عصر خودرو

گزارشی از تحولات بازار گاز؛

دوره گرانی قیمت گاز اغاز شد

نفت گران بازار گاز را احیا کرد

عصر بازار- با افزایش قیمت نفت و رصد تقاضا در بازار اروپا، رکورد قیمت گاز طبیعی در بازار جنوب غرب اروپا شکسته شد و به رقم بی سابقه ۸.۵ دلار به ازای هر میلیون بی تی یو رسید.

دوره گرانی قیمت گاز اغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، همزمان با افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 55 دلار و احتمال تثبیت بهای طلای سیاه در محدوده بالای 55 دلار در ادامه سال 2017 میلادی، قیمت گاز طبیعی هم در بازارهای جنوب شرق اروپا، NBP  انگلیس و هنری هاب آمریکا با افزایش قیمت روبرو شد.

    بر این اساس، در معاملات منتهی به 16 ژانویه 2017 میلادی، قیمت گاز در بازار جنوب غرب اروپا با ثبت یک رکورد جدید و افزایش حدود 50 سنتی نسبت به هفته قبل، به 8 دلار و 50 سنت به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو رسید.

    افزایش تقاضا برای سوخت‌های حرارتی، کاهش عرضه تک محموله LNG، کاهش دما و افزایش تقاضا برای گاز به ویژه در حوزه نیروگاهی، منجر به بالا رفتن بی‌سابقه قیمت گاز طبیعی در بازار جنوب غرب اروپا شده است.

    علاوه بر این در بازار NBP انگلیس هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با 15 سنت افزایش به 6 دلار و 33 سنت رسید و در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت تک محموله گاز طبیعی با 21 سنت افزایش به 3 دلار و 34 سانت به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو افزایش پیدا کرد.

    با این وجود در بازار شمال شرق آسیا برخلاف بازارهای آمریکا و اروپا، قیمت گاز به دلیل افزایش عرضه و پایین بودن تقاضا به جای افزایش با کاهش قیمت همراه شد؛ به طوری که قیمت هر میلیون بی‌تی‌یو تک محموله گاز طبیعی با یک دلار و 30 سنت کاهش نسبت به هفته گذشته در محدوده 8 دلار و 30 سنت معامله شده است.

    از سوی دیگر، در حالی روند قیمت گاز در بازارهای آسیایی و اروپایی از ابتدای سال 2017 میلادی تاکنون صعودی بوده است که در مدت مشابه سال گذشته میلادی قیمت تک محموله گاز طبیعی در بازار شمال شرق آسیا 5.65، در بازار جنوب غرب اروپا 5.30 دلار، در بازار NBP انگلیس 4.65 دلار و در بازار هنری هاب آمریکا 2.22 دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو بوده است که نشان می‌دهد قیمت گاز از سال گذشته تاکنون افزایشی حدود 35 تا 40 درصدی داشته است.

    برچسب ها