عصر خودرو

معکوس شدن روند سکه و دلار

بازار ارز ترامپ را جدی نگرفت

عصر بازار- روز پنج‌شنبه، دلار بی‌توجه به لفاظی‌های سیاسی در آمریکا نوسان چندانی را تجربه نکرد. در آخرین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز با ۲ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۸۳۰ تومان رسید. به این ترتیب، میزان افت دلار در دومین هفته بهمن‌ماه به ۱/ ۱درصد رسید، حال آنکه شاخص ارزی در اولین هفته از این ماه ۴/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرده بود.

بازار ارز ترامپ را جدی نگرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، چهارشنبه شب لفاظی‌های تندی از سوی برخی مسوولان آمریکایی مطرح شد. در این شرایط، تعدادی از معامله‌گران ارزی روز پنج‌شنبه سعی کردند با جوسازی پیرامون این صحبت‌ها نوسانگیری کنند، ولی بازار با این دسته همراه نشد و حتی نرخ فردایی دلار در مقاطعی زیر نرخ نقدی این ارز قرار گرفت. فعالان بازار ارز اعتقاد داشتند، بازار به‌دلیل آنکه در عمل از سوی آمریکا اتفاق خاصی رخ نداد، به صحبت‌های سیاسی نیز اهمیتی نداد. با این حال، در رابطه با روند دلار در اولین روز هفته جاری دیدگاه‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. برخی فعالان باور دارند، اگر ترامپ اقدامات عملیاتی را در قبال ایران صورت دهد، قیمت می‌تواند نوسانی شود، با این حال دسته دیگری به متغیرهای بنیادی توجه می‌کنند و براساس آن انتظار چندانی برای افزایش قیمت ندارند. روز پنج‌شنبه برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان رسید. رشد سکه تمام بیش از هر چیزی ناشی از بالا رفتن بهای اونس در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه تا ساعت 3 بعدازظهر بود. ساعت 3 بعدازظهر ششمین روز هفته، طلای جهانی در محدوده هزار و 220 دلار قرار داشت. همسو با رشد روز آخر، فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته 2/ 1 درصد رشد قیمت را تجربه کرد. این در حالی بود که سکه در دومین هفته بهمن، 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داده بود. با توجه به نوسانات سکه و دلار در دومین هفته بهمن‌ماه می‌توان گفت که روند هر دو دارایی معکوس شده است. سکه کاهشی، افزایشی شد و دلاری که افزایش قیمت را تجربه کرده بود، به مسیر کاهشی بازگشت.

     

    دیدگاه‌های متفاوت

    روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز به صحبت‌های مقام‌های مسوول در آمریکا مانند مایکل فلین مشاور امنیتی ترامپ توجهی نکرد. وی در انتهای هفته گذشته در بخشی از صحبت‌های خود اشاره کرده بود که «ما از امروز رسما به ایران اخطار می‌دهیم». ترامپ هم در توییتی صحبت‌هایی مشابه را تکرار کرد. با این وجود روند بازار ارز روز پنج‌شنبه چنان بود که نشان می‌داد معامله‌گران ارزی دیگر به این اظهارات واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. به گفته فعالان بازار در شرایط فعلی بیشتر تحت‌تاثیر عوامل بنیادی عرضه و تقاضا قرار دارد. به باور آنها، در دومین هفته بهمن عموما تقاضای خاصی در بازار حضور نداشت، هم‌زمان میزان عرضه بازارساز به اندازه‌ای بود که توان پاسخگویی به نیاز بازار را داشت. با تمام این تفاسیر بازار ارز روز پنج‌شنبه یک تفاوت با روزهای پیشین داشت و آن هم بالا رفتن حجم معاملات نسبت به روزهای پیشین بود. با توجه به این نکته برخی از معامله‌گران باور دارند که بازار روز پنجش‌نبه نسبت به روزهای ابتدای هفته هیجان بیشتری داشته است، ولی به‌دلیل عرضه مناسب نوسان چندانی را تجربه نکرده است.

    از سوی دیگر، شماری از معامله‌گران بازار باور دارند ورود ترامپ به اقدامات عملی می‌تواند واکنش بازار ارز داخلی را بیشتر کند. در چنین شرایطی، نرخ حواله درهم و قیمت دلار در معاملات فردایی روز شنبه می‌تواند سنجشی از واکنش‌های بازار نسبت به تصمیم‌ها و مسائل سیاسی باشد. ترامپ (دولت آمریکا) در روزهای انتهایی هفته گذشته، هیچ گزینه‌ای را در برابر ایران منتفی ندانست، صدور تجهیزات پزشکی به ایران را محدود کرد و در نهایت صحبت‌هایی برای تحریم شرکت‌ها و افراد ایرانی مطرح شد. برخی فعالان باور دارند اگر دلار در روز شنبه به چنین خبرهایی توجهی نکند، نشانه کاهش اثرپذیری از ریسک ترامپی و بالا بودن دست عوامل بنیادی در بازار است. با این حال گروهی دیگر در بازار تفاسیر متفاوتی دارند. به گفته آنها از یکسو ترامپ در انتهای هفته گذشته با چند کشور درگیر شد و از سوی دیگر اقدامات و مواضع او چندان مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار نگرفت. این موضوع موجب می‌شود این گروه انتظار داشته باشند اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا از سوی دیگر کشورها همراه نشود. در کنار این، تفسیر شماری از معامله‌گران آن است که از آنجا که تحریم‌های جدید در صورت وضع شدن به‌صورتی خواهند بود که به برجام آسیب نزنند، نیازی به نگرانی چندانی نیست. در واقع، به گفته این عده جو بازار نشان داده است با وجود آنکه ترامپ یک ریسک برای همه بازارها از جمله بازار ارز داخلی به شمار می‌آید، معامله‌گران از این ریسک اثر چندانی نپذیرفته‌اند. در چنین وضعیتی نوسانات بازار روز شنبه از آن جهت مهم است که اگر نوسان خاصی در این روز به ثبت نرسد، نشان‌دهنده آن است که برخلاف انتظارات ریسک ترامپی در بازار کم‌اثرتر از تصورات شماری از معامله‌گران باقی خواهد ماند. در این فضا، نوسان‌گیران ارزی روز جمعه سعی داشتند در معاملات پشت خطی و گروه‌های تلگرامی خود پیرامون بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه و احتمال رشد نرخ حواله درهم جوسازی کنند. با این حال باید دید بازار روز شنبه به چنین جوسازی‌هایی چگونه پاسخ خواهد داد؟

     

    هفته کاهشی‌ها

    در دومین هفته بهمن‌ماه، جو بازار بیشتر با کاهشی‌ها همراه بود. دلار در 3 روز ابتدایی هفته گذشته 3 کاهش متوالی را تجربه کرد و از سطح 3 هزار و 850 تومان پایین رفت. شاخص ارزی شنبه گذشته با 6 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 866 تومان رسید. روز یکشنبه این ارز 4 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 862 تومان رسید. کاهشی‌ترین روز بازار در روز دوشنبه رقم خورد. در سومین روز هفته، دلار با 32 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 830 تومان رسید. به گفته فعالان، افت تقاضا مهم‌ترین عاملی بود که در کنار عرضه مساعد بازارساز زمینه‌ساز کاهش قیمت شد. به گفته فعالان، در روزهای ابتدایی هفته تقریبا عامل افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت و همین موضوع موجب شد معامله‌گران غیررسمی ناامیدتر شوند. به‌عنوان مثال، روز دوشنبه، نرخ حواله درهم افت بیشتری را تجربه کرد، همزمان ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان پایین‌تر رفت. روز سه‌شنبه قیمت دلار کمی بالا رفت و با 5 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 835 تومان رسید. با این حال، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه مجموعا این ارز 5 تومان از ارزش خود را از دست داد تا با بازگشت به قیمت 3 هزار و 830 تومان روی نرخ روز دوشنبه بایستد.

    برچسب ها