عصر خودرو

پای سرمایه خارجی به ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی باز شد؛

جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۵ میلیارد دلاری در صنعت برق

عصر بازار- معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: تاکنون برای احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید با طرف های سرمایه‌گذار خارجی یا تفاهم نامه مبادله کرده ایم یا قرارداد بسته‌ایم، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش برق حدود ۵ میلیارد دلار است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۵ میلیارد دلاری در صنعت برق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هوشنگ فلاحتیان، معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در بخش برق بویژه در فضای پسابرجام، اظهار داشت: فضای پسابرجام فرصت خوبی برای صنعت برق کشور جهت جذب سرمایه گذاری خارجی بوده است و ما تاکنون برای احداث بیش از 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید با طرف های سرمایه گذار خارجی یا تفاهم نامه مبادله کرده ایم یا قرارداد بسته ایم.

    وی تأکید کرد: رقم میزان سرمایه گذاری خارجی در بخش برق حدود 5 میلیارد دلار بوده است.

    فلاحتیان با اشاره به افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در روزهای اخیر در استان همدان، گفت: افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در همدان با ظرفیتی بالغ بر 14 مگاوات و عمدتاً با سرمایه گذاری خارجی نشان از عزم دولت برای توسعه انرژی های پاک در کشور است.

    وی افزود: در حال حاضر ایران با ظرفیتی بالغ بر 76 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی رتبه اول در منطقه و رتبه 14 دنیا را دارد.

    وی تصریح کرد: همچنین ایران هم اکنون قادر به تولید بیش از 90 درصد از تجهیزات نیروگاهی خود، در داخل کشور، و به طور کلی جزو 5 کشور اول دنیا برای ساخت نیروگاه است.

    فلاحتیان تأکید کرد: بخش برق در سال های اخیر رتبه اول صنایع کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته و ارزش سالانه صادرات این خدمات بیش از 3 میلیارد دلار است.وی

    معاون برق و انرژی ادامه داد: در سال جاری قرار بود در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی حدود 1800 مگاوات ظرفیت جدید وارد مدارد شود که خوشبختانه هم اینک ما توانسته ایم این میزان را به 1995 مگاوات برسانیم و امید این است که این میزان به 2200 مگاوات تا پایان سال برسد.

    وی با حضور در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر خاطرنشان کرد: نیروگاه های 648 مگاواتی ماهشهر و 500 مگاواتی بهبهان در استان خوزستان و همچنین نیروگاه های سمنگان و گل گهر در کرمان از جمله این نیروگاه های افتتاح شده در سال جاری هستند. وی همچنین تأکید کرد: برای هر 1000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی بایستی بیش از 2000 میلیارد تومان هزینه شود و اگر به همین میزان هزینه های حوزه انتقال، توزیع و پست های فوق توزیع را اضافه کنیم، هزینه ها بسیار بیش از عدد ذکر شده خواهد بود. 

    فلاحتیان گفت: از ابتدای دولت یازدهم حدود 7000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و امیدواریم تا قبل از تابستان سال آینده 300 مگاوات دیگر نیز به این میزان اضافه شود.

    معاون وزیر نیرو با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت نیروگاه های کشور، اظهار داشت: دو سوم سرمایه ساخت نیروگاهای جدید در کشور توسط بخش خصوصی تأمین می شود و در حال حاضر، بیش از 55 درصد از نیروگاه های کشور توسط این بخش اداره می شود.

    وی با اشاره به برق رسانی به روستاهای کشور، ادامه داد: در دولت یازدهم مصوب شد به کلیه روستاهای بالای 10 خانوار کشور برق رسانی شود و خوشبختانه تاکنون به بیش از 2100 روستای برق رسانی شده است که امیدواریم پایان سال 95، پایان محرومیت کلیه روستاهای بالای 10 خانوار کشور از نعمت برق باشد.

    معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش تلفات نیز کارهای بزرگی شده است و تلفات بخش توزیع از 15 درصد به 11 درصد رسیده است.

    وی تأکید کرد: این میزان کاهش تلفات، معادل سرمایه گذاری برای ساخت یک نیروگاه 2200 مگاواتی و صرفه جویی 9 میلیارد کیلوواتی در مصرف انرژی کشور است.

    وی با اشاره به دستاوردهای داخلی این صنعت از نظر خودکفایی در تولید تجهیزات، گفت: در حال حاضر توربین های کلاس E در داخل کشور ساخته می شود و ما امیدواریم با وارد کردن تکنولوژی توربین های کلاس F هم دانش ساخت آن ها را بومی کنیم و هم راندمان نیروگاهی کشور را به حدود 58 درصد برسانیم.

    فلاحتیان تصریح کرد: توربین های 25 مگاواتی گازی و توربین های 2.5 مگاواتی بادی و همچنین پست های GIS و گاورنِرهای نیروگاهی ساخت داخل هستند.

    معاون وزیر نیرو افزود: در حال حاضر کنتورهای هوشمند صد در صد ساخت داخل هستند و تاکنون بیش از 80 هزار از آن ها در محل های پرمصرف برق نصب شده اند و برنامه این است این عدد در 2 سال آینده به 400 هزار عدد برسد.
    وی در پایان تأکید کرد: رکورد ضریب آمادگی نیروگاه های کشور در تابستان سال جاری رکورد شکست و به 97 درصد رسید.

    برچسب ها