عصر خودرو

معاون بین الملل وزیر نفت:

شرکت های آمریکایی امکان حضوردر مناقصه های نفتی ایران ندارند

عصر بازار- معاون امور بین الملل وزیر نفت درباره تاثیر اقدام ها و تحریم های جدید آمریکا بر روند مذاکرات و همکاری شرکت های اروپایی و آسیایی با ایران، تاکید کرد: این اقدام ها تاثیری نداشته است و این شرکت ها همچنان به دنبال همکاری هستند.

شرکت های آمریکایی امکان حضوردر مناقصه های نفتی ایران ندارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، امیرحسین زمانی نیا اضافه کرد: شرکت های بین المللی تمایل به همکاری دارند، اما مساله روند « کُند» کارها در داخل کشور است.

    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره دلایل تاخیر در اجرای قراردادهای جدید، بیان داشت: ما یک کشور هستیم با جناح های مختلف سیاسی، بنابراین روند اجماع سازی در داخل درباره قراردادهای جدید خیلی طول کشید.

    زمانی نیا ابراز امیداوری کرد تا یک یا 2 ماه آینده، تحولات مثبت رخ دهد و همکاری ها آغاز شود که در صورت تحقق آن، رونق خوبی در صنعت نفت کشور رخ خواهد داد.

    وی درباره امکان حضور شرکت های آمریکایی در طرح ها و مناقصه های نفتی ایران، بیان داشت: بر مبنای تحریم های اولیه کنگره آمریکا، شرکت های نفتی این کشور نمی توانند در ایران کار کنند.

    معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اضافه کرد: بر این اساس، شرکت های آمریکایی، مشارکتی در مناقصه هایی که برگزار می شود، نخواهند داشت.

    زمانی نیا یادآور شد: ایران محدودیتی برای این شرکت ها در نظر نگرفته است، بلکه بر اساس قوانین آمریکا، امکان شرکت را در مناقصه های نفتی ایران ندارند.

    بر اساس این گزارش، پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها در دی ماه پارسال، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه یا توافقنامه اصولی منجر شده است.

    تمایل شرکت های بین المللی برای همکاری نفتی با ایران در حالی است که برخی معتقد بودند به دلیل فشار آمریکا و نگرانی از بازگشت تحریم ها، موانع بزرگی در مسیر فعالیت شرکت های نفتی بین المللی ایجاد خواهد شد.

    پیش از این، با توجه به برخی اظهارات تند «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا علیه توافق برجام، نگرانی هایی در میان شرکت های خارجی درباره همکاری با صنعت نفت ایران ایجاد و به تدریج کمرنگ شد.

    هفته گذشته ، با وجود اظهارات تند ترامپ، هیاتی نفتی از فرانسه به همراه وزیر امور خارجه این کشور به ایران سفر کرد.

    در جریان این سفر، مدیران شرکت توتال با مسئولان صنعت نفت ایران از جمله شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکراتی برای اجرای طرح های جدید انجام دادند.

    توتال همچنین قرار است در توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب کنسرسیومی بین المللی با ایران همکاری داشته باشد.

    ایران در نظر دارد، نخستین مناقصه بین المللی صنعت نفت را برای توسعه میدان آزادگان با حضور شرکت های بین المللی در هفته های پیش رو برگزار کند.

    برچسب ها