عصر خودرو

گزارش تحلیلی معادلات محصولات پلیمری در هفته دوم بهمن؛

تداوم افزایش حجم و ارزش معاملات

عصر بازار- در این هفته ۷۷.۳۲۴ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که ۱۴۳.۷۹۰ تن تقاضای خرید داشت و در نهایت ۵۲.۱۷۹ تن از آن به ارزش ۱/۲۰۷۷ میلیارد ریال دادوستد گردید.

تداوم افزایش حجم و ارزش معاملات
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، به این ترتیب علیرغم وعده های داده شده هنوز هم مقدار عرضه ها نسبت به تقاضا پایین بوده و در این هفته نیز شاهد کاهش حدوداً 8 درصدی مقدار عرضه ها بودیم، از طرف دیگر همانگونه که در گزارش هفته گذشته پیش بینی شده بود با نزدیکی به روزهای پایان سال و نیز تقارن با اوج مصرف برخی از محصولات پرطرفدار، شاهد افزایش حدوداً 16 درصدی مقدار تقاضا و نیز 8/12 در حجم و 5/13 درصدی ارزش معاملات بودیم.

     

    ImageImage

    البته در این هفته طی اعلامیه ای دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی مجوز فروش محصولات در خارج از بورس به شرط 2 بار عرضه و عدم معامله را ملغی کرد و این امر را به اخذ مجوز خاص برای فروش داخلی از این شورا منوط کرد.

    در ادامه وضعیت معاملات چند محصول پلیمری پرطرفدار در این هفته مورد بررسی قرار داده میشود.

    1- پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

    در این هفته 5200 تن از این محصول (2500 تن مربوط به پتروشیمی شازند و 2700 تن پتروشیمی امیر کبیر) در بورس کالا عرضه شد که در دو محموله به ترتیب با 1/10 و 7/10 درصد رقابت (بالاتر از قیمت پایه)، به طور کامل دادوستد شدند. به این ترتیب هرچند مقدار عرضه ها 5/40 درصد بیشتر از هفته گذشته بود اما مقدار تقاضا نیز به دلیل ذکر شده در گزارش قبلی (نزدیکی به فصل مصرف) 6/47 درصد افزایش داشت.

    Image

    در بازار آزاد نیز هر چند در روز قبل از عرضه محصولات در بورس کالا قیمت ها با افت همراه بود و به 4870 (محصول پتروشیمی شازند) رسید اما با توجه به رقابت به ثبت رسیده قیمت ها اندکی رشد داشت و به 4880 تومان رسید.

    با این توضیحات هر چند وضعیت بسیاری از محصولات مرتبط با قیمت های پایه جدید می باشد اما با توجه به نزدیکی به اوج مصرف و افزایش تقاضا، تداوم وضعیت رقابتی کنونی (و افزایش بیشتر قیمت ها) محتمل به نظر می رسد.

    2- پلی اتیلن ترفتالات بطری

    در این هفته نیز شاهد رشد مقدار عرضه ها بودیم به طوریکه 5.929 تن انواع این محصول در بورس کالا عرضه شد که 7/14 درصد بیشتر از هفته گذشته بود. با اینحال حجم تقاضا اندکی (3/2 درصد) رشد داشت. از نکات قابل توجه معاملاتی این گروه می توان به موارد زیر اشاره داشت.

    1- در این هفته خبری از عرضه پرطرفدار 821 نبود. این امر موجب گردید بر خلاف بسیاری از گرید ها، قیمت این محصول در بازار آزاد با رشد همراه شود.

    2- محصول گرید 732 در این هفته عرضه شد که معاملات آن با 7/3 درصد رقابت (بالاتر از قیمت پایه) مواجه شد. این درحالی است که گرید 781 مانند هفته گذشته با رقابت 6/4 درصدی مواجه شد و سایر محصولات به قیمت پایه دادوستد شدند.

    3- گرید 825 در قالب قراردادهای بلند مدت و گرید 845 بدون اینکه متقاضی خرید داشته باشند از تابلوی بورس خارج شدند. با توجه به تداوم عرضه ها و نیز بالا رفتن موجودی انبارها، به نظر می رسد معاملات این محصولات در هفته آینده تابعی از قیمت های پایه جدید باشد که در صورت کاهش قیمت ها، افزایش حجم تقاضا و افزایش مقدار رقابت دور از ذهن نیست.

    3- پلی پروپیلن نساجی

    هر چند در چند ماه گذشته این محصول از جمله محصولات پرطرفدار بوده اما کاهش مداوم مقدار عرضه ها به این تقاضا افزود به طوریکه از 9 محموله عرضه شده تعداد 8 محموله با سقف قیمت و به صورت تسهیم به نسبت خریداری شدند و تنها محموله گرید CR380 پتروشیمی پلی نار با رقابت 9/3 درصدی خریداری شد.

    به این ترتیب در این هفته 3.852 تن انواع این محصول عرضه شد که 59.728 تن تقاضای خرید داشت و در نهایت تماما دادوستد گردید. بررسی آمارها نشان می دهند مقدار عرضه ها 3/35 درصد کمتر و حجم تقاضا 9/20 درصد بیش از هفته گذشته بود.

    نام هفته

    عرضه

    تقاضا

    حجم معاملات

    هفته پایانی دی ماه

    7,719

    30,822

    7,719

    هفته اول بهمن ماه

    5,955

    49,403

    5,955

    هفته دوم بهمن ماه

    3,852

    59,728

    3,852

     

    در این هفته خبری از عرضه محصولاتی مانند C30S و نیز 510L نبود و حجم سایر گرید ها نیز کاهش محسوس داشت. لذا همانگونه که قبلا نیز پیش بینی شده بود در صورت تداوم وضعیت کنونی (عرضه های پایین)، رشد و تقاضا و خرید به صورت تسهیم به نسبت، قابل انتظار است.

    4- پلی پروپیلن شیمیایی

    در این هفته هر چند مقدار عرضه این محصولات رشد 4/9 درصدی نسبت به هفته گذشته داشت و 3.688 تن انواع این محصول عرضه گردید اما بسیاری از گریدهای پرطرفدار نظیر ZH150MA و نیز ZH 500 M نوید زرشیمی عرضه نشد و در ضمن برخی از گرید های تولیدی نوید زرشیمی نظیر EPS 48 R نیز با کاهش مقدار عرضه مواجه شدند. این امر موجب گردید رقابت برای خرید محصولات مشابه و نیز گریدهایی که کاهش مقدار عرضه داشتند بالا گرفته و بر خلاف چند هفته گذشته که شاهد ثبات در معاملات این گروه از محصولات پلیمری بودیم. در این هفته نیمی از محموله های عرضه شده (در این هفته 10 محموله عرضه شده بود) با رقابت خریداری شدند که رقابت تا حداکثر سقف قیمتی برای گرید EP548R پلی پروپیلن جم، بیشترین رقابت برای خرید محصولات عرضه شده این گروه بود.

    Image

    به نظر می رسد در صورت بازگشت عرضه ها به وضعیت قبلی و عرضه محصولات پرطرفدار، شاهد بازگشت به ثبات باشیم که در غیر اینصورت افزایش میزان رقابت برای خرید، دور از ذهن نخواهد بود.

    5- پلی وینیل کلراید

    در این هفته مقدار عرضه ها با 15 درصد رشد نسبت به هفته گذشته همراه بود که به این ترتیب 13.378 تن انواع محصولات پلی وینیل کلراید در بورس عرضه شد که افزایش چشمگیر محصول S65 پتروشیمی اروند به مقدار 3980 تن (در این هفته 4180 تن از این محصول عرضه گردید) بزرگترین افزایش مقدار عرضه ها بود.

    هر چند در این هفته نیز کانون توجه خریداران گرید S65 بود اما به دلیل افزایش عرضه مذکور، اندکی از رقابت برای خرید محصول پتروشیمی بندر امام کاسته شد اما با اینحال محصولات پتروشیمی بندر امام، غدیر و اروند به این ترتیب با 5/8، 4/4 و 4 درصد رقابت (بالاتر از قیمت پایه) تماما خریداری شدند.

    در این هفته پس از مدت ها محصول E6834 که سال ها به دلیل مداومت در عرضه و خرید خارج از بورس خریداری نداشت و پس از اخبار منتشره مبنی بر عدم تولید آن توسط پتروشیمی اروند پرتقاضا شد، عرضه گردید که خریداران تا حداکثر سقف مجاز خرید (20 درصد بالاتر از قیمت پایه) با یکدیگر رقابت کرده و برای خرید 220 تن محصول عرضه شده 2750 تن تقاضای خرید به ثبت رسید.

    برای سایر محموله های عرضه شده نیز شاهد ثبات در انجام معاملات و خرید به قیمت پایه پیشنهادی بودیم که به نظر می رسد روند کنونی در هفته آینده نیز تداوم یابد.

    در خاتمه به برخی از نکات قابل توجه معاملات این هفته اشاره می گردد:

    - در این هفته نیز محصول پلی پروپیلن فیلم HPS25J پلی پروپیلن جم پرتقاضا و پرطرفدار بوده و برای خرید آن تا حداکثر سقف مجاز قیمتی (10 درصد بالاتر از قیمت پایه)، به ثبت رسید.

    - با اینکه مقدار عرضه محصولات 209AA از سوی عرضه کنندگان با رشد همراه بود (به طوریکه در این هفته 5900 تن محصول عرضه شده بود در حالیکه در هفته گذشته تنها 2360 تن عرضه گردید) اما با اینحال به دلیل رسیدن فصل مصرف میزان رقابت ها نیز تغییر چندانی نداشت.

    تاریخ عرضه

    مقدار عرضه - تن

    عرضه کننده

    11/11/95

    500

    پتروشیمی شازند

    12/11/95

    1000

    پتروشیمی شازند

    12/11/95

    3900

    پتروشیمی امیر کبیر

    12/11/95

    90

    پتروشیمی تبریز

     

     

    - مقدار عرضه پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518 به مقدار 1000 تن کاهش یافت. در ضمن گرید P100 پتروشیمی مارون نیز عرضه گردید.

     

    نویسنده: امیرحسین محمدی، مدیر معاملات واحد کالا و انرژی
    برچسب ها