عصر خودرو

بررسی سمت و سوی بازار نفت در سال ۲۰۱۷

بازیگران بزرگ بازار، دلار و سرانجام توافق کاهش تولید

عصر بازار- قراردادهای آتی نفت خام WTI(فوریه) در ۱۷ ژانویه با رشد ۰.۲ درصدی روی رقم ۵۲ دلار و ۴۸ سنت بسته شد. می‌توان گفت، قیمت نفت خام در هفته سوم ژانویه در محدوده بالاترین قیمت های ۱۸ ماه اخیر قرار داشت، چراکه ضعف دلار آمریکا از قیمت نفت در این روزها حمایت کرد.

بازیگران بزرگ بازار، دلار و سرانجام توافق کاهش تولید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، دومین عامل مربوط به اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر رعایت توافق کاهش تولید بود. گفته می شود، تولید نفت این کشور به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز رسیده که به معنای کمترین میزان در 22 ماه اخیر است. 

    همچنین انجام تعهدات روسیه نسبت به کاهش تولید و پیش بینی افزایش تقاضای چین از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت در روزهای مورد اشاره بودافزایش قیمت نفت خام تاثیر مثبتی بر اکتشاف نفت و گاز و درآمدزایی شرکت های تولیدی دارد. 

     

    شاخص دلار و قیمت نفت

    شاخص دلار آمریکا در 17 ژانویه امسال با کاهش 0.9 درصدی به 100.3 رسید. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته که دلار قوی دارای تاثیر منفی بر رقابت پذیری در آمریکاست. این سخنان، دلار را تحت فشار قرار داد. 

    نمودار 1- تاثیر دلار آمریکا بر نفت WTI

    Image

     

    قراردادهای آتی نفت خام WTI(فوریه) در روز 18 ژانویه با رشد 0.4 درصدی، هر بشکه 52 دلار و 70 سنت بسته شد. در این روز انستیتو نفت آمریکا(API) گزارش موجودی نفت خام را منتشر کرد که حاکی از کاهش 900 هزار بشکه ای در مقایسه با هفته منتهی به 13 ژانویه بود.

    اگرچه موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 29 آوریل 2016 به بالاترین میزان افزایش یافته بود، اما از آن زمان تا ژانویه امسال، میزان موجودی حدود 11 درصد افت را تجربه کرد. کاهش موجودی از افزایش قیمت حمایت می کند و طی مدت یادشده قیمت نفت 15.2 درصد رشد داشت.

    نمودار 2- تاثیر موجودی نفت خام آمریکا بر قیمت نفت

    Image

     

    تولید اوپک و بازار نفت 

    اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) برآورد کرده که تولید نفت خام اوپک در دسامبر 2016 با افت 210 هزار و 175 بشکه در روز در مقایسه با ماه قبل از آن به 33.5 میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر با افت 0.6 درصدی نسبت به ماه قبل از آن و رشد 4 درصدی سالانه مواجه شده است.

    نمودار 3- تاثیر تولید نفت خام اوپک بر نفت برنت

    Image

     

    افت تولید ماهانه به دلیل کاهش تولید عربستان، عراق، نیجریه و ونزوئلا بوده است. رکورد تولید اوپک مربوط به نوامبر 2016 با 33.7 میلیون بشکه در روز بود.

    EIA پیش بینی کرده که تولید نفت خام اوپک در سال های 2017 و 2018 به طور میانگین به 33.2 میلیون و 33.7 میلیون بشکه در روز برسد. با این وجود، پیش بینی می‌شود، تولید اوپک در ژانویه 2017 به دلیل توافق کاهش تولید 32.5 میلیون بشکه در روز باشد. 

     

    تولید نفت خام آمریکا

    گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) نشان داد که تولید نفت خام آمریکا در اکتبر 2016 با افزایش 232 هزار بشکه ای نسبت به ماه قبل از آن به 8.8 میلیون بشکه در روز رسید.

    نمودار 4ارتباط بین تولید نفت خام آمریکا و قیمت نفت WTI

    Image

     

    تولید نفت خام آمریکا در آوریل 2015 با ثبت 9.6 میلیون بشکه در روز به اوج خود رسیده بود. در سپتامبر 2016 نیز میزان تولید نفت آمریکا با ثبت 8.6 میلیون بشکه در روز به کمترین میزان از مارس 2014 کاهش یافت.

    کاهش قیمت نفت خام و افزایش هزینه تولید برای تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا منجر به افت تولید در این کشور شد. EIA برآورد کرده که تولید نفت آمریکا در سال 2017 به 9 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اجرای موفق سیاست های پیشنهادی دونالد ترامپ در بخش انرژی می تواند سبب افزایش فعالیت های حفاری و تولید نفت در آمریکا شود. البته این مساله می تواند به قیمت نفت در سال 2017 فشار وارد کند.

     

    نقش روسیه در بازار

    روسیه، بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان است. بنابر اعلام وزارت انرژی روسیه، تولید نفت خام این کشور در دسامبر 2016 به 11 میلیون و 210 هزار بشکه در روز رسید.   

    اوج تولید نفت این کشور مربوط به دوران شوروی سابق با تولید 11 میلیون و 410 هزار بشکه در روز بود. این کشور برای 10 سال پیاپی، بزرگترین تولیدکننده نفت خام بوده است. تولید نفت خام روسیه در سال 2016 به طور میانگین 10 میلیون و 970 هزار بشکه در روز برآورد شد. 

    بررسی های بازار نشان می دهد که تولید نفت خام روسیه در سال 2017 با افزایش 170 هزار بشکه ای مواجه می شود و به 11 میلیون و 140 هزار بشکه در روز می رسد.

    نمودار 5- تاثیر تولید نفت خام روسیه بر نفت برنت

    Image

     

    برآورد EIA از تولید امسال نفت روسیه، 11 میلیون و 360 هزار بشکه است. روسیه و اوپک نقش مهمی در توافق کاهش تولید که سبب حمایت از قیمت شده است، ایفا می کنند. روسیه تعهد خود را نسبت به توافق کاهش تولید نفت در نیمه نخست 2017 نشان داده است. 

    نظر سنجی رویترز نشان می دهد که تولید نفت این کشور در نیمه دوم 2017 و بعد از منقضی شدن توافق کاهش تولید، افزایش خواهد یافت.

     

    وضعیت تولید و بازار

    قیمت نفت خام از نوامبر گذشته تاکنون 20 درصد افزایش یافته است. اوپک با کاهش 2 میلیون بشکه ای و تولیدکنندگان غیراوپک با افت 600 هزار بشکه ای تولید از آغاز ژانویه 2017 موافقت کرده اند

    با این وجود، بازارها با دیده شک و تردید به رعایت سهمیه بندی از سوی تولیدکنندگان بزرگ می نگرند. به هر حال توافق کاهش تولید برای شش ماهه نخست 2017 ادامه می یابد.

    وزیر نفت عربستان گفته که شاید توافق بعد از شش ماه تمدید نشود، چراکه وی تصور می کند، بازار نفت بعد از پایان نیمه نخست امسال به تعادل می رسد. 

    اگر توازن بازار نفت با تاخیر مواجه شود، آن گاه ممکن است شاهد تداوم کاهش تولید برای شش ماه دیگر باشیم.کاهش تولید و کاهش مازاد عرضه از افزایش قیمت ها در نیمه نخست 2017 حمایت می کند. 

    نمودار 6پیش بینی سطح تولید اعضای اوپک در ژانویه 2017 

    Image

     

    از طرفی افزایش قیمت می تواند سبب افزایش تولید در کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا در سال 2017 شود. همچنین پیش بینی افزایش تولید از سوی لیبی، ایران و نیجریه می تواند به قیمت ها فشار وارد کند.  

    منبع: مارکت رئالیست 

     

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها