عصر خودرو

دبیرکل کانون بانک ها:

مجازات های بانک مرکزی به دور زدن سودهای مصوب انجامید

عصر بازار- محمدرضا جمشیدی، درباره دلایل پایبند نبودن بانک ها به نرخ سود ۱۵ درصدی که خود در اجرای آن پیشگام بودند، افزود: برای رعایت این نرخ، باید شرایطی از سوی بانک مرکزی در زمینه تسهیلات بین بانکی فراهم شود.

مجازات های بانک مرکزی به دور زدن سودهای مصوب انجامید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، دبیرکل کانون بانک ها اظهار داشت: یکی از دلایلی که بانک ها از نرخ سودهای مصوب عدول می کنند، تسهیلات تکلیفی است که به دوش بانک ها گذاشته شده و آنها به پرداخت آن وادار شده اند.

    جمشیدی ادامه داد: برخی بانک ها نیز تعهداتی مانند تامین مالی برخی طرح ها را پذیرفته اند که باید در سررسیدهای مقرر، پرداخت های لازم را انجام دهند.

    وی افزود: در این شرایط اگر بانک ها نتوانند جذب سپرده داشته باشند و منابع جدید جذب کنند، به تامین مالی از بازار بین بانکی مجبور می شوند که مشمول جریمه بانک مرکزی می شود.

    دبیرکل کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی گفت: جریمه بانک مرکزی، جریمه 34 درصدی بابت تامین مالی از بازار بین بانکی نیست بلکه اعمال محدودیت هایی در زمینه صدور ضمانت نامه های بانکی یا خدمات الکترونیکی را نیز شامل می شود که به اعتبار بانک ضربه می زند.

    جمشیدی افزود: بانک ها برای فرار از مجازات های بانک مرکزی به دور زدن نرخ سودهای مصوب تن می دهند و حاضرند با زیان روبرو شوند اما با نرخ های بالاتر منابع جذب کنند.

    وی تاکید کرد: صندوق های سرمایه گذاری بورسی و انتشار اوراق بدهی دولت در به هم خوردن بازار نرخ سود موثر بوده است و گفت: در حالی که نرخ سود بانک ها 15 درصد تعیین شده، نرخ بازدهی اوراق قرضه دولت در بازار به 24 درصد نیز رسیده است.

    جمشیدی تاکید کرد: در این شرایط مردم ترجیح می دهند به سوی خرید اوراق قرضه یا سرمایه گذاری در صندوق ها روی بیاورند که سود بیشتری را نصیب آنها می کند.

    به گفته دبیر کل کانون بانک ها و موسسه های اعتباری خصوصی، در آخرین نشست اعضای کانون بر رعایت نرخ سود مصوب تاکید شد؛ زیرا بانک ها دور زدن این نرخ ها را در بلندمدت به نفع نظام بانکی نمی دانند.

    وی درباره برخی گمانه زنی ها درباره احتمال کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: گمانه زنی در این زمینه به دلیل یکی از پیشنهادهای برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی بود که بر اساس آن بانک ها ملزم می شدند هر سال تفاوت فاصله نرخ سود و سپرده را 10 درصد کاهش دهند.

    جمشیدی یادآوری کرد: اکنون تفاوت سه درصدی با توجه به نرخ سود 18 درصدی تسهیلات و 15 درصدی نرخ سپرده وجود دارد که در صورت تصویب نهایی این پیشنهاد باید سال آینده به 2.7 درصد برسد.

    بر اساس این گزارش، پیش از این نیز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد برای کاهش نرخ سود بانکی برنامه ای در دستور کار قرار ندارد.

    برچسب ها