عصر خودرو

صادرات ۵.۵ میلیارد دلاری صنایع معدنی کشور

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده و مواد معدنی در کشور صادر شده که این میزان سهم ۳۰ درصدی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

صادرات ۵.۵ میلیارد دلاری صنایع معدنی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، جعفر سرقینی، روز سه شنبه در دیدار با فعالان معدن کردستان در سنندج با اشاره به اینکه از این میزان یک میلیارد دلار مربوط به مواد اولیه و چهار میلیارد و 500 میلیون دلار آن صادرات فراورده های معدنی است افزود: صنایع معدنی کشور سهم 6.5 درصدی در اقتصاد کشور دارد.
    وی اضافه کرد: در سال جاری حدود 35 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در انجام شده که معادن و محصولات فراوری آن بدون پتروشیمی حدود 30 درصد از صادرات کشور را تشکیل می دهد.
    به گفته وی، معدن با مواد خام به تنهایی حدود 1.2 درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده که در صورت جلوگیری از خام فروشی می توان به درصد بیشتری از اقتصاد را به آن اختصاص داد و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ویژه ای برای تبدیل مواد خام به فرآورده های معدنی دارند.
    وی افزود: این برنامه با ورود بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی محقق می شود در آمار منتهی به دیماه سال جاری این سهم به 6.5 درصد رسیده و در برنامه پایان ششم توسعه نیز دولت برنامه افزایش این سهم را دارد.

    ** خوداتکایی ایران به تولیدهای داخلی در عرصه مواد معدنی
    معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت در بخش معدن گفت: صنایع کشور هم اکنون به تولیدهای مواد اولیه داخلی وابسته هستند و فقط 2 محصول زغال برای فولاد و سنگ منگنز سالانه حدود 800 هزار تا یک میلیون تن از خارج کشور وارد می شود.
    به گفته سرقینی، با توجه طرح های درحال اجرای صنعت فولاد کشور، ظرفیت تولید فولاد کشور تا پایان برنامه ششم به 40 میلیون تن افزایش می یابد و در پایان 1404 به حدود 44 میلیون تن قابل رشد است.
    وی افزود: علاوه بر فولاد در بخش های مختلف فلز از جمله روی، مس و فلزهای رنگی نیز جمهوری اسلامی هم اکنون تمامی مواد مورد نیاز را در داخل کشور تامین می کند.
    به گفته وی، صنعت زنجیره فولاد کشور با تولیدی سالانه حدود 170 میلیون تن در رتبه دوم و سیمان با 800 میلون تن و سرامیک و کاشی با 500 میلیون مترمربع در رتبه سوم جهان قرار دارد.

    ** اصلاح قانون معادن در دستور کار قرار دارد
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش معدن از پیشنهاد این وزارتخانه برای اصلاح قانون معادن کشور به هیات دولت شده است که تسهیل در انجام امور معدنی توسط بخش خصوصی از اهداف این پیشنهاد است.
    سرقینی افزود: تشکیل شورای معادن استان ها از سوی مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده که دولت هم اکنون برای موافقت با آن را بررسی می کند.
    به گفته وی، دریافت مدارک از معادن برای آزادسازی معادن را تا 10 اسفند برای اعطای فرصت به معدنکاران برای تعین صلاحیت فنی تمدید شده است.
    وی تسهیل در تعیین صلاحیت معادن را از مهمترین دلایل تمدید این فرصت عنوان کرد و افزود: دولت این تمدید را به علت پیشنهاد معدن کاران کشور برای جلوگیری از برخی سخت گیری انجام داده است.

    ** معادن در مرحله دوم طرح تسهیلات رونق تولید از سهم بسزایی برای دریافت اعتبارات دولتی برخوردار می شوند
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معدن همچنین از بهره مند معادن در مرحله دوم طرح تسهیلات رونق تولید برای دریافت اعتبارات دولتی خبر داد و افزود: این سهم با توجه به برنامه های توسعه اقتصاد کشور محقق می شود.
    سرقینی افزود: شرط دریافت واحدهای معدنی از تسهیلات سامانه بهین یاب داشتن ثبت واحدها در سامانه کاداست است که انتظار می رود واحدهای معدنی از هم اکنون نسبت به ثبت خود در این سامانه اقدام کنند.
    به گفته وی، در مرحله اول طرح تسهیلات رونق تولید 160 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود که تا کنون از این میزان 148 هزار میلیارد ریال به 21 هزار واحد صنعتی و تولیدی کشاورزی پرداخت شده است.
    هم اکنون از 9 صادر شده معادن معادن، بیش از 6 هزار معدن فعال بوده و 3 هزار معدن هنوز به مدار تولید نرسیده است.
    از این تعداد واحدهای معدنی غیر فعال حدود یک هزار و 500 واحد تازه پروانه دریافت کرده و هنوز مجهز نشده اند و یک هزار و 500 واحد نیز معادن فصلی بوده یا به علت عدم نیاز بازار در رکود بسر می برند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو