عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد؛

بزرگترین توافق نفتی ایران-ژاپن

امضای ۸.۶میلیارد دلار قرارداد نفتی

عصر بازار- معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات بزرگترین توافق نفتی ایران و ژاپن در صنعت پالایش نفت، از امضای ۸.۶ میلیارد دلار قرارداد توسعه پالایشگاه ها با شرکت‌هایی از ژاپن، کره و چین خبر داد.

بزرگترین توافق نفتی ایران-ژاپن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس کاظمی  امروز در نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته است گفت: پیش بینی می شود سال آینده با افزایش ظرفیت مازاد تولید، ظرفیت صادرات فرآورده نفتی ایران به 600 هزار بشکه در روز برسد.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی صادرات گازوئیل و گاز مایع ایران از طریق مرزها به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان انجام می‌شود تصریح کرد: علاوه بر این از مسیر دریایی هم در شرایط فعلی چین و هند بزرگترین مشتریان گاز مایع و نفت کوره ایران هستند.

    معاون وزیر نفت از اصلاح الگوی پالایشی در پالایشگاه های قدیمی نفت کشور به عنوان یکی از اولویت‌های توسعه صنعت پالایش ایران در دوران پسابرجام یاد کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت نفت کوره در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و این در حالی است که هم اکنون اکثر پالایشگاه‌های کشور دارای ظرفیت بالای تولید نفت کوره هستند.

    این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش نفت کوره در پالایشگاه‌ها اقتصاد آنها را به شدت کاهش داده است تصریح کرد: بر این اساس اجرای طرح‌های بهینه سازی، بهبود کیفیت و کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه های قدیم کشور در دستور کار قرار گرفته است.

    جزئیات توافق های جدید پالایشگاهی ایران

    وی با اشاره به گشایش خط اعتباری 1.3 میلیارد دلاری طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه نفت آبادان بیان کرد: پیش بینی می شود بهمن ماه امسال با حضور مقامات نفت و انرژی چین، مدیران ارشد ساینوپک و مسئولان دولتی عملیات اجرایی این پروژه به طور رسمی آغاز شود.

    کاظمی کل حجم سرمایه گذاری این پروژه پالایشگاهی را حدود سه میلیارد دلار عنوان کرد و یادآور شد: پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده فاز دوم پالایشگاه آبادان به میزان 1.7 میلیارد دلار بازگشایی شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح، حجم تولید نفت کوره پالایشگاه هم از 40 درصد فعلی به حدود 20 تا 22 درصد کاهش یابد.

    معاون وزیر نفت همچنین از امضای قرارداد حدود دو میلیارد دلاری طرح توسعه پالایشگاه نفت اصفهان با شرکت دایلم، کره جنوبی خبر داد و افزود: علاوه بر این مذاکراتی با سه شرکت ژاپنی شامل ماروبنی، چیودا و میتسوئی در حال انجام بوده که پیش بینی می شود که به زودی قرارداد این پروژه عظیم پالایشگاهی به ارزش 3.6 میلیارد دلار نهایی شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه  درمجموع با امضای حدود 14 میلیارد دلار قرارداد برای کل پالایشگاه های نفت کشور در مجموع حجم تولید نفت کوره در سبد پالایش نفت ایران از 24 درصد فعلی به 10 درصد کاهش یابد.

    راه اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه خلیج فارس

    این مقام مسئول همچنین با اشاره به راه اندازی اولین کوره مجتمع بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکید کرد: براساس برنامه زمان بندی فاز اول بنزین سازی این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تا بهار 96 در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت ایران به جمع کشورهای صادر کننده بنزین می پیوندد.

    وی با یادآوری اینکه تاکنون واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شده است گفت: از این رو هم اکنون تولید نفتای شیرین در این پالایشگاه آغاز شده و چند محموله هم به خارج از کشور صادر شده است.

    کاظمی با اشاره به افزایش ظرفیت مازاد تولید فرآورده‌های نفتی کشور از حضور گسترده ایران در بازار جهانی فرآوردهای های نفتی ایران خبر داد و افزود: برای تحکیم جایگاه ایران در بازار تاکنون علاوه بر توسعه پایانه ها و بنادر در خلیج فارس عملیات معکوس سازی دو خط لوله تهران و آبادان و اصفهان به بندرعباس انجام شده است.

    این عضو هیئت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با بیان اینکه در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال آینده مجتمع بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس با ظرفیت تولید 11 میلیون لیتر بنزین یوروچهار و 3 تا 3.5 میلیون لیتر بنزین یوروچهار پالایشگاه آبادان به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

    واردات 11.8 میلیون لیتر بنزین

    این مقام مسئول از واردات روزانه حدود 11.8 میلیون لیتر بنزین در طول ده ماهه نخست سال جاری خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود از سال آینده واردات بنزین متوقف شود ضمن اینکه از ابتدای امسال رشد مصرف بنزین در کشور حدود 5 درصد بوده است.

    کاظمی تولید واقعی بنزین پایه در کشور را 61 میلیون لیتر و با احتساب MTBE حدود 63 میلیون لیتر عنوان کرد و ادامه داد: سال آینده با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 65 درصد بنزین تولیدی کشور یوروچهار خواهد بود که در این صورت امکان عرضه سراسری این بنزین پاک در کل کلان شهرهای کشور فراهم می شود.

    معاون وزیر نفت حجم پالایش نفت کشور از ابتدای امسال روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: از ابتدای امسال تا کنون به طور متوسط روزانه 90 میلیون لیتر گازوئیل، 64 میلیون لیتر نفت کوره و حدود 6 هزار تن گاز مایع در پالایشگاه های کشور تولید و عرضه شده است.

    گازوئیل گران نمی شود

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هیات دولت باید در مورد افزایش قیمت گازوییل تصمیم بگیرد، اظهار کرد: هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال 96 نداریم.

    وی پاسخ به این پرسش افزایش قیمت گازوییل در بودجه ذکر شده است، گفت: بودجه یک سند کمی است و اگر قرار است قیمت گازوییل افزایش پیدا کند، باید صراحتا اعلام کنم هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال 96 نداریم.

    کمبود بنزین سوپر نداریم

    معاون وزیر نفت  در ادامه با بیان اینکه نیاز کشور به بنزین سوپر 5 درصد بوده است، گفت: در یک مدتی تهیه بنزین سوپر در پالایشگاه اراک به مشکل خورد و توزیع بنزین سوپر در تهران با اختلال روبرو شد. اما در حال حاضر در تولید بنزین سوپر مشکلی وجود ندارد.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با بیان اینکه هم اکنون ذخیره بنزین بالای یک میلیارد لیتر است، در خصوص حذف کارت سوخت خاطرنشان کرد: بنزین از خرداد سال 94 با سهمیه توزیع نشده و فقط مکانیزم الکترونیکی کارت سوخت در جایگاه است.

    برچسب ها