند و انتظار می‌رود که برای همپا شدن با بقیه محصولات پلیمری رشد داشته باشند و به تبع افزایش قیمت‌های جهانی این محصولات، قیمت‌های داخلی آنها هم با رشد روبه‌رو خواهد بود. این کارشناس در ادامه به بررسی پروپیلن‌ها پرداخت و گفت: آخرین وضعیت پروپیلن‌ها با توجه به قیمت‌های جنوب شرق آسیا، در بازارهای جهانی حاکی از آن است که این کالا افزایش 32 درصدی را در بازارهای جهانی تجربه کرده است و با توجه به اینکه این محصول، ماده اولیه پلی‌پروپیلن‌ها است قیمت این محصولات هم رشد را تجربه کردند. شاهد این مدعا بررسی روند قیمتی این محصول از ابتدای آبان ماه تا شرایط فعلی است که از رشدی 7 درصدی خبر می‌دهد.

    وی در ادامه تصریح کرد: نکته جالب درخصوص روند قیمتی این دو کالا این است که غالبا با افزایش قیمت پروپیلن‌ها، پلی‌پروپیلن‌ها کاهش داشته‌اند و بالعکس، اما در شرایط فعلی در بازه زمانی دو ماهه شاهدیم که قیمت جهانی این دو کالا همسو و هم‌جهت با یکدیگر در حال حرکتند و این امر نشان‌دهنده گرهی در کار است. این به آن معنا است که یا باید پلی‌پروپیلن از روند افزایشی که دارد برگردد یا پروپیلن‌ها افزایش قیمت پیدا کنند و فاصله قیمتی خود را با پلی‌پروپیلن‌ها افزایش دهند که به عقیده من، قیمت پلی‌پروپیلن‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب انتظار می‌رود قیمت محصولات نهایی که ماده اولیه آنها پلی‌پروپیلن است نیز افزایش پیدا کند.

    باقری در ادامه به بررسی روند قیمت جهانی اتیلن‌ها و پلی‌اتیلن‌ها پرداخت و گفت: اتیلن از قیمت هزار و 25 دلار در آبان ماه سال جاری به هزار و 90 دلار رسید و به عبارتی رشدی 6 درصدی را تجربه کرد و کالاهای وابسته به آن هم افزایش یافت. وی در ادامه به‌طور خاص به بررسی پلی‌اتیلن سنگین تزریقی که یکی از محصولات وابسته به اتیلن‌ها است اشاره کرد و گفت: این محصول از قیمت هزار و 138 دلار در ابتدای آبان به هزار و 180 دلار رسیده که مقایسه این دو عدد بیانگر روندی صعودی برای این کالاست.میثم باقری کوپایی در ادامه افزود: برآیند این صحبت‌ها بیانگر این است که قیمت‌های جهانی با رشد و افزایش همراه بوده‌اند و با توجه به اینکه قیمت‌های پایه متاثر از قیمت‌های جهانی است، این قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد و به این ترتیب این افزایش قیمتی بر محصولات مجتمع‌های پتروشیمی تاثیر می‌گذارد و قیمت محصولات مجتمع‌های پتروشیمی یا با همان نسبت یا با نسبت بیشتری بر قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گذارد.

    باقری اظهار کرد: در بازارهای داخلی اختلاف قیمت میان بورس و بازارهای آزاد کم شده است و مطمئنا بالارفتن قیمت‌های پایه، بازار داخلی را پرریسک خواهد کرد.وی در ادامه به کاهش عرضه تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: برای این اتفاق دو استراتژی وجود دارد؛ استراتژی و نگاه اول حاکی از آن است که با بالارفتن قیمت‌های جهانی تولید‌کنندگان این محصولات، به امید بالاتر رفتن قیمت‌ها دست نگه می‌دارند و عرضه بیشتر خود را به هفته‌های آینده موکول می‌کنند. نگاه دوم نیز از شائبه بازارسازی خبر می‌دهد. به این معنا که تولید‌کنندگان خوراک با هماهنگی با یکدیگر عرضه‌ها را کاهش داده و به سبب این امر قیمت‌ها را بالا می‌برند.

    برچسب ها