عصر خودرو

دور جدید مذاکرات گازی ایران-عمان فردا آغاز می‌شود

عصر بازار- با سفر «محمد بن حمد الرمحی» وزیر نفت عمان به تهران، دور جدید گفتگوهای ایران و عمان برای نهایی کردن قرارداد صادرات گاز بین دو کشور آغاز خواهد شد.

دور جدید مذاکرات گازی ایران-عمان فردا آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، دور جدید مذاکرات ایران و عمان به منظور نهایی کردن مفاد قرارداد صادرات گاز طبیعی و مشارکت در طرح های تولید LNG این کشور عربی از فردا در تهران از سر گرفته می‌شود.

    بر این اساس فردا بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و «محمد بن حمد الرمحی» وزیر نفت عمان در تهران درباره برخی از اختلافات قراردادی همچون مسیر جدید ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از دریای عمان و یا خلیج فارس دیدار و گفتگو خواهند کرد.

    طرح ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به عمان شامل دو قطعه خط لوله گاز خشکی و دریایی بوده و قرار است انشعابی به طول تقریبی 200 کیلومتر از خط لوله هفتم سراسری (خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان) از منطقه عسلویه به «کوه مبارک» بندرعباس احداث شود.

    همزمان با آغاز مطالعات ساخت خط لوله انتقال گاز، برنامه ریزی برای ساخت تاسیسات تقویت فشار و اندازه‌گیری گاز در منطقه کوه مبارک بندرعباس و ساخت یک قطعه 200 کیلومتری برای انتقال گاز از بستر دریای عمان به بندر صحار کشور عمان هم در دستور کار قرار گرفته است.

    با این وجود هم اکنون امارات متحده عربی به طور رسمی با احداث بخشی از خط لوله انتقال گاز طبیعی ایران به عمان از محل آب های حاکمیتی خود مخالفت کرده که این تغییر در مسیر احداث خط لوله گاز می‌تواند، اقتصاد این پروژه صادرات گاز را در سایه قرار بدهد.

    از سوی دیگر سال گذشته پس از پیشنهاد رسمی شرکت ملی گاز ایران به شرکت «کو گس» کره جنوبی برای مشارکت در طرح ساخت خط لوله انتقال گاز دریایی ایران به عمان، پای یک شرکت هلندی هم اخیرا در این پروژه باز شده است.

    از این رو اخیرا شرکت «INTECSEA» هلند برای مشارکت در روند ساخت این خط لوله انتقال گاز پیشنهادی رسمی ارائه کرده ضمن آنکه این شرکت هلندی پیشتر در ساخت برخی از خطوط لوله گاز دریایی فازهای پارس جنوبی مشارکت داشته و می‌تواند در حوزه ارائه برخی از خدمات ویژه فنی و مهندسی و انجام مطالعات خاص همکاری داشته باشد.

    تاریخچه مذاکرات صادرات گاز ایران به عمان

    بر اساس این گزارش، بر اساس یادداشت تفاهمی که سال 2013 میلادی بین وزیران نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود، دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.

    حجم این قرارداد 10 میلیارد متر مکعب در سال است و قرار است خط لوله صادراتی گاز ایران از طریق رودان در استان هرمزگان به «صحرای صحار» در عمان وارد می‌شود و بعد به شبکه داخلی گاز عمان متصل شود.

    از سوی دیگر، بهمن ماه سال 92 با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از پیمانکاران فراساحلی صنعت نفت مامور انجام مطالعات به منظور ساخت تاسیسات و خطوط لوله دریایی به منظور صادرات گاز ایران از بستر خلیج فارس به عمان شده بود.

    از این رو، یکی از پیمانکاران صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران مسئول انجام مطالعات ساخت خطوط لوله زیر دریایی و تاسیسات فراساحلی به منظور انتقال گاز میادین ایران همچون کیش به عمان از بستر خلیج فارس شده است.

    در همین حال، بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از مهمترین سیاست‌های ایران به منظور صادرات گاز به عمان را حضور در بازار خرده فروشی گاز عنوان کرده و تاکید کرده است: با صادرات گاز به عمان امکان فروش گاز طبیعی ایران به سایر کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای آسیایی فراهم می شود.

    علیرضا کاملی مدیرعامل سابق شرکت ملی صادرات گاز هم پیشتر با بیان اینکه قرارداد گازی با عمان دو مرحله دارد، یکی بحث مطالعات مهندسی پایه و مهندسی دریایی که این قرارداد امضا و پیمانکار انتخاب شده است، گفته است: پس از اینکه کار مهندسی ساخت خط لوله دریایی انتقال گاز ایران و عمان به پایان برسد، دو طرف باید نسبت به انتخاب یک شرکت پیمانکار اقدام کنند، تا بحث ساخت خط لوله اجرایی شود.

    وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی حدود 25 درصد ظرفیت تولید LNG کارخانه های عمان خالی است، تصریح کرده: برنامه ریزی شده است بخشی از گاز صادراتی ایران که بتواند این ظرفیت خالی را تکمیل کند به LNG اختصاص دهیم، به عبارت دیگر، به نوعی وارد توافق جدید گازی با عمان می شویم که به نوعی هزینه حق العمل کاری به مالک کارخانه LNG  در عمان از سوی ایران پرداخت خواهد شد.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرده بود: کل ظرفیت خالی تولیدی کارخانه LNG عمان حدود 1.5 میلیون تن در سال است که بخشی از این ظرفیت تولید در اختیار ایران قرار خواهد گرفت.

    بر اساس این گزارش، پیش از این عمان برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود درخواست روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده بود که مذاکرات مربوط به توسعه میدان کیش و صادرات گاز به دلیل اختلاف نظر دو طرف بر روی فرمول فروش از پیشرفت قابل توجه‌ای برخوردار نبوده است.

    برچسب ها