عصر خودرو

هامونی در نشست اتاق ایران عنوان کرد:

تأکید فرابورس برای ورود بانک مرکزی به عملیات بازار باز

عصر بازار- امیر هامونی با اشاره به بیست هزار میلیارد تومانی که در فرابورس وجود دارد، گفت: از این مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان مختص به شرکت هاست و هفت هزار میلیارد تومان دیگر شامل اوراق دولتی و شهرداری ها می شود.

تأکید فرابورس برای ورود بانک مرکزی به عملیات بازار باز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیر عامل فرابورس ایران، در بخش دیگری از نشست کارشناسی بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران در اتاق ایران با بیان مطلب فوق گفت: 84 درصد سهام بازار فرابورس متعلق به شش صنعت از 37 صنعت ثبت شده در فرابورس است که عمده سهامی که در فرابورس وجود دارد متعلق به صنایعی همچون پتروشیمی، فلزات اساسی، پالایشگاهی، نیروگاه ها و بانکهاست.

    این مقام مسوول با اشاره به رشد 17 درصدی ارزش معاملات در بازار فرابورس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عنوان کرد: ارزش معاملات از 29 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    وی ادامه داد: ارزش حجم معاملات در بازار اول فرابورس در مدت مشابه در سال گذشته رشد 123 درصدی را تجربه کرده است. و به روند 2800 میلیارد تومان رسیده است.

    همچنین در بازار دوم فرابورس، ارزش معاملات از رشد 34 درصدی برخوردار بوده و به عدد 7400 میلیارد تومان رسید.

    مدیر عامل فرابورس در خصوص بازار سوم که به بازار عمده و بلوک هم معروف است گفت: در بازار سوم فرابورس که عمدتا عرضه های بلوکی سازمان خصوصی سازی در آن انجام می شود داده های آماری عدم رشد را نشان می دهند. و این عدم رشد نشان از عدم توفیق در خصوصی سازی دارد.

    وی در ادامه سخنان خود به ارایه چند پیشنهاد پرداخت و بیان داشت: پیشنهاد می شود در انتشار اوراق بدهی، DMO یا مدیریت بدهی دولت تشکیل شود که تنها این DMO حق انتشار اوراق بدهی را داشته باشد.

    هامونی راه اندازی عملیات بازار باز را به عنوان دومین پیشنهاد مطرح کرد و افزود: بانک مرکزی در دو سال گذشته بر اساس قوانین خود، در حوزه عملیات بازار باز با ممنوعیت هایی مواجه بود که بر اساس بودجه سال 96 این ممنوعیت برداشته شد و بانک مرکزی توانایی اجرایی عملیات بازار باز را دارد و تاکید فرابورس هم به ورود بانک مرکزی در این عملیات است.

    وی سومین پشنهاد را در نظر گرفتن اوراق دولتی به عنوان سپرده در نزد بانک ها خواند و تصریح کرد: می توان افزون بر سپرده های قانونی که بانکها در نزد بانک مرکزی می گذارند از اوراق دولتی نیز به عنوان سپرده استفاده کرد. و این موضوع در بسیاری از کشورها رواج دارد.

    این مقام مسوول در انتهای سخنان خود به بازار SME اشاره کرد و گفت: تا بحال 11 شرکت در SME پذیرش شده اند و 100 شرکت نیز درخواست داده اند که سهام خود را در بازار SME ارائه دهند بر اساس آمارها می توان گفت: ارزش بازار SME ها معادل 300 میلیارد تومان است.

    برچسب ها