عصر خودرو

وزیر نیرو در آیین افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان:

خوزستان از نظر صادرات برق مقام اول کشور را دارد

عصر بازار- امسال تاکنون یک هزار و ۹۹۵ مگاوات نیروگاه در کشور افتتاح شده و نزدیک به ۲۰۰ مگاوات دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود؛ این یعنی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جلوتر هستیم.

خوزستان از نظر صادرات برق مقام اول کشور را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو ظهر امروز در مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با حضور معاون اول رییس‌جمهور و مدیرعامل شرکت غدیر با بیان اینکه این افتتاحیه‌ها روحیه خوبی به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا با انگیزه و روحیه بیشتر کار خود را ادامه دهند، اظهار کرد: تقریباً نیمی از کل نیروگاه‌هایی که امسال در کشور به بهره‌برداری می‌رسد یا اینکه رسیده در استان خوزستان بوده است. نیروگاهی که امروز صبح در ماهشهر با ظرفیت 648 مگاوات و نیروگاه بهبهان نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ظرفیت 328 مگاوات افتتاح شده‌اند.

    وی افزود: امسال متعهد بودیم تا در مجموعه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی یک هزار و 800 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید را وارد مدار کنیم که تاکنون یک هزار و 995 مگاوات افتتاح شده و نزدیک به 200 مگاوات دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود و این یعنی از اهداف خود جلوتر هستیم.

    چیت چیان عنوان کرد: خوزستان به لحاظ صنعت برق، یکی از ارکان و پایه‌های عمده این صنعت در کشور به شمار می‌رود و مقام اول ظرفیت تولید برق را دارد. از نظر مصرف برق نیز دومین مصرف برق را بعد از استان تهران دارد.
    خوزستان از نظر صادرات برق مقام اول کشور را دارد و از نظر ظرفیت انتقال برق دومین استان کشور است. این استان جایگاه بالایی در صنعت برق دارد و ظرفیت تولید آن 13 هزار و 121 مگاوات است در حالی که پیک مصرف برق 7 هزار و 857 مگاوات است.

    وزیر نیرو بیان کرد: مجموعه مجوزهای صادر شده برای احداث نیروگاه‌ها در بخش خصوصی بیش از 8 هزار مگاوات است که این مجوزها در امیدیه، اندیمشک، غرب کارون، دزفول، اروند، رامهرمز، اهواز، آبادان، مسجدسلیمان، بهبهان و خرمشهر است. تأکید داریم تا فعالیت‌های نیروگاه¬سازی باید بر دوش بخش خصوصی باشد تا شاهد رقابت بخش خصوصی و افزایش توان بهره‌برداری باشیم. گاهی مواقع بخش خصوصی به دلیل محدودیت مالی امکان ساخت نیروگاه را پیدا نمی‌کنند.

    چیت‌چیان گفت: 37 هزار مگاوات مجوز احداث نیروگاه حرارتی را طی سال‌های اخیر به بخش خصوصی واگذار کردیم که فقط 12 هزار مگاوات آن محقق شده است. بخش خصوصی انتظار دارد نزدیک به 70 درصد آورده را بانک‌ها تأمین کنند ولی این کار انجام نشده است. از محل حساب ذخیره ارزی قبلی و صندوق توسعه ملی کنونی حدود 3.6 میلیارد دلار برای صنعت برق سرمایه گذاری شده است. باید راه سرمایه گذاری و فاینانس خارجی را در کنار سرمایه گذاری‌های ملی باز کنیم که در برنامه ششم نیز قانون‌گذار وزارت نیرو را به این امر مکلف کرده است.

    وی عنوان کرد: امسال از مجموع دو هزار مگاواتی که بهره برداری رسیده که فقط حدود 600 مگاوات آن متعلق به شرکت‌های دولتی است و مابقی آن را بخش خصوصی احداث کرده است. احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی به تأخیر افتاده و نمی‌توانیم به دلیل عدم توان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی مردم را بدون برق بگذاریم. دو سال قبل تمام سرمایه گذاران خصوصی برق را به دفتر خودم دعوت کردم و به آن‌ها اعلام کردم که وزارت نیرو به عنوان دستگاه حاکمیتی صنعت برق تصمیم گرفته که تکنولوژی‌های جدید نیروگاه‌های نسل جدید را وارد کشور کند.

    چیت‌چیان با بیان اینکه تکنولوژی توربین‌های کلاس A را وارد می‌کنیم؛ ولی تولیدکنندگان ملی نیز باید این تکنولوژی را از سازندگان بین‌المللی به کشور وارد کنند، گفت: برای نیازمندی به ورود این تکنولوژی منتظر بخش خصوصی نماندیم و خود دولت ورود آن را برای پنج هزار مگاوات متعهد شده تا از دستیابی به فناوری‌های جدید حمایت کنیم. صرفاً تولید برق این صنعت را به اهداف خود نمی‌رساند و باید در کنار آن به توزیع برق اقدام کنیم.

    وی اظهار کرد: از 39 ترانسی که در خوزستان است، 24 پست یعنی 62 درصد بارگیری بالای 70 درصد دارند.

    وزیر نیرو با اشاره به اینکه پنج مناقصه بین المللی برگزار کردیم، گفت: قریب به 400 پست جدید در کشور و از جمله خوزستان ایجاد می‌کنیم که یکی از نیازهای ضروری صنعت برق است.

    چیت چیان افزود: بیش از 76 هزار مگاوات نیروگاه در دست بهره برداری در کشور داریم که هفت هزار مگاوات از آن‌ها در دوره دولت یازدهم احداث و به بهره برداری رسید. 11 هزار و 548 مگاوات نیروگاه حرارتی در دست اجرا داریم. یک هزار و 695 مگاوات نیروگاه‌های برق آبی بزرگ، 700 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نو، دو هزار مگاوات نیروگاه‌های اتمی و 300 مگاوات نیروگاه پراکنده در دست ساخت داریم.

    وی افزود: از سال 90 دائماً میزان سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌ها با سرعت زیاد کاهش پیدا کرده و در سال 93 میزان نیروگاه‌های جدید به مدار آمده 800 مگاوات بود در حالی که سالانه به حدود پنج هزار مگاوات نیاز داریم. سال آینده، سه هزار و 500 مگاوات نیروگاه جدید به بهره برداری می‌رسد و در سال‌های بعد نیز تا پنج هزار مگاوات می‌رسد. اگر امسال کار مدیریت بار را انجام نمی‌دادیم سال جاری حداقل سه هزار مگاوات قطعی برق باید برای ما پیش می‌آمد.

    وزیر نیرو بیان کرد: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در استحصال آب در خوزستان انجام شده و بزرگ‌ترین طرح‌های شبکه‌های آبیاری زهکشی نیز در این استان اجرا شده است. طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان هم یکی از بهترین نمونه‌های تلاش جهادی برای توسعه بخش کشاورزی و مدرن کردن شبکه‌های آبیاری است. چیت چیان عنوان کرد: امیدوارم اگر با همین روند پیش برویم عقب ماندگی‌ها جبران شود و بتوانیم آب مورد نیاز کشاورزان کشور را تأمین کنیم.

    برچسب ها