عصر خودرو

سناریوهای جدید یکسان سازی ارز

دلار تک نرخی چقدر است؟

عصر بازار- معاون وزیر اقتصاد با تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی دولت به منظور تک نرخی شدن ارز و کاهش شکاف بین نرخ مبادله ای و بازار آزاد گفت: دولت در سال ۹۶ با فراهم شدن روابط کارگزاری بانک ها، ارز تک نرخی را عملیاتی خواهد کرد.

دلار تک نرخی چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبِنا، محمود میرشجاعیان، درباره برنامه دولت برای تک نرخی کردن ارز و پیش بینی های جدید صورت گرفته پیرامون آن گفت: دولت از ابتدای امسال اعلام کرده بود که به دنبال تک نرخی کردن ارز است و پیگیری های مربوط به آن توسط وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت صورت می گرفت.

    بر اساس این گزارش، معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهارداشت: از سویی بانک مرکزی نیز به دنبال تحقق ارز تک نرخی بود و در این زمینه نرخ های متفاوتی بین 3600 تا 3700 تومان ارائه و درباره آن تحلیل هایی ارائه شد.

    میرشجاعیان افزود: دو سیاست در اینباره پیگیری شد که بتوان ارز تک نرخی را عملیاتی کرد. یک مورد این بود که آرام آرام نرخ ارز مبادله ای افزایش یابد تا به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک شود و از سویی نیز سبد کالاهای مشمول دریافت ارز مبادله ای کوچک شود.

    وی تاکید کرد: قائدتا وقتی سبد کوچک سازی می شود کالاها با نرخ ارز آزاد مبادله می شوند؛ بنابراین دولت هر دو کار را انجام داد و شکاف بین نرخ مبادله ای و بازار آزاد ارز تقریبا به حدود 14 درصد رسید و امروز نیز شکاف قیمتی شدیدی وجود ندارد.
    این مقام مسئول در وزارت اقتصاد افزود: با تقویت نرخ دلار در بازار جهانی و در برابر پول کشورهای مختلف، به نوعی ارزش پول ملی کشورها با کاهش مواجه شد و این افت ارزش پول ملی در برخی کشورها شدید بوده است.
    به گفته میرشجاعیان، ین ژاپن و لیر ترکیه نمونه دو ارزی هستند که در مقابل دلار آمریکا ارزش زیادی را از دست دادند ولی در ایران افت ارزش ریال در برابر دلار کنترل شد. دلار در مواقعی به بالای 4 هزار تومان رسید، اما دوباره به کانال 3800 تومان بازگشت.
    معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهارداشت: به دلیل اینکه شکاف بین نرخ ارز آزاد و مبادله ای زیاد نیست می توانیم این دو نرخ را به هم برسانیم و از سویی کالاهایی که با ارز مبادله ای تامین می شوند هم خیلی زیاد نیستند و دارای سبد کوچکی هستند.
    وی افزود: دولت در سال 95 هدف تک نرخی کردن ارز را داشت ولی به دلیل اتفاقات در بازار ارز جهانی، این اتفاق در سال 96 پیگیری خواهد شد. دولت در تک نرخی کردن ارز تعللی نداشته ولی برای اجرای کامل پروژه لازم است تا روابط کارگزاری به اندازه ای تسهیل شود که هر زمانی بانک تصمیم به مبادله ارز گرفت بتواند پول را تزریق کند.
    میرشجاعیان تصریح کرد: بنابراین چیزی که در یکسان سازی نرخ ارز اهمیت دارد این است که شرایط آن حفظ و ارز تک نرخی باقی بماند؛ به عبارتی ارز تک نرخی نباید مقطعی باشد و دولت می خواهد زمانی آن را اجرایی کند که مطمئن باشد می تواند آن را مدیریت کند.
    این مقام مسئول در وزارت اقتصاد گفت: نرخی که به عنوان ارز تک نرخی تعیین می شود باید نرخ منطقی باشد و دولت به دنبال انتخاب نرخ غیرمنطقی نیست که مجبور باشد بعد از مدتی از تصمیم خود بازگردد.
    وی خاطرنشان کرد: پیش از این و قبل از شوک قیمتی، پیش بینی های قیمتی برای دلار بر روی 3600 تومان بود، ولی حالا این شرایط تغییر کرده است.

    برچسب ها