عصر خودرو

اعضای اوپک چقدر به قول خود وفادارند؟

عصر بازار- درحالی که میزان تعهد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تعهد کاهش تولید خود تاثیر قابل توجهی بر روند قیمت‌ها در بازار نفت دارد، بررسی ها میزان پایبندی به این تعهد را بالا نشان می‌دهد.

اعضای اوپک چقدر به قول خود وفادارند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش های رسمی که خود منتشر می کنند معمولا میزان پایبندی به تعهد کاهش تولید را کامل اعلام می‌کنند، اما این بار منابع ثانویه نیز این آمار را تا حد زیادی تایید کرده است.

    جدیدترین بررسی‌ها از سوی رویترز نیز تایید کرده است که در ماه ژانویه 2017، اعضای اوپک توانستند به ٨٢ درصد از تعهد کاهش عرضه خود در توافق نشست نوامبر 2016، عمل کنند.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، عرضه نفت خام اعضای اوپک در ماه ژانویه سال 2017 میلادی در مقایسه با ماه دسامبر سال 2016 بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

    بر اساس پژوهش خبرگزاری رویترز که روز سه شنبه (١٢ بهمن‌ماه) ارائه شد، این کاهش تولید نشان از آغازی قدرتمند از سوی اعضای اوپک در اجرای توافق کاهش عرضه اعضاست. این مقدار کاهش عرضه در هشت سال گذشته بی سابقه بوده است.

    اعضای اوپک 30 نوامبر سال 2016 (10 آذرماه) توافق کردند عرضه نفت خام خود را تا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند به شرط این که تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان هم از جمله روسیه تولید خود را کاهش دهند و بر این اساس قرار شد غیراوپکی‌ها حدود 600 هزار بشکه از عرضه نفت خام خود بکاهند.

    اعضای اوپک در ماه ژانویه تاکنون به طور میانگین روزانه 30 میلیون و 10 هزار بشکه نفت خام به بازار عرضه کردند، در حالی که این رقم در ماه دسامبر پارسال ٣١ میلیون و 170 هزار بشکه بود.

    یک مقام اوپک در این باره گفت: این رقم بسیار خوبی است و امیدوارم که ادامه یابد.

    قیمت نفت خام در بازار جهانی  هم اکنون به سطوح بالای 50 دلار برای هر بشکه رسیده است، در حالی که یک‌سال پیش قیمت‌ها در برهه‌ای به کمترین حد خود در ١٢ سال گذشته و به ٢٧ دلار برای هر بشکه هم رسید.

    برچسب ها