عصر خودرو

در هفته گذشته رقم خورد؛

معامله بیش از ۱۰۰ هزار تن فولاد در بورس کالا

عصر بازار- فولاد به‌عنوان پرمصرف‌ترین فلز در دنیا، جایگاه بسیار ویژه‌ای در بورس‌های کالایی دارد و همواره بخش عمده‌ای از معاملات فلزات به آن اختصاص دارد. در ایران نیز جایگاه بورس کالا برای فولادسازان و نیز خریداران به‌خوبی شناسایی شده و فولاد از محصولات اصلی تالار نقره ای به شمار می رود؛ به‌طوری که یکی از هفته‌های پررونق در بورس کالا طی هفته جاری رقم خورده است.

معامله بیش از ۱۰۰ هزار تن فولاد در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اخبار فلزات، پس از اینکه رکود بر صنایع فلزی کشور و به‌ویژه صنعت فولاد حاکم شد، فعالان این بازار و مسئولان، یکی از راهکارهای خروج از این شرایط را استفاده از بورس کالا عنوان کردند. در واقع بورس کالا با فراهم آوردن روش‌های جدید معاملاتی و ابزارهای مالی، امکان معامله آسان فولادسازان را با خریداران بدون دخالت واسطه‌ها را فراهم کرد. فولادسازان و خریداران محصولات فولادی نیز از این موقعیت پیش‌آمده برای خروج از رکود استفاده کردند و با افزایش معاملات خود در بورس کالا، زمینه تدریجی خروج صنعت فولاد را از رکود فراهم کردند. نمودار 1 نشان می‌دهد که طی هفته جاری، بیش از 92 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که با توجه به مچینگ بودن نوع برخی از آن‌ها، بیش از 112 هزار تن تقاضا صورت گرفت و در این میان حدود 104 هزار تن محصول فولادی معامله شدند و به فروش رفتند. در میان محصولات فولادی عرضه شده در هفته جاری حاکمیت با محصولات تخت است و در این میان حدود 80 هزار تن محصول تخت در بورس کالا معامله شد. همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، شمش بلوم با عرضه 40 هزار تن بیشترین میزان عرضه را به خود اختصاص داد. این در حالی است که انواع ورق‌های گرم با 62 هزار تن، بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز شمش بلوم با 24 هزار تن، بیشترین معامله در مورد آن انجام شد.

    در میان شرکت‌های فولادی حاضر در بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و عرضه‌کننده محصول فولادی تخت در بورس کالا به‌شمار می‌رود. نمودار 2 نشان می‌دهد که این شرکت بیش از 49 هزار تن محصول در بورس کالا عرضه کرد. البته لازم به ذکر است که برخی از عرضه‌های فولاد مبارکه از طریق سیستم مچینگ ثبت می‌شود و در آن میزان عرضه ثبت نمی‌شود. با این حال محصولات فولاد مبارکه با تقاضای 80 هزار تنی مواجه شدند که در این میان این شرکت توانست حدود 79 هزار تن محصول را معامله کند و به فروش برساند. همان‌طور که در نمودار 2 مشخص است، شرکت فولاد خوزستان نیز با عرضه 40 هزار تنی شمش بلوم، خود را به‌عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ محصولات فولادی در این هفته مطرح کرد. در مقابل، این شرکت با تقاضای 31 هزار تنی مواجه شد و توانست حدود 25 هزار تن محصول را به فروش برساند. علاوه بر دو فولادساز فوق، شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، نورد و تولید قطعات فولادی و نیز صنایع فولاد هیربد زرندیه نیز به ترتیب هر یک به میزان 144 تن، 1000 تن و 1320 تن به عرضه محصول در بورس کالا اقدام کردند که در این میان تنها ذوب آهن اصفهان موفق شد 144 تن سبد مخلوط را معامله کند. در مجموع به‌نظر می‌رسد اقبال خریداران به سمت شرکت‌های بزرگ است.

    برچسب ها