عصر خودرو

در آستانه بهره‎برداری پتروشیمی کارون

ایران وارد باشگاه جهانی تولیدکنندگان ایزوسیانات‌ها شد

عصر بازار- مجتمع پتروشیمی کارون، نخستین تولیدکننده متیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) نه تنها در خاورمیانه بلکه در غرب آسیا با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال است.

ایران وارد باشگاه جهانی تولیدکنندگان ایزوسیانات‌ها شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، متیل دی فنیل دی ایزوسیانات بیشتر به صورت اختصاری MDI شناخته می‎شود و یک ترکیب آروماتیک از خانواده دی ایزوسیانات‌هاست. این ماده به صورت سه ایزومر (MDI ٢,٢)  و (MDI ٢,٤) و (MDI ٤,٤)  موجود است.

    ایزومر (MDI-٤,٤) به عنوان MDI خالص شناخته می‎شود و پرکاربردتر از دیگر ایزومرهاست. اصلی ترین کاربرد ایزومر (MDI-٤,٤) در تولید فوم‎های پلی یوروتان سخت است.

    «MDI» با «پلی اول» واکنش داده و پلی‌یورتان را تولید می‌کند. فوم‎های سخت پلی یورتان عایق‎های حرارتی بسیار خوبی هستند که تقریباً در همه یخچال‎ها و فریزرها در سراسر جهان و نیز در عایق‎های حرارتی ساختمانی استفاده می شوند. MDI همچنین در چسب‎های محکم صنعتی کاربرد دارد که به‎طور معمول به عنوان چسب‎های قوی در بطری‎های چسب به دست مصرف کنندگان نهایی می‎رسند.

    MDI در تولید انواع عایق‎های حرارتی قابل استفاده در صنایع مختلف مانند تولید ساندویچ پانل و ایزوله کردن لوله‎ها، صنعت سردخانه و یخچال سازی، صنعت خودرو مانند صندلی خودرو، داشبورد، پنل‎های داخل خودرو، غربیلک فرمان و تولید تخت و کفی انواع کفش‎ها استفاده می‎شود.

    شرکت پتروشیمی کارون، نخستین تولیدکننده ایزوسیانات‎ها در خاورمیانه است که در سال ١٣٨١ به لایسنسوری کماتور سوئد تاسیس شد. این مجتمع با هدف ارائه محصولات و خدمات شرکت برای برآورده کردن نیازهای صنایع پایین دستی داخلی به مواد اولیه با بالاترین کیفیت طراحی شده است.

    این مجتمع با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسیدنیتریک قادر است انواع محصولات پایه ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی وخارجی عرضه کند؛ شرکت پتروشیمی کارون قادر است در بازار جهانی محصولات ایزوسیانات نیز به رقابت بپردازد.

    فاز دوم مجتمع پتروشیمی کارون که به زودی به بهره برداری می رسد، مسئولیت تولید متیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) با ظرفیت40 هزار تن در سال را دارد که نه تنها در خاورمیانه بلکه در غرب آسیا نخستین تولیدکننده این ماده است.

    MDI  در هشت گرید اصلی عرضه می شود که پتروشیمی کارون ٣ گرید اصلی مورد نیاز بازار را تولید می کند.

    برچسب ها