عصر خودرو

زوریخ، محلی برای مذاکرات در خصوص پتانسیل بازار ایران

عصر بازار: در کل اروپا تاجران و سرمایه گذاران در حال بحث بر سر این مسئله هستند که چگونه می توانند از پتانسیل بزرگ گشایش بازار ایران استفاده کنند. ۴۰۰ فعال اقتصادی در روز ۲۷ آگوست در هتلی در زوریخ دور هم جمع شدند تا در مورد بازار ایران با یکدیگر تبادل نظر کنند. برخی دیگر هم در حال برنامه ریزی برای سفر به ایران هستند.

زوریخ، محلی برای مذاکرات در خصوص پتانسیل بازار ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سخنگوی کنفرانسی که در زوریخ برگزار شد در این باره گفت: به کشوری که هم جمعیت ترکیه، به اندازه غرب اروپا و دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان است خوش آمدید. آنها نه تنها به بازار 80 میلیون نفری ایران دسترسی خواهند داشت، بلکه این کشور می تواند به قطب تجارت با بازارهای صدها میلیون نفری همسایگان ایران نیز تبدیل شود

    تحریم ها موجب افزایش نقدینگی مورد نیاز اقتصاد ایران شده است. بر اساس این گزارش، نیاز ایران به سرمایه گذاری در بخش ریلی 15 میلیارد دلار، در بخش انرژی 200 میلیارد دلار، و در بخش گردشگری 30 میلیارد دلار است. قیمت نفت بیش از 50 درصد کاهش یافته و موجب کاهش شدید درآمدهای دولت ایران شده است. این مسئله موجب کاهش انگیزه ها برای سرمایه گذاری نیز شده است.

    از سوی دیگر، غیرقابل پیش بینی بودن قوانین و شرکت های دولتی که به شرکت های خصوصی تغییر قیافه داده اند همگی از ریسک های موجود در اقتصاد ایران هستند.

    کارشناسان مالی تاکید می کنند که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران همچنان در مسیر خصوصی سازی شرکت های دولتی قرار دارد که اقتصاد ایران را در انحصار خود دارند. دولت روحانی به منظور کاهش تورم، عرضه پول را به شدت کاهش داده است. وزرای کشورهای اروپایی دائما در حال رفت و آمد به تهران هستند، اما کسی نمی داند که چه زمانی نقل و انتقالات بانکی با ایران به حالت عادی باز خواهد گشت.

    کاهش تحریم ها موجب آزاد شدن 50 تا 120 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور خواهد شد. بازگشت ایرانیان خارج از کشور نیز ممکن است 20 میلیارد دلار پول وارد این کشور کند. شرکت های خودروسازی مرسدس و فولکس واگن اعلام کرده اند که خود را آماده کرده اند تا جایگزین پژو در بازار ایران شوند. کوکا کولا نیز قصد دارد در سال 2016 بازار خود در ایران را گسترش دهد.

    صادر کنندگان غلات آمریکایی نیز حضور خوبی در کنفرانس زوریخ داشتند. سیاستمداران و تجار با ذوق زدگی در مورد بازار ایران صحبت می کنند، اما واقعیت این است که گشایش واقعی بازار ایران ممکن است مدتی طول بکشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها