عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبر داد

آماده‌سازی صادرات گاز به پاکستان تا پایان سال

عصر بازار- معاون وزیر نفت گفت: گازرسانی به سیستان و بلوچستان و آماده‌سازی صادرات گاز به پاکستان تا قبل از پایان سال انجام می‌شود.

آماده‌سازی صادرات گاز به پاکستان تا پایان سال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل برای سال جاری بود ولی این مهم برای سال‌های بعد همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: برای امسال چهار ماموریت در ستاد اقتصاد مقاومتی داشتیم که گازرسانی به سیستان و بلوچستان و آماده سازی صادرات گاز به پاکستان، تامین امنیت غرب کشور و صادرات به عراق، یک میلیون و 200 عملک مشترک در کل کشور و  5درصد کم کردن گازهای گمشده و اندازه‌گیری گاز از جمله این ماموریت‌ها بود.

    وی ادامه داد: به دلایل مختلف در سطح کشور با توجه به گستردگی شبکه گاز که شامل 300 هزار کیلومتر شبکه شهری، 30 هزار  خطوط انتقال، 70 ایستگاه تقویت فشار و 321 میلیون مشترک بود، به دنبال راه حلی بودیم تا سالانه نیم درصد هدر رفت انرژی و گاز را کاهش دهیم.

    مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با فشار خیلی زیاد و تلاش‌های فراوان آماده شده  که قبل از سال زاهدان باحضور رئیس جمهوری به گاز طبیعی متصل می‌شود.

    عراقی با بیان اینکه  صادرات گاز به عراق و تامین امنیت انرژی در غرب کشور، روز گذشته افتتاح شد و خوشبختانه کار به انجام رسید، اضافه کرد: این گاز رسانی در غرب کشور  260 کیلومتر خط 56 اینچ بود که قسمتی از خط ششم  محسوب می‌شد.

    وی در ارتباط با یک میلیون و 200 علمک مشترک در کل کشور افزود: در حال حاضر 800 هزار مشترک را تحت پوشش قرار دادیم و تا پایان امسال تمام علمک‌های تعیین شده به نتیجه می‌رسد.

    معاون وزیر نفت یادآورشد: خوشبختانه لرستان بیش از برنامه جلو رفتن و این مرهون تلاش‌های استاندار لرستان بوده است.

    وی اظهار کرد: در بحث هدر رفت گاز در استان نیز کارهای خوبی از جمله کنتورهای ارتقا یافته انجام شده که این کنتورها را از ابتدای امسال آغاز کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد. 

    عراقی گفت: در آینده کنتور خوانی هوشمند انجام می‌شود که مقداری زمان بر است.

    صادرات گاز به عراق

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین از صادرات گاز به  کشور عراق خبر داد.

    عراقی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان با اشاره به اینکه هنر مدیریت این است که بتوان منبعی را استخراج و آن را برای مردم هزینه کند، اظهار کرد: گازرسانی در لرستان به خاطر مدیریت، بودجه و هماهنگی بین مسئولان به انجام رسیده است.

    وی با بیان اینکه در سال 1392 اعلام کردم که شرکت ملی گاز ورشکسته است، افزود: در سال 1392 اضطراب و نگرانی فراوانی در بحث تامین گاز کشور و به ویژه استان‌های لرستان، کرمانشاه و اردبیل داشتیم.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه خرم‌آباد مرکز عبور 5 و 6 خط انتقال گاز بود و در آن سال با مشکلاتی مواجه بودیم، اضافه کرد: هم‌اکنون در لرستان 150 میلیارد تومان برای گازرسانی هزینه می‌شود و این کاری بزرگ است.

    عراقی با تاکید بر اینکه  در حال حاضر تورم در کشور به زیر 10 درصد رسیده است، گفت: اینکه می‌گویند در برجام کاری انجام نشده حرف اشتباهی است چرا که قبل از برجام چند برابر قیمت یک کالایی را وارد می‌کردیم و حال آنکه امروز برای گازرسانی از تجهیزات داخلی استفاده می‌کنیم.

    معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون تاسیسات گاز را با یک سوم قیمت وارد می‌کنیم و محصول گاز را دو برابر می‌فروشیم، ادامه داد: شاهدیم که در کشور گاز را با اطمینان مصرف می‌کنند و مردم امنیت انرژی دارند در حالی‌که باید از این نعمت بهینه استفاده و صرفه‌جویی کرد.

    وی با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی سه برنامه  از جمله  صادرات گاز به عراق و پاکستان و گازرسانی به استان  سیستان و بلوچستان را در دستور کار داشتیم، یادآورشد: هم‌اکنون پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان آماده افتتاح بوده و کاری بزرگ محسوب می‌شود و چنانچه این مهم جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نبود نمی‌توانستیم گازرسانی را به انجام برسانیم.

    عراقی با بیان اینکه پروژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان قبل از پایان امسال توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مهم شاهکاری بزرگ به لحاظ ریالی، بودجه و سرعت است.

    وی از صادرات گاز به عراق خبر داد و افزود: این مهم  به زودی با حضور رؤسای جمهور دو کشور به مرحله اجرا خواهد رسید.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه سال گذشته گازرسانی به 5000 روستا آغاز شده که تاکنون3500 روستا گازرسانی شده‌اند، تصریح کرد: تا پایان امسال 4000 روستا از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

    عراقی یادآور شد: امسال یک میلیون و 200 هزار مشترک جدید گاز به مجموع مشترکین اضافه خواهد شد

    برچسب ها