عصر خودرو

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی مطرح کرد؛

معرفی ۷۰ طرح پایین دستی پتروشیمی برای جذب سرمایه گذار

عصر بازار- شاهدایی با اشاره به این که طرح پتروشیمی تخت جمشید، یک طرح پلیمری است که با دریافت خوراک بوتادین و استایرن از سایر مجتمع های پتروشیمی ۳۰ هزار تن در سال SBR و ١٥ هزار تن در سال BPR تولید می کند، گفت: این پروژه با دریافت خوراک از سایر مجتمع های پتروشیمی در واقع مصداق رویکرد تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام فروشی است.

معرفی ۷۰ طرح پایین دستی پتروشیمی برای جذب سرمایه گذار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شادا، مرضیه شاهدایی، شامگاه دوشنبه (١٨ بهمن ماه) در آیین بهره برداری از فاز ٢ پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید، ظرفیت اسمی این صنعت را پس از نیم قرن فعالیت رو به رشد، 60 میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: سهم ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی در جهان به ٢,٣ درصد و در خاورمیانه به ٢٢.٦ درصد در سال ٩٤ رسید.

    وی ادامه داد: درحال حاضر 20 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت اسمی ٢٦,٣ میلیون تن در سال به اضافه یک شرکت ارایه کننده سرویس های جانبی در منطقه ماهشهر در حال تولید محصولات پتروشیمی متنوع هستند.

    شاهدایی یاد آور شد: ٢ طرحی که امروز افتتاح شدند از سوی بخش خصوصی داخلی اجرا شده و به بهره برداری رسیده است.

    وی با بیان این که فاز دوم پتروشیمی کارون یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی صنعت پتروشیمی است، افزود: یکی از محصولات این فاز یعنی متیل دی فنیل دی ایزوسیانات ( MDI) برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور تولید می شود که کاربردهای مهمی دارد که از جمله آن تولید پلی یورتان هاست؛ پلی یورتان در صنایع مختلف نظیر ساختمان، عایق کاری، فوم و اسفنج سخت، قطعات یخچال و اتومبیل، پوشش های صنعتی چسب ها و الاستومرهای اورتان و صنایع کفش مورد استفاده قرار می گیرد.

    شاهدایی افزود: این طرح از رویکردهای اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تدوین برنامه های صنعت پتروشیمی به شمار می رود. کاربرد محصولات مذکور هم عمدتا در صنایع لاستیک سازی، تایر اتومبیل، روکش کابل و سیم است. امید است در درجه اول باعث رونق صنایع پایین دستی مربوطه شده و پس از آن باعث افزایش میزان صادرات کشور شود.

     

    اجرای ٧ طرح جدید پتروشیمی در ماهشهر

    وی با بیان این که تولید این ماده شیمیایی چندین مرحله دارد، تصریح کرد: مواد شیمیایی مهم دیگری چون نیترو بنزن، آنیلین و کربونیتریل دی کلراید تولید شده و در نهایت به تولید با ارزش MDI  منتهی می شود.

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین با اشاره به برنامه های آینده شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ماهشهر، اظهار کرد: در حال حاضر ٢٢ طرح میان دستی، بالادستی و پایین دستی پتروشیمی در منطقه با ظرفیت حدود ١,٥ میلیون تن و سرمایه گذاری ١.٣ میلیارد دلاری درحال اجراست که علاوه بر 30 هزار شغل فعلی، 2500 شغل جدید به طور مستقیم و 4700 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

    شاهدایی با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای توسعه صنعت پتروشیمی، طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی را در قالب فاز ٢ در ضلع شرقی سایت موجود و در مساحتی حدود 3000 هکتار توسط مشاور در دست مطالعه و بررسی دارد، گفت: بر اساس این طرح، زیرساخت لازم برای توسعه طرح های آینده در منطقه فراهم می شود.

    وی ادامه داد: در برنامه ریزی انجام شده درحوزه صنایع بالادست اجرای ٧ طرح در منطقه ماهشهر با ظرفیت ٥,٥ میلیون تن و سرمایه گذاری ٤.٥ میلیارد دلار پیش بینی شده است که می تواند با تامین خوراک بیشتر و تقاضای سرمایه گذاران افزایش یابد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: درحوزه صنایع پایین دست هم اکنون مطالعات اقتصادی 70 طرح با سرمایه گذاری حدود 5000 میلیارد ریال انجام و آماده معرفی و واگذاری به سرمایه گذاران علاقه مند در این حوزه است و تا کنون ١٤ تفاهم نامه با شرکت های متقاضی توسط سازمان منطقه ویژه امضاء شده که ٥ مورد آن به قرارداد و تحویل زمین منتج شده است.

    شاهدایی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی 50 سال گذشته تلاش کرده تا این صنعت ارزش آفرین را به نقطه ای برون آفرین هدایت کند. با تغییر در نقش و وظایف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در قالب یک سازمان توسعه ای تلاش در راستای اعتلای این صنعت و ارتقای جایگاه آن در بین صنایع داخلی و بین المللی برعهده بخش خصوصی و متخصص است.

    معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره حامی صنعت پتروشیمی و مسئول توسعه آن خواهد بود؛ امید است با تعامل سازنده دولت و بخش خصوصی شاهد شکوفایی و جهش دوم این صنعت و حضور شایسته در میان شرکت های برتر جهانی باشیم.

    برچسب ها