عصر خودرو

تحلیلگر برجسته ویتول:

مسیری متلاطم در انتظار بازار نفت است

عصر بازار- علیرغم آنکه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در حال کاهش عرضه خود مبتنی بر تعهد قبلی هستند، قیمت شاخص نفت خام برنت ممکن است بین ۵۲ تا ۶۵ دلار در هر بشکه در نوسان باشد.

مسیری متلاطم در انتظار بازار نفت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در حالی که سرمایه‌گذاران با ابهام تشویش و تعلیق به سیاست‌های امریکا نگاه می‌کنند و با وجود آنکه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در حال کاهش عرضه خود مبتنی بر تعهد قبلی هستند، قیمت شاخص نفت خام برنت ممکن است بین 52 تا 65 دلار در هر بشکه در نوسان باشد. 

    این پیش‌بینی خو هوی منگ، رییس بخش آسیایی شرکت ویتول از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت نفت دنیا از روند بازار در سال جاری است.

    او همچنین اعتقاد دارد پتانسیل ایجاد یک تغییر در بازار نفت خام در 3ماهه سوم سال 2017 وجود دارد، وضعیتی که طی آن محموله‌های نفتی برای تحویل در کوتاه‌مدت، قیمتی بالاتر نسبت به محموله‌های آتی پیدا خواهند کرد.

    خو می‌گوید: من فکر می‌کنم این بازار به سوی نوسان شدید در حرکت است.

    مردم نگران سیاست‌های ایالات‌متحده هستند. با سیاست‌گذاری جدید، بسیاری از چیزها به سمت سفته‌بازی حرکت خواهد کرد. بنابراین ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم. ما فقط باید منتظر باشیم.

    نمای کلی نشانگر این است که عدم قطعیت، بازار نفت خام را احاطه کرده است؛ عدم قطعیتی که از بلندپروازی‌های ترامپ ناشی شده است. 

    در این وضعیت معامله‌گران در بازارهای مختلف از ارز گرفته تا فلزات و سهام، در حال تلاش برای تفسیر معانی اقدامات رهبر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هستند.

    بازار نفت خام، به واسطه مواضع تند دونالد ترامپ علیه ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت خام، برآشفته شده است. 

    ترامپ همچنین ایده وضع مالیات مرزی را نیز در سر دارد که گلدمن ساکس با وجود قائل شدن شانسی پایین برای اجرایی شدن آن، عنوان کرده است که در صورت عملی شدن می‌تواند نفت خام را به سوی قیمت‌های پایین‌تری بکشاند.

    سود بزرگ تلاطم بازار برای کمپانی‌های آمریکایی

    این وضعیت متلاطم و پر نوسان اما می‌تواند پاداش و سودهایی بزرگ برای کمپانی‌های تجاری همچون ویتول یا رقبای آن مانند گروه ترافیگورا و گروه گلنکور به همراه داشته باشد. 

    عایدی 1.6 میلیارد دلاری شرکت ویتول در سال 2015 از همین نوسانات قیمتی تقویت شده و به این حد رسیده بود. 

    ویتول اما کاهشی 42 درصدی در سود خود برای نیمه نخست سال 2016 اعلام کرد. کاهشی که از فرصت‌های کمتر تغییرات قیمت که به نفع این غول تجارت نفتی جهان تمام می‌شود، ناشی شده بود.

    این شرکت که کار خود را از روتردام آغاز کرد اما اکنون در نقاط مختلفی از جهان ازجمله جنوا، لندن، سنگاپور و هوستن فعالیت می‌کند، در طول 20 سال گذشته رشدی قوی را در پی گسترش تجارت نفت خام، نوسانات بزرگ قیمت و اخیرا سرمایه‌گذاری در در ذخیره‌سازی و پالایش نفت خام تجربه کرده است.

    تاجران نفت خام عموما به دنبال کسب سود از وضعیت کنتانگو در بازار هستند؛ وضعیتی که در آن قیمت‌های آتی بالاتر از قیمت‌های فعلی است. 

    این وضعیت به معامله‌گران اجازه می‌دهد نفت خام ارزان را خریداری کرده، در انبارها ذخیره کنند و در نهایت با قیمت بالاتری در آینده به فروش برسانند. 

    اما با کاهش عرضه نفت خام تولیدکنندگان جهانی، بازار نفت خام ممکن است آماده ورود به وضعیت بک واردیشن باشد وضعیتی که در آن قیمت نفت خام روز از قیمت آتی بالاتر است

    رییس بخش آسیایی شرکت ویتول در این باره می‌گوید: ساختار فعلی بازار نفت از منظر تجاری، در وضعیتی غیرفعال قرار دارد بنابراین همه در حال نظاره و تماشا هستند. 

    اما اگر وضعیت بک واردیشن که اکنون در آن نیستیم، پیش بیاید، نگاه مردم به قابلیت عملیاتی ذخایر شناور نفت خام منعطف خواهد شد و درنهایت این ذخایر بیرون خواهند آمد.

    احساس خطر از تولیدات امریکا

    بهای نفت خام پس از توافق ماه دسامبر میان تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک، در سطح بالای 50 دلار در نوسان است. 

    در حالی که کشورهایی مانند عربستان سعودی و روسیه در حال عمل به بخش بزرگی از تعهدات خود در زمینه کاهش تولید هستند معامله‌گران چندان به وضعیت فعلی اعتماد نداشته و از احتمال تولید بیشتر نفت خام امریکا، احساس خطر می‌کنند. تقویت دکل‌های حفاری تولیدکنندگان نفت امریکا در این ماه به 9 دکل رسید که در 4 سال گذشته بزرگ‌ترین افزایش در تعداد به‌شمار می‌رود.

    خو در این باره اظهار می‌کند: مردم تشخیص می‌دهند که درنهایت خروجی روند رو به رشد قیمت نفت خام، تولیدات نفت شیل بیشتر است. ما نیز نشانه‌هایی از این مساله می‌بینیم اما این نشانه‌ها آنقدر بزرگ یا تاثیرگذار نیستند.

    برچسب ها