عصر خودرو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

شفافیت مالی نیازمند فرهنگ سازی است

عصر بازار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، شفافیت مالی و امنیت سرمایه گذاری در کشور را نیازمند فرهنگ سازی جدی دانست.

شفافیت مالی نیازمند فرهنگ سازی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا حیدری اظهار داشت: هر فعال اقتصادی چه حقیقی و چه حقوقی به همان اندازه که خود را محق می داند از امکانات و فضای عمومی کسب و کار استفاده کند، موظف است به لوازم و اقتضائات شفافیت و امنیت سرمایه گذاری در کشور ملتزم باشد. 

    این نماینده مجلس با اشاره به بند 6 اصل 44 قانون اساسی و ضرورت رعایت قانون شفافیت از سوی شبه دولتی ها گفت: شفافیت مالی یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور است و امسال هم در لایحه بودجه بر این موضوع تاکید شده است.

    وی با بیان اینکه همچنان بسیاری از سازمان‌های دولتی و نظامی و خیریه ها به عناوین مختلف مالیات نمی‌دهند، افزود: بر اساس قانون، همه شرکت ها باید حساب شفاف داشته باشند و به مراجع قانونی پاسخگو باشند.

    عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم تصریح کرد: شرکت ها، سازمان ها، نهادها و خیریه ها همه باید حداقل در سازمان های مالیاتی حساب های مالی شفاف داشته باشند و مالیات پرداخت کنند.

    این کارشناس ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی پنهان سازی اطلاعات مالی از چشم نهادهای ناظر چیست و برای تشویق نهادها به شفافیت مالی و فرهنگ سازی آن چگونه باید عمل کرد، افزود:  ریشه اصلی پنهان سازی اطلاعات مالی در کشور به زمان های بسار دور برمی گردد که مردم حکومت ها را از خود نمی دانستند و لذا از پرداخت مالیات یا عمومی کردن صورت های مالی خود اجتناب می کردند. اما جمهوری اسلامی مبتنی بر آرای مردمی است که مشروعیت و مقبولیت آن در نظام های انتخاباتی تایید می شود. 

    حیدری، عدم اطمینان مودیان درخصوص مصرف مالیات در محل خود و فساد برخی ضابطان اجرایی را از دیگر دلایل عدم شفافیت های مالی در کشور دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما شفافیت روز به روز کاهش یافته است؛ به خصوص در سال های اخیر عده ای با دور زدن قانون، فرار مالیاتی  و تحت پوشش فعالیت های خیرخواهانه به ثبت شرکت های شبه دولتی روی آورده و آن را تبدیل به منفذی برای سوء استفاده مالی کرده اند.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین از گروه ها و نهادهایی سخن به میان آورد که به بهانه دور زدن تحریم ها شرکت هایی را با پول مردم و اموال عمومی درآن سوی آب ها تاسیس کردند و در زمان حساب کشی در مراجع قانونی هم عنوان می کنند که به محل دیگری پاسخگو خواهند بود.

    حیدری ، این دوگانگی و عدم یکپارچگی را از آفت های اصلی شفافیت برشمرد و تصریح کرد: حساب های مالی نهادها و خیریه ها باید حداقل در سازمان های مالیاتی شفاف باشد.

    برچسب ها