عصر خودرو

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

قیمت و میزان گاز صادراتی ایران به عراق تغییر کرد

عصر بازار- عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تشریح مهمترین موانع اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پرداخت و گفت: مقدمات اجرایی شدن این قرارداد از سوی دو طرف فراهم شده اما در چگونگی اجرا از جمله قیمت و حجم، تفاوت‌هایی با قرارداد اولیه رخ خواهد داد.

قیمت و میزان گاز صادراتی ایران به عراق تغییر کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، قرارداد صادرات گاز ایران به عراق در سال 1390 امضا شده است اما همچنان با گذشت بیش از پنج سال هنوز عملیاتی نشده است که جهانبخش سنجابی شیرازی به بیان مهمترین دلایل برای اجرایی نشدن این قرارداد گازی پرداخت و اظهارامیدواری کرد که با همکاری‌ها و توافقات مجدد، این قرارداد از روی کاغذ خارج شود و به مرحله اجرا برسد.

    وی در این زمینه عنوان کرد: اصل قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به زمان دولت قبل عراق بازمی‌گردد. پس از تاسیس احداث نیروگاه الصدر بغداد که توسط شرکت‌های ایرانی انجام شد به دنبال آن متعاقب آن که خط لوله گاز انجام شد قرار بر امضا و اجرایی شدن این قرارداد شد.

    سنجابی شیرازی ادامه داد: اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با چهار مانع اساسی مواجه شد. اولین مانع، طولانی شدن فرایند تکمیل خط لوله گاز به دلیل برخی اقدامات ابتدایی بود که از سوی گروه‌های تکفیری انجام می‌شد.

    این کارشناس مسائل اقتصادی منطقه افزود: مسئله دیگر، توافق روی قیمت برای گاز صادراتی به عراق بود که اختلافاتی در مورد آن وجود داشت و مورد سوم نیز بعضی مسائل امنیتی بود که در عراق رخ داد و باعث شد اولویت‌های‌ عراق دستخوش تغییراتی شود.

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: از سوی دیگر نیز با توجه به میزان گاز مصرفی در داخل در فصل‌های مختلف، میزان فروش گاز ایران دچار نوسان می‌شد. در مجموع همه این عوامل دست به دست هم داد تا این توافق قدیمی برای صادرات گاز ایران به عراق اجرا نشود.

    وی با اظهار امیدواری برای اجرایی شدن این قرارداد در آینده نزدیک گفت: به تازگی این موضوع مجددا در دستور کار مسئولان دو طرف قرار می گیرد. البته مقدمات کار برای عملیاتی شدن این توافق فراهم است و این امیدواری وجود دارد که به زودی عملیاتی شود اما به نظر می‌رسد در زمینه حجم گاز صادراتی و قیمت آن نسبت به قرارداد اولیه تغییراتی ایجاد شود.

    برچسب ها