عصر خودرو

دکتر محمدی در نشست اتاق ایران:

هر معامله یک رای به عملکرد شرکت های بورسی است

توقف نمادها را محدود می کنیم

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست کارشناسی "بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران" که امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تاکید کرد: در بازار سرمایه، هر خرید یا فروش به منزله یک رای به عملکرد مدیران شرکت های بورسی است.

هر معامله یک رای به عملکرد شرکت های بورسی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان، مدیران عامل شرکت ها، کارشناسان، فعالان و خبرنگاران بازار سرمایه برگزار شد، بر تقویت سودآوری شرکت های بورسی تاکید کرد و افزود: زمانی شرکت ها به این موضوع می رسند که مدیران شرکت ها عملکرد خود را تقویت کنند.

    وی اظهار داشت: مدیران شرکت های بورسی در نظر داشته باشند که هر خرید سهامی که از طریق سرمایه‌گذاران انجام می شود، به منزله یک رای تایید است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در تعاملات سازمان بورس با دولت و مجلس هم تلاش شده است تا مطالبات شرکت های بورسی در اولویت قرار داده و بنیه شرکت های بورسی تقویت شود.

    سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه معاملات بانکداری باید فی نفسه سودآور باشد ، افزود:  اینکه دولت بیاید و به جهت قانونی تسهیلات تکلیفی بر گردن بانک ها بگذارد و اینها دچار زیان شوند، شدنی و قابل دوام نیست .

    وی تاکید کرد: این مساله ای است که هم بانک مرکزی، هم سازمان بورس و هم دولت و هم مجلس باید بنشینند و به شکل جدی بررسی کنند تا اگر عملیات بانکی یا اعتباری بانک ها سودآور نیست حل شود .

    محمدی تصریح کرد: اینکه بانک ها بیایند و با نرخ های خیلی بالا سپرده جذب کنند و با نرخ پایین به برخی فرموده ها تسهیلات دهند و از طرفی یک زیان مشخص شناسایی کنند، راه بانکداری نیست.

    سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه بانک ها نباید از جیب سهامدار به پرسنل بانک حقوق های بالا بپردازند ، افزود:  اینکه  بانک ها زیان انباشته یا نرخ بازده کسب نشده دارند و در عین حال به سپرده گذار پول اضافه می دهند ، نه عقلی نه اصولی ، نه  شرعی و نه عرفی است.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سهام بانک ها متعلق به سهام عدالتی ها هم هست، تصریح کرد: بارها گفته ام و ابایی هم ندارم که هزار بار دیگر هم بگویم که  هیچ کس نمی تواند بگوید من به سهامدار کاری ندارم ؛ اینجا دیگر نه با 10 میلیون سهامدار بلکه با 60 میلیون سهامدار مواجهیم و هیچ کس مجاز نیست از جیب سهامدار به عده ای سود علی الحساب بیست و چند درصدی بپردازد. 

    محمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به دقت و حساسیت سازمان در خصوص شفاف‌سازی اطلاعات مالی شرکت ها خاطرنشان کرد: به شرکت‌هایی که اطلاعات ارایه نمی کنند، تذکر داده می شود و در کمیته تخلفات به عدم گزارش ها و همچنین گزارش های مخدوش با دقت رسیدگی می شود.

    سخنگوی سازمان بارس همچنین در خصوص توقف های طولانی مدت نمادها تصریح کرد: تلاش می کنیم که  توقف ها محدود شوند و همچنین نیاز است که معاملاتی که تحت عنوان معاملات بلوکی، عمده و نیز خرد مطرح می شود، به صورت شفاف به اهالی بازار اطلاع رسانی شود.

    وی درخصوص اسناد خزانه اسلامی و اوراق بدهی هم گفت: به آقای پور ابراهیمی و کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده ایم که سازمان بورس و اوراق بهادار موافق عرضه اوراق بدهی خارج از ظرفیت بازار سرمایه نیست.

    محمدی با بیان اینکه بازار را با سهام می شناسند، افزود: تمام تلاش ما این است که تا پایان سال هیچ ورقه دیگری جز اوراق سلامت منتشر نشود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با تاکید بر اینکه باید کمک کنیم شرکت های بورسی تامین مالی کنند نه دولت، افزود: فلسفه اوراق بدهی این است که اهرم کند تا سودآوری بزرگ تر شود نه اینکه با آن کسری بودجه دولت ها پوشش داده شود.

    وی سپس با اشاره به اهمیت هم فکری فعالان بازار سرمایه گفت: از پیشنهادهای عملی اهالی بازار سرمایه استقبال می شود. پیش از این پیشنهادهای عملیاتی همچون نشان دادن حجم معاملات به تفکیک هر شرکت در تابلوهای بورسی مطرح شده بود و اکنون نیزمی توان به این موضوع پرداخت که از چه راهکارهایی برای سودآوری شرکت ها می توان بهره جست.

    سخنگوی سازمان بورس در انتهای سخنان خود اطمینان داد  که پی گیر مطالبات سهامداران در شورای پول و اعتبار خواهد بود و در جلسات خود با نهادها و ارگان های مختلف، خواسته های سهامداران را به طور مداوم پیگیری خواهد کرد.

    برچسب ها