عصر خودرو

مدیرعامل بانک پارسیان:

عدم وفاق بین نهادهای مؤثر بر رشد اقتصادی

عصر بازار- مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه‌ای کشور برای رشد اقتصادی دو محل افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده مدنظر بوده است، گفت: نه تنها رشد اقتصادی پایداری نداریم بلکه این رشد از محل افزایش بهره‌وری هم نیست.

عدم وفاق بین نهادهای مؤثر بر رشد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، کوروش پرویزیان در پاسخ به این سؤال که آیا رشد اقتصادی 7.4 درصدی امسال که رئیس‌ جمهور اعلام کردند، مبتنی بر نفت است یا این رشد در سایر بخش‌های اقتصادی کشور هم مشاهده می‌شود، گفت: نفت بخش مهمی از اقتصاد و ثروت ملی کشور محسوب می‌شود، بنابراین اگر به موتور محرک اقتصاد تبدیل شود، نامیمون یا مکروه نیست.

    مدیرعامل بانک پارسیان افزود: اما اگر از نفت ارزش افزوده بسیار بالاتری حاصل کنیم، این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه  از همه ظرفیت‌های بخش نفت، معادن و نیروی انسانی برای تولید ارزش افزوده استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: در بخش معادن و نفت  شاهد خام‌فروش هستیم و از نیروی انسانی هم که یک منبع مهم برای تولید ثروت و عاملی برای نشان دادن قدرت اقتصادی کشور است استفاده صحیح نمی‌شود.

    وی بیان داشت: پشتوانه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیروی انسانی کشور است و در این بخش امکان ایجاد اشتغال سریع وجود دارد.

    پرویزیان با اشاره به اینکه برای رشد اقتصادی نیازمند وفاق بین نهادهای مؤثر کشور هستیم، گفت: این وفاق اکنون وجود ندارد.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای افزایش رشد اقتصادی طی برنامه‌های مختلف دو محل بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده مدنظر بوده است، گفت: باید بررسی شود آیا 2.5 درصد بهره‌وری که در سال‌های گذشته پیش‌‌بینی شده محقق شده است، یا خیر.

    مدیرعامل بانک پارسیان افزود: یقینا امکان رشد بهره‌وری و پتانسیل آن در کشور وجود دارد و امکان افزایش رشد اقتصادی هم از این محل امکان‌پذیر است، اما آنچه که طی سال‌های مختلف در عمل اتفاق افتاده این است که ما چنین بهره‌وری را تجربه نکرده‌ایم.

    وی افزود: ارزش افزوده بخش نفت طی سال‌های گذشته به علت افزایش یا کاهش فروش همواره دچار نوسان بوده است.

    پرویزیان با بیان اینکه رشد  اقتصادی در بخش صنعت کشور در سال‌های گذشته نوسان داشته است، گفت: اما رشد اقتصادی بخش کشاورزی در سال‌های مختلف بصورت متعادل و رشد بخش ساخت و ساز و ساختمان دارای نوسان بوده است.

    وی با تأکید بر پایداری رشد اقتصادی حائز اهمیت است،افزود: در بعضی سال‌ها رشد اقتصادی خیلی پایین و حتی منفی است در حالی که برای داشتن یک اقتصاد خوب باید در یک بازه زمانی طولانی مدت رشد اقتصادی تداوم داشته باشد.

    برچسب ها