عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفت و گویی طی هفته گذشته نقش بورس کالا را در تامین مالی بنگاه ها مهم عنوان کرد و گفت: بورس کالا قادر خواهد بود به معادن کوچک و متوسط و تولیدکنندگان خرد در تامین مالی کمک کند. همچنین این بورس در توازن بخشیدن به عرضه و تقاضا، شفافیت قیمت، حمایت از تولیدکننده و نهایتاً اقتصاد کالاهای مختلف در کشور یاری می رساند.

    مهدی کرباسیان در ادامه افزود: سازمان ایمیدرو از راه‌اندازی بورس کالا و به‌ویژه بورس کالاهای غیر کشاورزی حمایت کرد؛ بنابراین از طرف سازمان ایمیدرو اصرار بر این است که بورس کالا باید با قدرت بیشتر در زمینه عرضه و تقاضای محصولات معدنی به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بورس کالا قادر خواهد بود به بخش معادن کوچک و تولیدکنندگان خرد در تامین مالی کمک کند.

    انعکاس مطلوب بازار سرمایه در برنامه توسعه ششم

    صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری که دوشنبه گذشته تحت عنوان بودجه سال 96 و انتظارات بازار سرمایه از مجلس شورای اسلامی درباره لایحه آن با حضور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران عامل نهادهای مالی و فعالین بازار سرمایه برگزار شد.

    در ابتدای این نشست محمد رضا پور ابراهیمی با بیان اینکه بودجه سال 96 بر مبنای برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی آن تدوین شده است عنوان کرد: برنامه ششم توسعه به صحن علنی آمده و حدود 140 ماده از آن تصویب شده و بازار سرمایه در این برنامه به خوبی دیده شده است، بنابر این از آنجا که بورس یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور است و در برنامه ششم توسعه بازار سرمایه بویژه حوزه بورس کالا و اوراق بدهی اقدامات گسترده ای پیش بینی شده است.

    راه اندازی بورس زعفران تا پایان دهه فجر

    مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته از راه اندازی بورس زعفران تا پایان دهه فجر خبر داد و گفت: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران است و از آنجا که این بازار در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است باید منسجم گردد و از استانداردهای روز بهره مند شود تا محصول زعفران را در قالب های بهتری به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

    حامد سلطانی نژاد گفت: معاملات گواهی سپرده زعفران تا پایان دهه فجر با همکاری تعاونی روستایی و تولید کنندگان زعفران در خراسان اغاز می شود.

    حذف دلالان کشاورزی با تقویت بورس کالا

    از سویی نماینده مردم شهربابک درمجلس طی هفته گذشته در رابطه با حذف دلالان از بورس کالا گفت:حذف دلالان و واسطه گران غیرضروری، بدون شک موجب افزایش قیمت خرید از کشاورزان و کاهش قیمت فروش به خانوارها خواهد شد.

    علی اسدی کرم در ادامه افزود:همچنین تقویت بورس کالا موجب آن خواهد شد که تعاونی ها بتوانند در فضایی شفاف محصولات خود را به خریداران عمده واقعی، و نه  دلالان، عرضه کنند.

    تلاش دولت برای ورود بنگاه‌های کوچک اقتصادی به بورس کالا

    معاون وزیر و رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز طی هفته اخیر از تلاش دولت برای ورود بنگاه‌های کوچک به بازارهای سرمایه و بورس کالا خبر داد.

    علی یزدانی در مراسم افتتاح واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی اشتهارد که سه‌شنبه  گذشته برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: ورود به بورس کالا یکی از اقدامات مهمی بود تا بنگاه‌ها بتوانند محصولات خود را در این بورس ارائه دهند.

    استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی بخش کشاورزی

    مدیرعامل بانک کشاورزی طی هفته اخیر و در جمع خبرنگاران، فعالیت های بانک کشاورزی در ماه های گذشته را برشمرد و اعلام کرد: بانک کشاورزی یکی از موفق ترین کارگزاری ها را در بازار سرمایه دارد و در بورس کالا هم بسیار فعال است.

    مرتضی شهیدزاده ادامه داد: در بورس کالا در زمینه خرید و فروش محصولاتی مثل ذرت، شکر، کشمش، زعفران و فعالیت گسترده داریم.

    تغییر نقش دولت از "دخالتی" به "نظارتی"

    عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس خانه اقتصاد ایران در گفت و گویی به عملکرد بورس کالا در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: بررسی عملکرد بورس کالای ایران در اقتصاد ما بیانگر آن است که با وجود مشکلات و رکود اقتصادی حاکم بر کشور، اما این بورس هر سال کامل تر از سال گذشته عمل کرد و خدمات بهتری را ارائه داده است، اما برای قرار گرفتن بر ریل توسعه و رونق اقتصادی باید به زیرساخت هایی همچون رشد توانمندی شرکت های تولیدی، رعایت اصول تولید، اعمال مشوق ها و مکانیسم بازار به صورت همزمان توجه شود.

    ابراهیم جمیلی در ادامه افزود: با توجه به مهیا بودن بورس کالا در کشور، دولت باید با استفاده از ظرفیت های این بازار، از نقش مداخله گرانه خود و اداره امور به صورت دستوری فاصله بگیرد و با شفاف سازی سیاست ها در قبال بازارهای مختلف، علاوه بر نظارت بر تحولات و روند قیمت گذاری ها، مقدمات بازگشت رونق و رقابت اقتصادی را فراهم کند.

    امکان انجام معاملات الگوریتمی و پربسامد در بورس کالا

    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار طی هفته اخیر در نامه ای به مدیرعامل بورس کالای ایران، انجام معاملات الگوریتمی و نیز معاملات پربسامد را بلامانع اعلام کرد.

    در نامه سید احمد عراقچی به حامد سلطان نژاد آمده است: در راستای توسعه ابزارهای معاملاتی، گسترش ضریب نفوذ و تسهیل هرچه بیشتر معاملات در بورس کالای ایران، بدین وسیله به استحضار می رساند انجام معاملات الگوریتمی (Algorithmic trading) ونیز معاملات پربسامد(high - frequency) از نظر سازمان بورس واوراق بهادار، بلامانع بوده و معامله گران بورس کالای ایران می توانند برای انجام معاملات از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده کنند.

    بهبود اوضاع صنایع کوچک با ورود به بورس کالا

    مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی هفته اخیر از صادرات شش میلیون دلاری کالا از صنایع کوچک این استان خبر داد.

    سیاوش وحدت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیشتر این کالاهای صادر شده شامل پلاستیک و فرش بوده است، گفت: میزان صادرات کالا از سوی صنایع کوچک این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و حضور صنایع کوچک در بورس کالا موجب می شود تا تولیدکنندگان بتوانند خرید مواد اولیه، بازاریابی و فروش محصولات کالاهای خود را راحت تر انجام دهند.

    تنظیم بازار شکر با مکانیسم بورس کالا

    مدیر عامل شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت : شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در جهت اتخاذ سیاست های درست وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار شکر، اقدام به عرضه و فروش شکر سفید در بورس کالا به مصرف کنندگان نهایی شکر می کند .

    علیرضا حمیدی افزود: با توجه به این نکته که به تازگی مشاهده می شود حرکت هایی در جهت برهم زدن بازار شکر در کشور و مقابله با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در حال صورت گرفتن است ، شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی اقدام به عرضه مستقیم شکر در بورس کالای کشور به کارخانه های تولیدی مصرف کننده شکر می کند  .

    جدیدترین شماره دوماهنامه پیام اقتصادی و فصلنامه انگلیسی منتشر شد

    جدیدترین شماره نشریه دوماهنامه تخصصی پیام اقتصادی بورس کالا و فصلنامه انگلیسی بورس کالای ایران ویژه پاییز 95 علاوه بر چاپ، بصورت الکترونیکی نیز طی هفته اخیر منتشر و بر روی سایت رسمی و پایگاه خبری بورس کالای ایران قرار گرفت.

    در هشتمین شماره نشریه پیام اقتصادی بورس کالا که شامل شش فصل مجزا است،  علاوه بر مهمترین رویدادها؛ مناسبات تجاری بورس کالا در عرصه بین المللی و نظام انبارداری در این  عرصه، دیدگاه هایی در خصوص مشوق های صادراتی، حذف رانت و دلالی و عبور از اقتصاد سنتی، تامین مالی،  معاملات سلف گندم در تالار محصولات کشاورزی و نهایتاً گزارش هایی ا زآمار معاملات و ارزش آن در بورس کالای ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    برچسب ها