عصر خودرو

تصویر مثبت بلومبرگ از اقتصاد ایران

عصر بازار: بانک جهانی اعلام کرده است ایران باید ۸.۵ میلیون شغل جدید تا دو سال آینده ایجاد کند.

تصویر مثبت بلومبرگ از اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از رییس جمهوری کشور در گزارشی نوشت: ایران برای رسیدن به نرخ رشد سالانه هشت درصدی و کاهش میزان بیکاری جوانان به 150 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

    حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی که برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا اظهار کرد: ایران سال گذشته 700 هزار شغل جدید ایجاد کرد که کمتر از 800 هزار شغل مورد نیاز برای نیروی کار جدیدی است که وارد بازار کار می‌شوند. وی ایرانیان مقیم خارج را به مشارکت بیشتر در کشور دعوت کرد.

    ایران و شش قدرت جهانی 14 ژوییه در وین به توافق تاریخی رسیدند تا فعالیتهای هسته‌ای تهران در قبال برداشته شدن تحریمهای بین‌المللی محدود شوند.

    اقتصاد ایران در حال احیا از تحریمهای اقتصادی دشواری است که بر سر برنامه هسته‌ای ایران از سوی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا تحمیل شدند.

    اقتصاد ایران پس از دو سال رشد منفی، سه درصد در سال 2014 رشد کرد و همزمان ارزش ریال تثبیت شد و نرخ تورم از 40 به حدود 15 درصد کاهش پیدا کرد با این همه نرخ بیکاری جوانان همچنان حدود 24 درصد است و بانک جهانی اعلام کرده است ایران باید 8.5 میلیون شغل جدید تا دو سال آینده ایجاد کند.

    شانتا دیواراجان، رییس اقتصاددان بانک جهانی در امور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در گزارشی که پیش از اعلام توافق هسته‌ای منتشر شد، درباره دستاوردهای احتمالی توافق هسته‌ای نوشته بود همان طور که تشدید تحریمها در سال 2012 به کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران و دو سال رشد اقتصادی منفی این کشور منجر شد، برداشته شدن تحریمها صادرات ایران را افزایش خواهد داد و اقتصاد این کشور را احیا می‌کند. در نتیجه برداشته شدن تحریمها، هزینه تجارت ایران کاهش پیدا می‌کند و علاوه بر حجم، ارزش تجارت نفتی و غیرنفتی این کشور افزایش خواهد یافت.

    در گزارش بانک جهانی برآورد شده بود که صادرات از ایران حدود 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که برابر با حدود 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. انگلیس، چین، هند، ترکیه و عربستان سعودی احتمالا از جمله کشورهایی خواهند بود که در دوران پساتحریم شاهد بزرگترین افزایش در تجارت با ایران خواهند بود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور هم احتمالا به حدود سه میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت که دو برابر نرخ کنونی خواهد بود اما همچنان پایین‌تر از رکورد سال 2003 باقی می‌ماند.

    غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی اخیرا در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: ایران انتظار دارد حدود 29 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده تا ژانویه سال 2016 با برداشته شدن تحریمهای اقتصادی، آزاد شده و به بانک مرکزی برگردانده شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها