عصر خودرو

معاون وزیر اقتصاد:

ارز امسال تک نرخی نمی شود

عصر بازار- معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان تک نرخی کردن ارز، گفت: هرچند دولت برای تحقق این امر مهم تا پایان امسال برنامه ریزی کرده بود اما در زمان کنونی، عملی نیست.

ارز امسال تک نرخی نمی شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سیدحسین میرشجاعیان حسینی اضافه کرد: این مساله دغدغه وحشتناکی برای دولت نیست، زیرا سبد کالای ارز مبادله ای کم و کوچک شده است و شکاف بین قیمت ارز مبادله ای و آزاد نیز شدید نیست.

    به گفته این مسوول، از آنجا که نرخ ارز بر اساس نرخ تورم داخلی و بین المللی تعدیل می شود، باید به سوی افزایش برود و بالا حرکت کند.

    میرشجاعیان اضافه کرد: اگر در سال های آینده نرخ تورم 9 تا 10 درصد و متوسط نرخ تورم خارجی سه تا چهار درصد پیش بینی شود، باید نرخ ارز افزایش یابد و نباید از بالا رفتن قیمت دلار بهراسیم.

    وی ادامه داد: ترس ما باید وقتی باشد که نرخ ارز را سرکوب کرده و در همان سطح نگه داریم اما پس از مدتی به یکباره جهش کند.

    معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ترس دیگر این است که نقدینگی موجود جامعه در شرایط کنونی به سفته بازی شدید منجر شود و بورس بازان به خرید و فروش ارز روی آورند.

    بر اساس این گزارش، سفته‌بازی به معنای انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار برای دستیابی به سود از نوسان های کوتاه یا میان مدت در ارزش بازاری کالای تجاری تعریف می شود، به جای سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره یا سهام) به دست آید.

    میرشجاعیان حسینی گفت: تلاش دولت کنترل نوسان نرخ ارز است که بخشی از آن با کنترل انتظار مردم میسر می شود؛ یعنی این حس بین مردم پدید آید که همیشه سفته بازی به سود افراد تمام نمی شود و گاهی اوقات ممکن است با ضرر و زیان همراه باشد.

    وی یادآوری کرد: دولت در سال های گذشته به نوعی سعی در کنترل نرخ ارز داشت اما باید آرام آرام کنترل را رها کند و به مدیریت شناور روی آورد.

    این مسوول وزارت اقتصاد تاکید کرد «جهش یکباره قیمت ارز، دلهره آور است اما اگر تغییر قیمت ها مسیر مشخصی داشته و برای افراد پیش بینی پذیر باشد اقتصاد دچار نوسان نمی شود».

    بر اساس این گزارش، چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد ساختار دوگانه نرخ ارز منشا بروز فساد است و ادامه داد: دولت تدبیر و امید به اجرای سیستم تک نرخی ارز مصمم است.

    «علی طیب نیا» بیان داشت: در سال 1380 که یکسان سازی نرخ ارز عملی شد، فاصله بین نرخ آزاد و رسمی بسیار زیاد بود اما امروز فاصله کمی به چشم می خورد.

    طیب نیا گفت: برنامه ریزی های لازم انجام شده و یک سری پیش نیازهای لازم نیز در حال فراهم سازی است و به نظر می رسد تا پایان سال می توانیم سیستم تک نرخی ارز را داشته باشیم.

    برچسب ها