عصر خودرو

در گفت و گو با دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ابراز شد؛

عوامل کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ‌آهن ایران

عصر بازار: دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران آینده بازار سنگ‌آهن را بدون رونق پیش‌بینی کرد و گفت: کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولید داخلی است.

عوامل کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ‌آهن ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علیرضا سیاسی‌راد اظهار کرد: میزان صادرات سنگ‌آهن طی این یک سال اخیر کاهش پیدا کرده است و این موضوع تحت تاثیر افت قیمت این مواد معدنی در بازار جهانی بوده است.

    او با بیان اینکه میزان تولید سنگ‌آهن کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر در گذشته صادرات سنگ‌آهن انجام می‌شد، به دلیل این بود که برای تولید داخلی خریدار و تقاضایی وجود نداشت اما در حال حاضر با تاثیرپذیری معادن سنگ‌آهن و کاهش درآمد آنها به دلیل افت قیمت جهانی نسبت به گذشته تولید سنگ‌آهن صادراتی کاهش پیدا کرده و دیگر صادرات آن رونقی ندارد.

    دبیرکل انجمن سنگ‌آهن افزود: سیاستگذاری‌ها در فضای کسب و کار سنگ‌آهن و افت قیمت این محصول معدنی در شش ماهه سال 94 باعث شده تولید و صادرات روند کاهشی را تجربه کند.

    او با بیان اینکه کاهش بهای جهانی سنگ‌آهن بر اثر کاهش تقاضا و سیاستگذاری‌های جدید شرکت‌های بزرگ معدنی افت پیدا کرده است، گفت: پیش‌بینی صادرات سنگ‌آهن برای چند سال آینده کار راحتی نیست و اگر گفته می‌شود که چهار سال آینده صادرات این مواد معدنی متوقف می‌شود، دلیل عمده آن مصرف واحدهای کنسانتره و گندله است که سال آینده قرار است راه‌اندازی شوند اما باید خوشبین بود و اکتشافات جدید و بهبود قیمت جهانی را هم در آینده محتمل دانست. زیرا می‌توان مجددا صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی شده از سر گرفته شود.

    سیاسی‌راد افزود: در گذشته دولت برای صادرات کنسانتره عوارض تعیین کرده بود که با کاهش انگیزه برای صادرات مازاد تولید به درخواست انجمن این عوارض حذف شد و تولیدکنندگان به سمت ایجاد ارزش‌افزوده ترغیب شدند تا زنجیره تولید به تکامل برسد.

    دبیرکل انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه الان قیمت سنگ‌آهن به کف رسیده و رشد معناداری تا سال آینده نخواهیم داشت، گفت: عمده مصرف سنگ‌آهن در فرآیند تولید گندله است و به همین دلیل بخشی از مازاد به فولادسازان داخلی فروخته می‌شود. اما در مقطع فعلی خود فولادسازان دو مشکل اساسی دارند که در وهله اول بدهی‌های بزرگی به سنگ‌آهنی‌ها دارند و دیگری این است که آنها تلاش دارند دولت در قیمت‌گذاری گندله و آهن اسفنجی دخالت کند و این به فضای سرمایه‌گذاری امنیت لازم را نمی‌دهد.

    بر اساس این گزارش، بر اساس آمار گمرک ایران، از ابتدای فروردین تا پایان مرداد 94، 4 میلیون و 394 هزار تن سنگ آهن دانه بندی صادر شده که در مقایسه با میزان صادرات سنگ آهن دانه بندی در مدت مشابه سال گذشته (7 میلیون و 470 هزار تن)، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب حدود 41 درصد و 67 درصد کاهش را نشان می دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها