عصر خودرو

دلار برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت

عصر بازار- دلار در معاملات پرنوسان روز جمعه پس از انتشار گزارش اشتغال آمریکا که رشد ضعیف‌تر از حد انتظار دستمزد را نشان داد، نزول کرد و برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت.

دلار برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این ارز در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تمایل دولت دونالد ترامپ برای ضعیف شدن دلار، تحت فشار منفی قرار گرفت و بدترین عملکرد ژانویه در 30 سال اخیر را رقم زد.

    دلار هفته گذشته بیش از دو درصد در برابر ین ژاپن سقوط کرد و با بدترین عملکرد هفتگی از اواسط سال گذشته به این سو روبرو شد.

    عامل دیگری که ضعف دلار را تشدید کرد، انتشار گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در روز جمعه بود. گزارش وزارت کار آمریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصاد این کشور 227 هزار شغل در ژانویه ایجاد کرده است که بزرگترین رشد در چهار ماه گذشته بود. نرخ بیکاری به 4.8 درصد رشد کرد زیرا نیروی کار بیشتری در جست و جوی شغل بودند، اما نقطه ضعف این گزارش رشد دستمزد بود. متوسط دستمزد 0.1 درصد رشد کرد و به 26 دلار در ساعت رسید در حالیکه نرخ رشد 0.3 درصدی پیش بینی شده بود. همچنین رشد دستمزد در دسامبر مورد بازبینی نزولی قرار گرفت. نرخ ضعیف رشد دستمزد نشان داد تورم به سرعتی که بانک مرکزی یا بازار تصور می کند، رشد نمی کند.

    در نتیجه معاملات صندوق فدرال احتمال افزایش نرخهای بهره در مارس را اندک ارزیابی کردند و در عوض احتمال افزایش نرخها در ژوئن به بیش از 60 درصد رسید.

    در اواسط معاملات شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می کند، 0.1 درصد اُفت کرد و به 99.666 واحد رسید و تا پایان روز نسبتا بدون تغییر ماند.

    بر اساس گزارش رویترز، نرخ برابری دلار در برابر ین 0.3 درصد اُفت کرد و به 112.46 ین رسید. یورو در این بین 0.2 درصد رشد کرد و به 1.0784 دلار رسید.

    جهت دلار فعلا نامعلوم مانده است، زیرا توییت‌هایی که هفته گذشته دونالد ترامپ درباره این ارز ارسال کرد، تنها نشانه‌ها از مواضع دولتش بود که پست وزارت خزانه داری آن هنوز خالی است و منوچین، گزینه مورد نظر ترامپ برای انتصاب در این سمت، در انتظار تایید شدن است. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمانی هفته گذشته انتقاد آمریکا درباره یوروی ضعیف را رد کرد و با مورد عتاب قرار دادن مشاوران ترامپ، گفت: دولت وی نیست که ارزش یورو را تعیین می کند.

    آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد سفته بازان قراردادهای خرید دلار آمریکا را برای چهارمین هفته متوالی کاهش دادند و شمار قراردادهای خرید این ارز به پایین ترین سطح از اواخر اکتبر به این سو رسید.

    ارزش معاملات خرید دلار در هفته منتهی به 31 ژانویه به 18.47 میلیارد دلار بالغ شد که نسبت به 20.04 میلیارد دلار در هفته پیش از آن کاهش داشت. آمار این کمیسیون نشان داد شمار قراردادهای فروش ین ژاپن به پایین‌ترین سطح از اوایل دسامبر رسیده است.

    برچسب ها