عصر خودرو

سفیر عراق در تهران:

مذاکره برای حل مشکل واردات برق از ایران ادامه دارد

عصر بازار- سفیر عراق در تهران گفت: نمایندگان ۲ کشور در زمینه مسائل برق و انرژی درباره ازسرگیری صادرات برق ایران به عراق در حال مذاکره اند و به سبب حکمفرمایی روح برادرانه بر روابط کنونی، مشکلات موجود بزودی برطرف می شود.

مذاکره برای حل مشکل واردات برق از ایران ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، راجح الموسوی درباره صادرات برق ایران به عراق افزود: برخی مطالبات مالی بین 2 کشور دوست و همسایه یعنی ایران و عراق، همچون بروز اختلاف بین اعضای یک خانواده امری طبیعی است اما با توجه به روحیه برادرانه و تعامل بین 2 طرف نگرانی نداریم و مطمئنیم مشکلات به آسانی حل می شود.
    وی تصریح کرد: مهم این است که 2 کشور به حل مشکلات دوجانبه تمایل دارند و هرازگاه بروز برخی اشکالات سیاسی، اقتصادی یا تجاری در این مسیر، طبیعی است.
    سفیر عراق در ایران تاکید کرد روح برادرانه ای که بر روابط 2 کشور حکمفرماست سبب می شود مشکلات بسادگی حل شود.
    بر اساس این گزارش، چندی پیش وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت صادرات برق به عراق گفت: مذاکره با مسوولان عراقی ادامه دارد اما هنوز قرارداد جدیدی امضا نشده و به همین دلیل صادرات به این کشور متوقف است.
    «حمید چیت چیان» میزان بدهی برقی بغداد را یک میلیارد و 200 میلیون دلار برشمرد که به دلیل پایین آمدن درآمدهای نفتی (متاثر از کاهش قیمت نفت)، قادر به پرداخت آن نیست و از این رو، از آغاز دی ماه صادرات برق به این کشور متوقف شد.

    ** تامین امنیت مهندسان و پیمانکاران ایرانی در عراق
    راجح الموسوی همچنین درباره تامین امنیت مهندسان و پیمانکاران ایرانی در عراق گفت: اکنون عراق به نمایندگی از کل جهان در حال جنگ با تروریست های داعش است؛ البته این روزها حوادث تروریستی حتی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مانند کانادا، فرانسه، انگلیس و روسیه رخ می دهد.
    به گفته این مسوول، عراق در پی تامین امنیت همه افراد خارجی بویژه ایرانیانی است که برای توسعه و آبادانی این کشور تلاش می کنند.
    وی یادآوری کرد: امروز وضعیت امنیت در عراق به مراتب از گذشته بهتر شده است، در حالی که پیش از این هر روز 30 تا 50 دستگاه خودرو در عملیات های تروریستی در سراسر این کشور منفجر می شد؛ با پیروزی هایی که بتازگی در برخی جبهه های جنگ در عراق به دست آمده، این موارد کمتر از گذشته شده است.
    سفیر عراق در تهران تصریح کرد: تروریست ها می کوشند منافع ایران در عراق را به خطر اندازند اما حادثه اسفناک نیروگاه «دبیس» یا موارد مشابه نباید ایران را از حضور در عراق و اجرای طرح ها بازدارد، زیرا نهادهای ذیربط به حمایت از همه خارجی های حاضر در عراق بویژه ایرانیان می پردازند.
    بر اساس این گزارش، سی ام مهرماه گذشته اعضای گروه تروریستی داعش در حمله به مناطقی از شهر کرکوک عراق، به نیروگاه دبیس این شهر یورش بردند و با تیرباران محل اقامت مهندسان ایرانی، چهار تن از آنان را به شهادت رساندند و سه تن دیگر را زخمی کردند.
    وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران چندی پیش گفت هنوز درباره پرداخت هر گونه غرامت از سوی عراق به ایران بابت این حادثه تروریستی نتیجه ای به دست نیامده است.
    مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) در پی بروز حادثه دبیس تاکید کرد در شرایط کنونی منطقه و ناامنی های موجود، صنعت انرژی کشور بویژه صادرات تجهیزات آب و برق به حمایت ویژه نهادهای حکومتی نیازمند است.
    به گفته «بهمن صالحی»، شرکت های فعال در این عرصه با مشکل نبود حمایت امنیتی در کشورهای پر ریسک منطقه، حمایت اندک بانک ها، بی مهری شرکت های بیمه و حتی شرکت های حمل و نقل روبرویند.
    صالحی عراق را اولویت ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دانست و تاکید کرد شرکت صانیر به شرط تامین امنیت از سوی عراق آماده تکمیل همه طرح های نیمه تمام خود در این کشور است.
    چهارشنبه گذشته کویت از برنامه ریزی های لازم برای آغاز روند صادرات برق به عراق خبر داد.
    وزیر آب و برق کویت اعلام کرد: پس از رایزنی های مشترک با طرف عراقی، کمیته ای برای بررسی راهکارهای مناسب تشکیل شده است

    برچسب ها