عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

تاخیری در اعلام نرخ فروش نفت به پالایشگاه ها نداریم

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ضمن رد ادعاهای شرکت های پالایشی مبنی بر تاخیر سه ماهه در اعلام نرخ فروش نفت به پالایشگاه گفت: به طور معمول در دوره زمانی ۳۷ و ۳۸ روزه، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، نرخ فروش نفت و فراورده ها را اعلام و ما آن را به پالایشگاه ها ابلاغ می کنیم.

تاخیری در اعلام نرخ فروش نفت به پالایشگاه ها نداریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس کاظمی درباره «خودداری پالایشگاه ها از شفاف سازی صورت های مالی به بهانه عدم اعلام نرخ نفت خام و فرآورده های نفتی توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی» افزود: قیمت ها را معاونت برنامه ریزی وزارت نفت تعیین کرده و ما بی درنگ اعلام می کنیم؛ معاونت برنامه ریزی نیز به طور معمول در فاصله زمانی یک یا 2 ماهه، قیمت ها را تعیین می کند.

    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی درباره این که پالایشگاه ها در گزارش های مالی جدید خود، اعلام کرده اند شرکت ملی پالایش و پخش نرخ ها را در سه ماه سوم 95 اعلام نکرده است، اضافه کرد: مدت سه ماهی که شرکت های پالایشی اعلام کرده اند، درست نیست.
    وی یادآور شد: همیشه با یک فاصله زمانی مشخص، نرخ نفت خام و فراورده ها اعلام می شود، زیرا باید متوسط قیمت ماه گذشته را تعیین کنند.
    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به عنوان نمونه، برای بهمن ماه باید وضعیت خریدها مشخص شود، سپس تا 10 اسفند قیمت ها را به ما اعلام و ما نیز آن را ابلاغ می کنیم.
    بر اساس این گزارش، برخی شرکت های پالایشی در گزارش های مالی جدید خود از شفاف سازی صورت های مالی خودداری کرده اند که باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است.
    این اقدام که در میان سایر شرکت های بورسی هر از چند گاهی تکرار می شود، باعث بی اعتمادی سهامداران و زیر سوال رفتن عملکرد شفاف بورس می شود.
    در گذشته نیز شرکت های پالایشی با بیان برخی ادعاها از شفاف سازی صورت های مالی خودداری کرده بودند.
    در نامه مدیر مالی شرکت پالایش نفت بندر عباس به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی (هفتم بهمن 95) آمده است: به علت عدم اعلام نرخ خرید نفت خام و فرآورده های صادراتی و بانکرینگ، تهیه گزارش های مالی یادشده در مورد مقرر امکانپذیر نیست.
    در ادامه این نامه اعلام شده است: بلافاصله پس از اعلام نرخ قطعی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، گزارش های مالی برای استحضار و انتشار عمومی ارسال خواهد شد.
    در نامه ارسالی شرکت پالایش نفت تبریز به سازمان بورس نیز آمده است: تهیه صورت های مالی میاندوره ای 9 ماهه منتهی به 30 آذرماه امسال بدلیل عدم دریافت نرخ خرید نفت خام و نرخ فروش فرآورده ها در سه ماهه سوم سال 1395 امکان پذیر نیست.
    شرکت پالایش نفت تهران نیز در نامه خود به سازمان بورس یادآورشده است: ارایه صورت های مالی میان دوره ای 9 ماهه منتهی به 30 آذرماه امسال بدلیل عدم اعلام نرخ خرید نفت و فروش فرآورده های اصلی و سوخت های هوایی در سه ماهه سوم امسال، از بورس مراجع قانونی امکانپذیر نیست.
    در این نامه تاکید شده است: در صورت دریافت نرخ های قطعی، گزارش های مالی یادشده تهیه و برای ارایه به سهامداران، منتشر خواهد شد.
    وزارت نفت، نفت خام را حدود پنج درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگاه به فروش می رساند.

    برچسب ها