عصر خودرو

یک مقام مسئول اعلام کرد:

سرمایه گذاری ۸.۶ میلیارد دلاری ایمیدرو برای طرح های ناتمام و غیرفعال

عصر بازار- مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تکمیل و راه اندازی ۱۴ طرح ناتمام به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، فعال سازی ۳۴ طرح غیرفعال به ارزش ۷.۳ میلیارد دلار را از جمله اقدام های این سازمان در دولت یازدهم عنوان کرد.

سرمایه گذاری ۸.۶ میلیارد دلاری ایمیدرو برای طرح های ناتمام و غیرفعال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمد آقاجانلو افزود: دیگر اقدام هایی که سازمان ایمیدرو در دولت یازدهم انجام داد، تعریف 16 طرح جدید با هزینه سرمایه گذاری بالغ بر سه میلیارد دلار است.

    وی پیرامون مشخصه برنامه راهبردی ایمیدرو در بخش صنایع معدنی گفت: سازمان ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است .

    به گفته این مقام مسئول، خط مشی کیفیت ایمیدرو بر پایه منابع ، مصارف و مشارکت تنظیم شده و توسعه تولید فلزات انبوه و همچنین تامین مواد اولیه صنایع فلزی و استخراج و توسعه معادن در مناطق ریسک پذیر و توسعه فلزات استراتژیک را برای صنایع حساس و گلوگاهی کشور عهده دار است.

    آقاجانلو گفت: علاوه بر انجام اقدام های اکتشافی گسترده در سطح کشور و کشف ذخایر معدنی جدید، نسبت به بررسی مجدد طرح هایی که در دوره های قبل غیر فعال بوده اند، اقدام شده تا در صورت توجیه پذیری اجرا شوند.

    وی اضافه کرد: براساس مشارکت حداکثری بخش خصوصی، سازمان ایمیدرو اقدام به تکمیل طرح های ناتمامی که بدلایل فنی و یا اقتصادی در دوره های پیشین ناتمام بوده اند، کرده که علاوه بر آن با بررسی مجدد صنایع در حوزه های بالادستی و پایین دستی و مشخص کردن نقاط ضعف و کاستی کشور در حوزه های مختلف، اقدام به تعریف و اجرای طرح های جدید برای تکمیل زنجیره ارزش کشور کرده است.

    آقاجانلو در زمینه این که رقم سرمایه گذاری در صنایع معدنی تا پایان فعالیت دولت یازدهم به چه میزان خواهد رسید و بیشتر بر چه زمینه هایی تمرکز دارد، توضیح داد:

    ایمیدرو در سال 1379 تاسیس شد و دو سال بعد به شکل عملی فعالیت خود را آغاز کرد. از آن سال تا آغاز دولت یازدهم در مجموع از 69 طرح با ارزش سرمایه گذاری 218 هزار میلیارد ریال (21 هزار و 800 میلیارد تومان) بهره برداری شده و میزان سرمایه گذاری ایمیدرو در دولت یازدهم به رقم 8.6 میلیارد دلار رسید.

    مدیر صنایع معدنی سازمان ایمیدرو در پاسخ به این پرسش که بهره گیری از فناوری روز پس از برجام چه مقدار محقق شده و تا پایان دولت یازدهم چه اقدام هایی در این ارتباط صورت خواهد گرفت، گفت: توافق برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) هنوز زمان زیادی را سپری نکرده است ، بنابراین برای بهره گیری از فناوری و تجهیزات کشورهای پیشرفته مقدمات اولیه بصورت تفاهم نامه هایی بین صنایع معدنی و شرکتهای اروپایی امضا شده و انتظار می رود بزودی اجرایی شود و تاکنون بخش تولید الکترود گرافیتی به این مهم دست یافته است.

    پیش از این مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو گفته بود، جمهوری اسلامی توانست فناوری الکترود گرافیتی را خریداری کند و باتوجه به اینکه برخی از تجهیزات این فناوری در مصارف انرژی هسته‌ای نیز کاربرد دارد، جوامع بین‌المللی به‌طور خاص آن را به ایران نمی‌فروختند، اما با اجرای برجام این فناوری به کشور وارد شد.

    کرباسیان طرف ایران را برای فروش الکترود گرافیتی شرکت های آلمانی معرفی کرد و گفت : این مهم در یک رقابت تنگاتنگ با اتریشی‌ها و ایتالیایی‌ها صورت گرفت.

    آقاجانلو در ادامه این گفت وگو افزود: طرح تولید پترولیوم کک نیز با همکاری شرکت اکسنس ( فرانسه ) موفق به تهیه گزارش مهندسی پایه و مطالعات امکانسنجی شده است.

    وی افزود: سازمان ایمیدرو سیاست دستیابی به فناوری روز دنیا و رقابت پذیری را در صنایع معدنی دنبال می کند و نسبت به تهیه گزارش های فنی احداث یک واحد تولید محصولات تخت آلومینیومی به روش نورد گرم و بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا، اقدام شده است.

    به گفته مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، این سازمان در زمینه تولید سوپر آلیاژها نیز برنامه ریزی کرده است تا از شرکت های صاحب فناوری روز دنیا برای احداث یک واحد تولید سوپر آلیاژ دعوت به همکاری کند.

    آقاجانلو پیرامون این سوال که ایمیدرو در زمینه سیاست نظارت بر رشد بهره وری در واحدهای تابعه تاکنون چه دستاوردی داشته و در افق 1404 چه اهدافی را پیش رو دارد، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) در چارچوب سیاست نظارت بر رشد بهره وری در واحدهای تابعه راهبرد های خود را در دو سطح بخش و بنگاه به اجرا گذاشته و تلاش می کند تا افق 1404 ضمن تحقق راهبردهای مزبور، صنایع معدنی ایران را به سطح قابل قبولی از رقابت پذیری در سطح بین المللی برساند.

    به گفته این مقام مسئول، در مقیاس بخش، ایمیدرو تلاش می کند تا استفاده حداکثری از ارزش افزوده ذخایر معدنی در فرایند صنعتی شدن و بکارگیری هوشمندانه درآمدهای ناشی از استخراج و صادرات فرآورده ها و کالاهای معدنی در توسعه صنایع پایین دستی، تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انسانی، تحقیق و توسعه و نوآوری و ... داشته باشد.

    وی اضافه کرد: این سازمان در مقیاس بنگاه ها، اولویت را بر روی توانمندسازی منابع انسانی از طریق اثربخش سازی آموزش و یادگیری، توجه بیشتر به تحقیق و توسعه و افزایش خلاقیت و نوآوری، استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی عملیات، آماده‌سازی بنگاه ها برای رقابت با شرکتهای سرمایه‌گذار خارجی به ویژه در حوزه بهره‌وری و ... قرار داده است.

    آقاجانلو درباره این پرسش که برنامه های مشارکت بخش خصوصی (داخلی و خارجی) در طرح های توسعه تاکنون چه دستاوردی بهمراه داشته و در سال های برنامه ششم توسعه چه مشخصه ای دارد، توضیح داد: تکمیل و راه اندازی هفت طرح فولادی را می توان از جمله دستاوردهای مشارکت با بخش خصوصی دانست و مشارکت آنها را در اجرای طرح تولید شمش آلومینیوم جنوب، مشارکت در راه اندازی مجدد طرح تولید الکترود گرافیتی، تاسیس شرکت مشترک ایران-ایتالیا به منظور احداث یک واحد تولید فولاد در کشور و ...می توان یادآور شد. همچنین برای مشارکت و جذب سرمایه گذار خارجی تفاهم نامه های همکاری با شرکت های اروپایی و آسیایی امضا شده که در این زمینه تاکنون بیش از 30 تفاهم نامه بین طرف های ایرانی و خارجی امضا شده که برخی از آنها به مرحله اجرایی رسیده است.

    بر اساس این گزارش، نتیجه مجمع عمومی سازمان ایمیدرو مربوط به عملکرد سال 1394 که در مهرماه امسال انجام شد، در زمینه تحولات داخلی موثر در حوزه معدن وصنایع معدنی، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به ترتیب، طرح جامع فولاد 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری، طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار و سایر پروژه های توسعه 10 میلیارد دلار قید شده است.

    برچسب ها