عصر خودرو

یک فعال صنعت پتروشیمی ا اعلام کرد

ورود برخی بخش های پایین دستی پتروشیمی به بازار دلالی

عصر بازار- عضو هیات مدیره یک شرکت پتروشیمی گفت: شماری از فعالان بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی به بازار دلالی وارد شده اند و گاهی در زمان اوج قیمت و التهاب بازار به خرید دست می زنند که نشان دهنده فعالیت آنها در عرصه واسطه گری به جای تولید واقعی است.

ورود برخی بخش های پایین دستی پتروشیمی به بازار دلالی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمود مجیب درباره برخی گلایه های مطرح شده از سوی صنایع پایین دستی نسبت به اینکه نمی توانند مواد مورد نیاز را از بورس کالا تامین کنند، افزود: نگاهی به آمار عرضه و تقاضا و همچنین معاملات محصولات پتروشیمی نشان می دهد در بیشتر موارد گله صنایع پایین دست، درست نیست.

    وی اضافه کرد: در برخی از موارد صنایع پایین دست گلایه می کنند نمی توانیم مواد مورد نیاز خود را از بورس کالا خریداری کنیم یا اینکه باید بتوانیم به طور مستقیم از پتروشیمی ها خرید کنیم اما واقعیت این است که عرضه و تقاضا و حجم معاملات در بورس کالا نشان می دهد این گلایه ها منطقی نیست.
    عضو هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: متاسفانه برخی تقاضاها که بر سامانه بورس کالا با مجوز «بهین یاب» ثبت می شود، نشان می دهد شماری از صنایع پایین دست، منافع واسطه گری در این بازار را به تولید ترجیح می دهند که این روند به وضوح در شیوه خریدها نمایان است.
    وی گفت: به عنوان نمونه هفته گذشته، برخی از انواع محصولات مانند «پلی اتیلن»ها با حجم مناسبی عرضه شدند اما حجم خرید بسیار اندک بود، در حالی که قیمت مناسب بود و صنایع پایین دست در زمان مناسب بودن قیمت باید خرید کنند.
    وی یادآور شد: گاهی سه نوع (گرید) مشابه در یک روز از سه پتروشیمی متفاوت عرضه می شود و فقط یک گرید متعلق به یک پتروشیمی با حجم بالای تقاضا و رقابت خریداری می شود و گریدهای دیگر بدون خریدار باقی می مانند، این در شرایطی است که اگر خریداران مصرف کننده واقعی بودند، دو گرید مشابه را نیز می خریدند تا برای تولید استفاده کنند؛ اما گریدی مورد تقاضای اصلی آنهاست که در بازار طالب بیشتری دارد.
    به گفته مجیب، این موارد که همگی به دلیل شفافیت معاملات بورس روشن می شود، نشان می دهد گلایه صنایع پایین دست درباره خرید محصولات پتروشیمی در بیشتر موارد درست نیست.
    وی درباره عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: افرادی که همواره به عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران اعتراض دارند 2 دسته می شوند: گروه اول از شفافیت، فراری اند و ترجیح می دهند برای خرید به واسطه ها مراجعه کنند؛ زیرا ردیابی آنها برای مراجع مالیاتی امکان پذیر نیست.
    گروه دوم نیز ترجیج می دهند همواره بدون فاکتور و صورت حساب کار کنند و ارزش افزوده نپردازند و آمار و اطلاعاتی نیز از آنها وجود نداشته باشد.
    به گفته وی،‌عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به سلامت و شفافیت اقتصادی کمک می کند و فعالان این صنعت باید بتوانند در بازار شفاف بورس همسو با توسعه فعالیت هایشان حرکت کنند.
    به گزارش ایرنا، در ماه های گذشته فشارهای گسترده ای برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا وارد شد که تاکنون با مقاومت دولت و مجلس شورای اسلامی روبرو شده است و مقام های دولتی بر ادامه عرضه محصولات در بورس با هدف شفاف سازی معاملات تاکید کرده اند.
    کارشناسان بارها نسبت به خروج محصولات پتروشیمی از بورس که سبب جولان دلالان در بازار محصولات پتروشیمی می شود ،هشدار داده اند.
    بر اساس قانون، پتروشیمی های بالادستی باید برای حمایت از تولید داخل و شفاف سازی معاملات، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا از این طریق محصولات به فروش برسد.
    حجم معاملات محصولات پلیمری در هفته منتهی به نهم بهمن امسال به 43 هزار و 907 تن رسید.
    بتازگی شورای رقابت نیز در یازدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، با رای قاطع اعضا عرضه محصولات حراج ( off) در بورس را به تصویب رساند.
    بدین تربیت، همه محصولات پتروشیمی به عرضه در بورس کالا ملزم شدند و معاملات خارج از آن ممنوع است، البته اگر محصولات پتروشیمی حراج ( off) در تالار فرعی به فروش نرفت، شرکت تولیدکننده به صورت موردی و با مجوز کارگروه می‌تواند آن را در خارج از بورس به فروش برساند.

    برچسب ها