عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی نفت مطرح کرد:

اکتشاف ۱۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی جدید

صادرات نفت ایران روزانه ۲.۳۲۵ میلیون بشکه است

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی نفت تولید نفت ایران را روزانه ۳.۹ میلیون بشکه اعلام کرد و گفت: ۱۵ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفتی جدید کشف شده است که ۲ میلیارد بشکه آن قابل برداشت است.

اکتشاف ۱۵ میلیارد بشکه ذخایر نفتی جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، علی کاردر در یک نشست خبری که صبح امروز در شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، با اشاره به تولید گاز در کشور گفت: در سال 92 ، 490 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شد که الان به 840 میلیون متر مکعب رسیده است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به افزایش تولید 250 میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی گفت: این میزان گاز از فازهای 15، 16، 17 و 18، 12،‌19، 20 و 21 تولید می‌شود که در مجموع می‌توان گفت از پارس جنوبی 480 میلیون مترمکعب گاز شیرین در شبکه خطوط انتقال تزریق می‌شود.

    به گفته این مقام مسئول اگر چه واردات گاز از ترکمنستان قطع شده است اما با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی از سال آینده دیگر مشکل کمبود گاز در کشور وجود نخواهد داشت.

    * ذخیره‌سازی 25 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب

    وی با اشاره به تولید میعانات گازی در کشور گفت: در سال 92 ، 325 هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می‌شد که الان به 550 هزار بشکه در روز رسیده است .

    کاردر خاطرنشان کرد: در زمان تحریم 75 میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم اما الان حجمش به 25 میلیون بشکه رسیده است که تا انتهای فروردین ماه انتظار داریم این میزان نیز به فروش برسد.

    * تولید روزانه 3 میلیون و 900 هزار بشکه نفت

    کاردر با اشاره به تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه نفت در روز گفت: ما ظرفیت تولید 4 میلیون بشکه نفت را داریم که اگر این میزان را تولید کنیم قطعا از کیفیت نفت ما کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس صبر کرده‌ایم تا اول تاسیسات نمک‌زدایی به مدار بیاید و بعد تولید نفت خود را افزایش دهیم.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به صادرات روزانه 2 میلیون و 325 هزار بشکه نفت خام گفت: درحال حاضر روزانه 650 هزار بشکه میعانات گازی نیز صادر می‌کنیم که حجم صادرات ما در نفت خام در ماه ژانویه کمی کاهش پیدا کرده است.

    این مقام مسئول در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی تا شهریور ماه سال آینده گفت: فاز 19، 20 و 21 امسال به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد که انتظار داریم در اسفند ما مراسم افتتاح آنها را برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: تا شهریور ماه سال 96،  بخشی از فاز 22 نیز به مدار می‌آید و فاز 17 و 18 نیز به طور کامل بهره‌برداری خواهد شد.

    کاردر با اشاره به تولید نفت خام از میادین غرب کارون گفت: در حال حاضر تولید از میدان آزادگان شمالی،‌یاران شمالی و یادآوران انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: براساس برنامه قرار بود روزانه 40 هزار بشکه نیز از آزادگان جنوبی نیز تولید کنیم که این برنامه یک ماه به تاخیر افتاد. همچنین قرار بود روزانه 10 تا 15 هزار بشکه نفت از میدان مشترک آذر نیز به تولید برسد که تولید از این میدان نیز به اسفندماه موکول شد.

    این مقام مسئول با اشاره به تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفت: در این زمینه نیز به دلیل بدی آب و هوا در خلیج فارس نتوانستیم به موقع عمل کنیم و کشتی FPSO نتوانست در محل خود لنگراندازی کند بنابراین تولید نفت از لایه نفتی نیز یک ماه به تاخیر افتاد.

    * برداشت گازهای اسیدی اهواز حداکثر تا 15 اسفند

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به گازهای اسیدی در میدان اهواز گفت: ما تا پایان این ماه و یا حداکثر تا 15 اسفند ماه طرح آماک برای جمع‌آوری گازهای  اسیدی از میدان اهواز را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم آلودگی شهر اهواز را کاهش دهیم.

    وی خاطرنشان کرد: حدود 7 تا 8 میلیون مترمکعب گاز اسیدی از این میدان در فضای اهواز متصاعد می‌شود.

    * 29 شرکت در فهرست اول شرکت ملی نفت

    کاردر با تاکید بر اینکه برای قراردادهای جدید صنعت نفت فراخوان صورت گرفت و 29 شرکت فهرست کامل خود را برای ما ارائه کردند گفت: اولین مناقصه برگزاری مناقصه میدان آزادگان جنوبی است که قطعا تا 15 فوریه قطعی خواهد شد.

    وی ادامه داد: ما انتظارمان از شرکت‌های شرکت کننده در این مناقصه این است که تولید از میدان آزادگان را با حداکثر ضریب بازیافت انجام دهد.

    کاردر با اشاره به تولید LNG گفت: یکی از اهداف شرکت ملی نفت تولید گاز LNG است که باید در این حوزه نیز وارد شویم بنابراین هر شرکتی که بخواهد این کار را انجام دهد هیچ محدویتی وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به برگزاری مناقصه 10 گروه کالایی گفت: مراحل نهایی برای اعلام برنده احداث لوله‌های درون چاهی در حال طی شدن است که برای تولید این لوله‌ها با چند شرکت صاحب صلاحیت در حال مذاکره هستیم.

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به قررادادها و تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی که با 12 دانشگاه منعقد شده است گفت: این 12 دانشگاه مطالعات خود را در حوزه بالادست و برای 12 میدان آغاز کرده‌اند و جلسات مفصلی نیز با روسای این دانشگاه‌ها برگزار شد.

    وی ادامه داد: در آخرین جلسه مقرر شد قراردادهایی که با این دانشگاه‌ها منعقد شده از حالت پیمانکاری به صورت پژوهشی درآید و اساتید برجسته این دانشگاه‌ها در مذاکرات ما با شرکت‌های بین‌المللی به منظور افزایش اطلاعات خود حضور دارند.

    * اساسنامه شرکت ملی نفت تغییر کرد

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به ابلاغ اساسنامه شرکت ملی نفت ایران از مرداد ماه گفت: در حال حاضر شرکت ملی نفت براساس اساسنامه جدید فعالیت می‌کند و هفته گذشته نیز دو هزارمین جلسه هیات مدیره شرکت ملی نفت بعد از انقلاب برگزار شد.

    وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفت با شرکت هندی برای حضور در میدان فرزاد Aو B گفت: مراحل فنی توسعه میادین نهایی شده است اما نتوانستیم با هندی‌ها در خصوص مدل مالی آنها به توافق برسیم.

    کاردر تصریح کرد: گاز تولیدی از این میادین باید یا به LNG تبدیل شود و یا به مصرف پتروشیمی‌ها برسد و چون توسعه این میادین پیچیده است ما ترجیح می‌دهیم که حتما کار توسعه آن را تسریع بخشیم و اگر با هندی‌ها به توافق نرسیم توسعه این میادین به صورت EPCF و در پکیج‌های کوچک خواهد بود.

    * تولید ما از میادین غرب کارون جلوتر از عراق است

    کاردر با اشاره به تولید نفت از میادین غرب کارون مانند آزادگان، یاران و یادآوران گفت: به ترتیب وارد مناقصه این میادین خواهیم شد اما نکته‌ای که الان حائز اهمیت است این است که تولید نفت ما در غرب کارون جلوتر از عراق است.

    وی ادامه داد: اما در خلیج فارس به دلیل وسعت کار نتوانستیم هنوز به نسبت دیگر همسایه‌های خود تولید کنیم.

    * کشف 15 میلیارد بشکه نفت درجای جدید

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اکتشافات صورت گرفته در دو سال اخیر گفت: متاسفانه نتوانستیم در این مدت میادین بزرگی را کشف کنیم اما توانستیم با کشف میادین کوچک و مستقل حجم ذخایر هیدروکربوری خود را افزایش دهیم به طوری که در حال حاضر 66 تریلیون فوت مکعب گاز مستقل درجا کشف شده که برداشت ما این است می‌توانیم 37 تریلیون فوت مکعب از این گاز را استحصال کنیم.

    وی همچنین با اشاره به حجم نفت کشف شده در این مدت گفت: 15 میلیارد بشکه نفت خام درجا کشف شده است که 2 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است.

    کاردر با اشاره به کشف 711.53 میلیارد بشکه نفت خام درجا گفت: که 102.44 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال وجود دارد که ضریب بازیافت آن 24.65درصد است که تاکنون 72.95 میلیارد بشکه نفت از این میزان تولید شده است.

    وی با اشاره به حجم هیدروکربور مایع، نفت خام و میعانات گفت: در حال حاضر 836.47 میلیارد بشکه هیدروکربور درجا کشف شده که 157.23 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است که ضریب بازیافت آن 28.58 درصد است.

    به گفته مقام مسئول حجم ذخایر گاز درجای ایران نیز 55.33 تریلیون فوت مکعب است که از این میزان 33.72 تریلیون فوت مکعب قابل استحصال است که ضریب بازیافت گاز 69.62 درصد خواهد بود.

    وی ادامه داد: در مجموع کل ذخایر هیدروکربور ایران 1140.20 میلیارد بشکه است که 345.52 میلیارد بشکه آن قابل استحصال است و ضریب بازیافت آن 39.81 درصد خواهد بود.

    * با قطر هیچ توافقی نکردیم

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با ا شاره به صحبت‌های حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که روز گذشته از توافق با قطر خبر داده بود گفت: ما هیچ توافقی با قطری‌ها در تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نکردیم زیرا هم اکنون شرایط تولید از پارس جنوبی مناسب است و هنوز به افت فشار نرسیده است.

    وی با اشاره به حادثه نشت دو خط لوله  انتقال گاز ترش از فازهای 15 و 16 و فاز 19 گفت: علت نشت گاز از فاز 19 برخورد لنگر کشتی با خط لوله یکی از کشتی‌ها بود اما در فاز 15 و 16 هیچ کشتی از این منطقه عبور نکرده است بنابراین مشخص نیست که هنوز علت نشت گاز از یکی از خطوط لوله دریایی چیست و این موضوع ما را نگران کرده است.

    کاردر با اشاره به فروش میعانات گازی گفت: تاکنون 50 میلیون بشکه میعانات گازی به مقاصد مختلف صادر کرده‌ایم که از این میزان 2.5 میلیارد درآمد عاید ایران شده است.

    به گفته این مقام مسئول به طور میانگین روزانه 600 هزار بشکه نفت خام نیز به اروپا صادر می‌شود که در یک دوره صادرات ما به 900 هزار بشکه نیز رسیده است اما الان در حال مذاکرات با کشورهای اروپای شرقی هستیم تا بتوانیم صادرات خود را افزایش دهیم.

    * ورود هیات‌های جدید اروپایی به ایران پس از ریاست جمهوری ترامپ

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه ما انتظار داریم تا پایان سال از قبال قراردادهای جدید فقط 10 تا 15 میلیون دلار سرمایه وارد ایران شود گفت: مذاکرات خود را برای توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی با توتال فرانسه آغاز کردیم که بزودی نیز عملیات اجرای آن آغاز می‌‌شود.

    وی با اشاره به ورود هیات‌های جدید به ایران پس از ریاست جمهوری ترامپ به آمریکا گفت: اگرچه ترامپ دستورهای منع سفر به ایران را صادر کرده است و به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران است اما ما به اتحادیه اروپا اعلام کردیم که باید تصمیم واحد بگیرند و اعلام کنند که آیا قوانین آمریکا فرامرزی است یا خیر، و ما از این بابت نگرانی نداریم.

    * بدهی 2 میلیارد یورویی هند به ایران

    کاردر ادامه داد: بیشترین نگرانی ما موضوع نقل و انتقالات در حوزه بانکی است.  به طوری که پس از برجام اگر چه توانستیم بخش قابل توجهی از مطالبات خود را به کشور بازگردانیم اما هم اکنون 2 میلیارد یورو بدهی از هند داریم که بانک مرکزی باید برای بازگرداندن آن تعجیل کند و مجموع پول‌های خرد ما از کشورهای دیگر نیز 2.5میلیارد دلار است که بخشی از آن مربوط به یونان، مراکش و ایتالیا است.

    * تخفیف نمی‌دهیم

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به فروش نفت گفت: شرایط فروش نفت ایران بسیار عالی است و ما هیچگونه تخفیفی نه به کشورهای اروپایی و نه به کشورهای اسیایی نمی‌دهیم.

    وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قیمت نفت در سال 2017 نیز بین 50 و حداکثر 60 دلار خواهد بود زیرا می‌دانیم که شیل‌ اویل‌ها بزودی به بازار نمی‌آیند و افزایش 1.5میلیون بشکه‌ای تقاضا نیز در سال 2017 وجود دارد.

    این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعاتی با شرکت‌های بین‌المللی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه‌ها شرکت‌های متقاضی باید حداکثر در مدت 6 ماه مطالعات فنی خود را در میادینی که تمایل داشتند ارسال کنند که تاکنون شرکت‌های ژاپنی، اتریشی، مالزی، شل انگلیس و تدبیر انرژی از ایران مطالعات خود را فرستاده‌اند.

    * تولید نفت از سال آینده کاهش می‌یابد

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به تولید 3 میلیون و 900 هزار بشکه ای نفت در شرایط فعلی گفت: براساس توافقی که با اوپک کردیم میانگین تولید نفت ایران نیز باید کاهش پیدا کند.

    برچسب ها