عصر خودرو

مدیر عامل شرکت پارس صدرا:

قراردادهای بلندمدت در بورس کالا، برگ برنده صنعت پتروشیمی

عصر بازار- قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا، می‌تواند یکی از اقدامات مهم بورس و برگ برنده ای برای بازیگران صنعت پتروشیمی باشد، چرا که این رویداد مهم موجب خواهد شد تا بازیگران صنعت پتروشیمی از جمله مجتمع های پتروشیمی و به خصوص صنایع پایین دستی با آرامش، اطمینان خاطر بیشتر و بدون دغدغه برای میزان تولیداتشان برنامه‌ریزی کنند.

قراردادهای بلندمدت در بورس کالا، برگ برنده صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، مدیرعامل شرکت پارس صدرا و عضو سابق هیات مدیره انجمن همگن پلاستیک گفت: براساس مصوبه شورای رقابت، عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا انجام می شود و کارگروهی متشکل از همه فعالان صنعت پتروشیمی نیز به منظور بهبود روند معاملات و تامین نیاز صنایع پایین دست، راه اندازی شده است؛ به این ترتیب ایجاد برخی مباحث و حواشی کهنه و تکراری به سود این صنعت نیست.

    محمدرضا مونسان، مصوبه شورای رقابت برای تنظیم بازار پتروشیمی را بهترین تصمیم در این زمینه دانست و گفت: متاسفانه سود عده‌ای در صنعت پتروشیمی در ایجاد حواشی و التهاب وابسته است به طوری که هر از گاهی مشاهده می کنیم بحث‌هایی در خصوص خروج معاملات پتروشیمی ها از بورس کالا شنیده می شود که تنها ماحصل ایجاد این حواشی، آشفتگی و بلاتکلیفی صنایع پایین دستی است.

    عضو سابق هیات مدیره انجمن همگن پلاستیک افزود: این در شرایطی است که چند ماه پیش با ورود شورای رقابت به این موضوع، دستورالعملی کامل مصوب شد و با ایجاد کارگروه تنظیم بازار دیگر هیچ بهانه‌ای برای ادامه ماجراهای تکراری در بازار پتروشیمی باقی نمی ماند. 

    صدور رای شورای رقابت برای شرکت های متخلف

    مدیرعامل شرکت پارس صدرا گفت: در این کارگروه که متشکل از نمایندگان صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بورس کالای ایران و نمایندگان شورای رقابت در مرکز ملی رقابت است، با نگاهی واقعی و براساس منافع ملی اقدام به تنظیم بازار می کنند که در این بین اگر شرکتی طبق مصوبه شورای رقابت عمل نکند، پرونده‌اش بررسی شده و حکم آن شرکت در شورا صادر خواهد شد.

    مونسان با تاکید بر اینکه مصوبه شورای رقابت به نفع صنعت پتروشیمی است و افزود: همانطور که مشخص است شورای رقابت یک نهاد فراقوه‌ای اقتصادی و قضایی بوده و صدور رأی توسط شورای رقابت لازم الاجراست؛ همچنین تصمیمات گرفته شده با توجه به حضور دست اندرکاران صنعت پتروشیمی، به نفع این صنعت و منافع ملی است، بنابراین اگر شرکتی به هر دلیلی از مصوبه شورای رقابت پیروی نکند، با تنبیهاتی رو به رو خواهد شد.

    به گفته وی، شورای رقابت با مکانیسم هایی که دارد، باید زمینه نظارت بر روند قیمت ها و به خصوص میزان عرضه‌ محصولات پتروشیمی در بورس کالا را فراهم کند تا در این مسیر افزایش نظارت ها شاهد تنظیم و تعادل بازار باشیم.

    لزوم حمایت از قراردادهای بلندمدت در بورس

    مونسان همچنین در رابطه با امکان انعقاد قراردادهای بلند مدت در بورس کالا گفت: قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا، می تواند یکی از اقدامات مهم بورس و برگ برنده ای برای بازیگران صنعت پتروشیمی باشد، چرا که این رویداد مهم موجب خواهد شد تا بازیگران صنعت پتروشیمی از جمله مجتمع های پتروشیمی و به خصوص صنایع پایین دستی با آرامش، اطمینان خاطر بیشتر و بدون دغدغه برای میزان تولیداتشان برنامه‌ریزی کنند.

    مونسان با بیان اینکه بورس کالا، بستری شفاف و قابل اتکا برای فعالان صنعت پتروشیمی است، افزود: از پتروشیمی ها این توقع وجود دارد که با عرضه مناسب و مستمر محصولات در بورس کالا، نیاز صنایع پایین دستی را تامین کنند تا همه صنایع کشور با کمک یکدیگر از رکود خارج شده و شاهد بازگشت رونق به اقتصاد باشیم.

    عضو سابق هیات مدیره انجمن همگن پلاستیک با بیان اینکه حمایت صنایع بالادستی از پایین دست، موتور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور را با سرعت بیشتری به حرکت درمی آورد، گفت: در شرایط رکودی، این دولت است که باید با تمام توان از صنایع بخصوص صنایع پایین‌دستی، کوچک و متوسط که اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد می‌کنند، حمایت کند که در حال حاضر صنایع پایین دست همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

    برچسب ها