عصر خودرو

شاخص ارزی هفته را کم‌نوسان آغاز کرد

بی‌اعتنایی دلار به ریسک ترامپ

عصر بازار- روز شنبه دلار به مواضع اخیر دولت آمریکا اعتنایی نکرد و زیر سطح ۳ هزار و ۸۵۰ تومان باقی ماند. این اتفاق در حالی رخ داد که شماری از معامله‌گران تصور می‌کردند دلار با توجه به ریسک ترامپ نوسانی جدی را تجربه کند؛ ولی بازار در اولین روز هفته فضایی عادی داشت و در مجموع دچار تنش فاحشی نشد.

بی‌اعتنایی دلار به ریسک ترامپ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بی‌اعتنایی بازار به اخبار و جدی نگرفتن ترامپ در روز شنبه در کنارعرضه مساعد بازارساز از عواملی بودند که نوسان دلار را در روز گذشته محدود نگه داشتند. البته در ساعات انتهایی روز، معامله‌گران با کاهش فعالیت صرافی‌های بانکی، قیمت این ارز را کمی مطابق خواست خود حرکت دادند.

    روز شنبه، بازار ارز اکثر معامله‌گران و تحلیلگران را غافلگیر کرد. در روزی که تصور می‌شد به‌دلیل اخبار مربوط به موضع‌گیر‌ی‌های اخیر دولت آمریکا، دلار نوسان جدی داشته باشد، قیمت در مجموع دچار تنش فاحشی نشد و بازار فضای عادی داشت. روز شنبه دلار تا ساعت 3 بعدازظهر تا قیمت 3 هزار و 839 تومان بالا رفت ولی با کاهش فعالیت صرافی‌های بانکی، قیمت رشد بیشتری را تجربه کرد و در نهایت به عدد 3 هزار و 846 تومان رسید. این قیمت 16 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود، ولی برخلاف انتظار معامله‌گران، دلار همچنان زیر سطح مقاومتی 3 هزار و 850 تومان ماند. می‌توان گفت در اولین روز هفته عوامل طبیعی در بازار فعال بودند و قیمت چندان تحت‌تاثیر جوسازی دلالان پیرامون اخبار قرار نگرفت. همزمان در بازار سکه قیمت نوسان چندانی را تجربه نکرد و با تنها 3 هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و 193 هزار تومان رسید.

    نوع نگاه معامله‌گران

    چگونگی آغاز به کار معاملات فردایی اولین موضوعی بود که نشان‌دهنده تصور معامله‌گران مبنی ‌بر داشتن روزی پرشور برای دلار بود. روز شنبه، معامله‌گران فردایی 10 دقیقه زودتر از زمان همیشگی شروع بازار آغاز به کار کردند و بازیگران این بازار اشتیاق زیادی برای شروع معاملات داشتند. جدا از این قیمت دلار در این معاملات در شروع بازار 13 تومان بالاتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود. در واقع، بازیگران فردایی از همان ابتدای روز تصور می‌کردند، بازار به اخبار منفی واکنش زیادی نشان می‌دهد، در نتیجه سعی کردند در همان ابتدای روز قیمت را بالا ببرند. با وجود این، هیجان معاملات فردایی به بازار نقدی سرایت نکرد. روز شنبه، تا ساعت 3 بعدازظهر قیمت دلار در معاملات نقدی نوسان چندانی نداشت و در محدوده 3 هزار و 830 تومان نوسان می‌کرد. کم‌نوسانی دلار در معاملات نقدی موجب شد انتظارات معامله‌گران فردایی نیز تا حدی تعدیل شود و حدود ساعت 2 ظهر تعداد زیادی از آنها از عبور دلار از سطوح مقاومتی ناامید شوند. به این ترتیب روند قیمت تا حد زیادی شماری از معامله‌گران را غافلگیر کرد. بازار تا ساعت 3 بعدازظهر که فضای معاملاتی جدی‌تر بود، نوسان چندانی را تجربه نکرد ولی از این ساعت و با کاهش فعالیت صرافی‌های بانکی نفوذ نوسان‌گیران در بازار بالاتر رفت. به این ترتیب، دلار که تا ساعت 3 بعدازظهر به قیمت 3هزار و 839 تومان رسیده بود، در یک ساعت آخر انتهای روز 7 تومان افزایش دیگر را تجربه کرد و با قیمت 3 هزار و 846 تومان به کار خود پایان داد.

     

    چرایی واکنش محدود

    در مجموع آنچه موجب شد دلار روز پرشوری را در اولین روز هفته نداشته باشد، بی‌اعتنایی بازار به اخبار منفی و عرضه مساعد بازارساز بود. معامله‌گران داخلی هم اکنون به‌نظر می‌رسد به این موضوع اعتقاد ندارند که رفتارها و تصمیم‌های ترامپ می‌توانند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. این موضوع برخلاف انتظاراتی است که در روزهای ابتدایی انتخاب ترامپ در بازار داخلی ایجاد شده بود. به گفته شماری از فعالان، حضور بازارساز ارزی نیز در بازار روز شنبه دو وجه داشت: اولین وجه مثبت بود که بازارساز با عرضه ارز و کاهش نوسان زمینه‌ساز دور نگه داشتن نوسان‌گیران بزرگ از بازار شد، اما وجه دیگر عرضه ارز با فاصله از قیمت نقدی بازار بود که موجب می‌شد تقاضای کاذب شماری از معامله‌گران برای کسب سود فعال شود. به همین دلیل به حضور بازارساز نمی‌شود همانند مولفه انتظارات نگاه کرد. به‌نظر می‌رسد، فاکتور انتظارات (جدی نگرفتن ترامپ در حال حاضر) کمی نقش بیشتری در کاهش نوسانات داشت.

    برچسب ها