عصر خودرو

تغییر دیدگاه تحلیلگران در باره افق بازار ارز در سال جاری؛

سه عامل به کاهش شاخص دلار منجر شده است

عصر بازار- طی شش هفته اخیر یعنی از اواسط ماه دسامبر تاکنون، شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر در مسیر کاهش حرکت کرده و از بالای ۱۰۳ به زیر ۱۰۰ رسیده است. این درحالی است که اکثر گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا در هفته های اخیر مثبت بوده است.

سه عامل به کاهش شاخص دلار منجر شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته دو گزارش از وزارت کار آمریکا منتشر شد که نشان داد دو هفته قبل و ماه گذشته میلادی، وضعیت بازار کار این کشور خوب بوده و روند بهبود شرایط بازار کار ادامه یافته است. حال سوال اصلی برای سرمایه گذاران در بازار ارز این است که آیا روند کاهش شاخص دلار ادامه پیدا خواهد کرد یا آنچه در هفته های اخیر مشاهده شده زودگذر خواهد بود.

    برای پاسخ دادن به این سوال باید دید چه عواملی بر ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر از جمله ین، یورو و پوند انگلستان تاثیر می گذارند و جهت تغییرات ارزش این ارزها چگونه خواهد بود.

    طی هفته های اخیر سه عامل سبب کاهش ارزش دلار شده است: نگرانی ها درباره تاثیرات سیاست های ترامپ بر اقتصاد آمریکا، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در هفته قبل و عدم تمایل ترامپ به افزایش ارزش دلار. البته برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و ژاپن نیز بر تحولات در بازارهای ارز تاثیر داشته اند.

    تحلیلگران معتقدند اقداماتی که ترامپ در دو هفته اخیر یعنی از آغاز دوران ریاست جمهوری خود انجام داده لطماتی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد. او با عجله و به شکل نسنجیده تلاش کرده به وعده های خود عمل کند اما این اقدامات زیانبار خواهند بود. هراس از تبعات این اقدامات برای اقتصاد آمریکا به کاهش ارزش دلار منجر شده است.

    از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته پیش خود تغییری در نرخ های بهره نداد و این عاملی برای فشار بر ارزش دلار بود. البته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا بر بهبود شرایط اقتصاد این کشور تاکید کرد اما با توجه به شرایط جدیدی که پدید آمده است ممکن است برنامه افزایش نرخ های بهره به تعویق افتد. بانک مرکزی آمریکا پایان سال گذشته میلادی نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کرد امسال نیز 3 بار این اقدام انجام خواهد شد اما اکنون درباره تحقق این پیش بینی تردیدهایی پدید آمده است.

    و در نهایت مخالفت ترامپ با افزایش ارزش دلار یک عامل برای فشار بر ارزش دلار است. ترامپ تمایلی به رشد ارزش دلار که حاصل افزایش نرخ های بهره است ندارد و این باور در بین سرمایه گذاران پدید آمده که احتمالا او با برنامه افزایش نرخ های بهره مخالفت خواهد کرد.

    البته برخی گزارش های اخیر از اقتصاد آمریکا منفی بوده است. روز جمعه وزارت کار در گزارش خود به افزایش 0.1 درصدی نرخ بیکاری اشاره کرد. همچنین ماه پیش سطح دستمزدها رشدی اندک داشته است. بدین ترتیب عوامل وجود دارد که سبب شده شاخص دلار در مسیر کاهش حرکت کند. اما در آینده چه تحولاتی در بازار ارز رخ می دهد؟

    کارشناسان معتقدند نمی توان با قاطعیت گفت ارزش دلار همچنان در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد اما فعلا دلیلی برای رشد ارزش این ارز وجود ندارد. همچنین افزایش قابل ملاحظه شاخص دلار در سال گذشته میلادی سبب شده اصلاح رو به پایین آن طبیعی باشد.

    در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک سال اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها