عصر خودرو

صادرات نفت ایران به آسیا بیش از ۲ برابر شد

عصر بازار- میزان خرید ۴ مشتری عمده آسیایی نفت ایران از این کشور در ماه دسامبر ۲۰۱۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ برابر شده است.

صادرات نفت ایران به آسیا بیش از ۲ برابر شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، Hمارهای دولتی و موسسات رصد کننده Hمد و شد تانکرها نشان می دهد که میزان خرید 4 مشتری عمده آسیایی نفت ایران از این کشور در ماه دسامبر 2016 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 2 برابر شده است.

    به طور کلی، میزان واردات نفت این کشورها از ایران برای دومین ماه متوالی نسبت به  بالاترین رقم ثبت شده در ماه اکتبر کاهش داشته است. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، در ماه اکتبر میان واردات نفت این 4 کشور از ایران به اندکی کمتر از 2 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم حداقل از سال 2010 تاکنون بود.

    ایران صادرات نفت خود به 4 مشتری آسیایی اش( هند، چین، کره و ژاپن) را در ماه دسامبر حدود 60 درصد افزایش داده و به 1.63 میلیون بشکه در روز رسانده است. به گفته منابع صنعتی، تهران در قبال افزایش خرید، به مشتریان نفتی خود تخفیف هایی را ارائه می دهد. بر اساس آمارهای وزارت دارایی ژاپن، قیمت نفت صادراتی ایران در ماه دسامبر به طور متوسط 43 دلار و 87 سنت در هر بشکه بوده که سومین نفت ارزان پس از نفت اکوادور و کلمبیا بوده است.

    وزارت تجارت ژاپن روز سه شنبه آمارهایی رسمی را منتشر کرد که نشان می داد میزان واردات نفتش از ایران در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 40 درصد جهش داشته و به 246 هزار و 243 بشکه در روز رسیده است. واردات نفت چین از ایران نیز 30 درصد افزایش یافته و به 689 هزار و 530 بشکه در روز رسیده است .بدین ترتیب چین پس از 3 ماه متوالی، مجددا جایگاه بزرگترین مشتری نفت ایران را از هند پس گرفته است.

    واردات نفت هند از ایران نیز به 546 هزار و 600 بشکه در روز رسیده در حالی که خرید نفت کره جنوبی از ایران به 410 هزار و 387 بشکه در روز رسیده است.

    برچسب ها